This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Vivacity start slecht.

Mado

New Member
Beste mensen,

Onlangs een Vivacity 2t snor uit 2005 gekocht. Is schijnbaar ergens ontgrenst want hij loopt 42 ipv 25.

Deze starte gelijk al slecht. Omdat ik een verse scooter wou gelijk het een en ander gecontroleerd/vervangen.


- Membraan is goed
- Zuiger en veren vervangen
- Nieuwe Carburateur;
Gasnaald clip op hoogste positie(bovenste van de 3). Sproeier 50(std is 48)
- Choke werkt prima.

Nou is het zo dat de Viva voor geen meter wil starten.

Starten zowel elektrisch als kicken, pakt hij hem een sec op en valt uit. Als ik nogmaals kick mag ik een milimeter het gas opentrekken om hem wat meer toeren te laten draaien. Te ver het gas open en hij valt uit, helemaal geen gas ook. Na een tijdje zo te spelen(2-3 minuut), waarin hij meerdere keren uitvalt en ik steeds minuscule stukjes meer met het gas mag spelen loopt hij eindelijk. En dan loopt hij ook prima. Ik vermoed doordat de automatische choke dan in zijn gesloten stand staat.

Hiernaast heb ik ook een dip van half naar vol gas als ik opeens fel het gas opentrek. Na de dip trekt hij door naar volgas.

Samenvatting: Lijkt dus met de choke in open positie niet goed te willen starten en lopen word steeds beter naarmate de choke langzaamaan sluit.

Vanuit half of 3/4e gas het gas opentrekken is er een dip. Daarna trekt hij door naar top.

Alvast bedankt,
Ik leer steeds meer over scooters, maar hier kom ik vooralsnog niet uit.
 
Imitatie ? Membraan Plaatjes vervangen ?
Spruitstuk in orde ?
Is inderdaad wel een Gurtner Imitatie bij de plaatselijke scooter handel vandaan. Op advies van de "Peugeot specialist" daar ;p. Startproblemen waren echter bij de originele carb ook. Alleen sprong hij na lang doorstarten wel aan en reed hij bijna weg op de choke.

Spruitstuk is netjes is helemaal gecontroleerd. Membraam ziet er ook goed uit. Sluit mooi af.
 
De gasnaald op de hoogste positie, bovenste van 3?
Dan staat de gasnaald op de armste stand . Deze zou op de middelste stand moeten staan.

Als er een luchtschroef op zit dan zou deze standaard 1.5 slag open horen te staan .

Edit ik lees nu dat het een imitatie Gurtner carb is, daar moet je even wat meer gevoel voor hebben om af te stellen.
 
Hij rijd opzich best mooi verder. Het slecht starten is het grootste probleem. Hier zit gewoon veel tijd in. Ik kan eens proberen hoe dit gaat met de gasnaald op de middelste stand.

*Edit

Ik had uit het Peugeot werkplaats handboek begrepen dat de gasnaald op de armste stand moest staan.
 
Startproblemen waren echter bij de originele carb ook. Alleen sprong hij na lang doorstarten wel aan en reed hij bijna weg op de choke.
Al eens op valse lucht getest ?
Loopt de scooter onregelmatig stationair ?

Wat is de kleur van de bougie nadat je de scooter goed warm gereden hebt ?
Compressie al eens gemeten of laten meten ?
Juiste bougie voor wat betreft warmtegraad ?
Juiste elektrode-afstand bougie?

Pickupspoel juiste afstand tot nokje vliegwiel?
Vliegwiel niet verdraaid door niet gemonteerd spietje op de krukas?
Mooie blauwe en regelmatige vonk bij kicken of starten met de e-start?

Wordt de bougie wel nat na een paar startpogingen?
Welke cdi zit erin, de originele of aftermarket rommel want slecht starten is vaak een euvel bij de zogenaamde aftermarket "snelle" cdi's. (timing bij starten (zeer lage) toerentallen klopt vaak niet)

Carburateurkanaaltjes, sproeiers en mengbuizen goed schoon ?
 
Vergelijkbaar bij mij. Na iets van 1 dag stilstand moet ik echt vaak kicken voordat ie loopt. Daarna rijd ie prima. Stel je zet de motor meteen af nadat ie gestart is. Dan start ie daarna METEEN, zelfs na een paar uur stilstaan.

Ik vermoed dat het iets is met de benzinetoevoer. Verstopte sproeiers kan bijv niet, want dan zou ie niet meteen starten nadat ie even gelopen heeft. Metaal van sproeiers zet niet na 20 seconden al uit.
 
Update*

@Twinky zijn advies gevolgd en de gasnaald op de middelste stand gezet. Ook de luchtschroef terug gedraaid naar 1 1/4e slag ongeveer. Start nu gelijk! Stond dus waarschijnlijk te arm afgesteld.

Enkel van drie kwart naar vol gas nog een kleine dip. Maar hier valt voorlopig mee te leven. Wellicht mag de sproeier wat groter nog.