Vivacity start niet

Robin-W

New Member
Hallo allemaal,

onlangs bezig geweest aan de vivacity (2005) van mijn vriendin, heb er een nieuwe cilinder (standaard 50cc) en zuiger opgezet. Na montage wil de scooter niet starten. Ik heb het volgende geconstateerd:

- Er is compressie
- De bougie vonkt
- Als ik benzine door het bougiegat in de cilinder spuit start de scooter, maar valt na ongeveer 5 seconde uit.
- Carburateur inclusief sproeiers heb ik schoongemaakt
- Als ik kickstart komt er geen brandstof uit de brandstofleiding, als ik aan het vaccuumslangetje zuig wel.

Wie weet wat het probleem is en zou mij nog kunnen helpen?

Alvast bedankt,
Robin
 
Advertisement - register to remove this

- Als ik kickstart komt er geen brandstof uit de brandstofleiding

Toch een compressie probleem dat ie niet genoeg vacuüm zuigt, en dus geen benzine...
Vult je vlotterbak wel?
 
- Als ik kickstart komt er geen brandstof uit de brandstofleiding

Toch een compressie probleem dat ie niet genoeg vacuüm zuigt, en dus geen benzine...
Vult je vlotterbak wel?

Ja, maar waar zou dat vandaan kunnen komen? De vacuum slang zit op het spruitstuk wat het blok in loopt, daar heb ik niet aangezeten en de cilinder zit met een nieuwe pakking aan het blok vast.

Vlotterbak vult ook niet, maar dat is te begrijpen als er geen brandstof uit de leiding komt vanwege een te kort aan vacuum.
 
Ja, maar waar zou dat vandaan kunnen komen? De vacuum slang zit op het spruitstuk wat het blok in loopt, daar heb ik niet aangezeten en de cilinder zit met een nieuwe pakking aan het blok vast.

Vlotterbak vult ook niet, maar dat is te begrijpen als er geen brandstof uit de leiding komt vanwege een te kort aan vacuum.
Pakking spruitstuk > carb OK?
Dat ie daar geen valse lucht trekt...
 
Last edited:
Bedankt voor de reacties iedereen!
Ik heb de pakking van de carburateur naar het spruitstuk niet vervangen, maar voor het schoonmaken wat het probleem hetzelfde dus dat kan het niet zijn. Het spruitstuk is in zijn geheel niet los geweest, dus daar kan het in ieder geval niet aanliggen. Ik heb voordat ik de cilinder weer installeerde het gedeelte van het blok ontdaan van de oude pakking en licht opgeschuurd met korrel 1000, had ik misschien ook gebruik moeten maken van een vloeibare pakking? De vacuumleiding kan ik sowiezo wel vervangen eventueel, hoewel deze toch vrij strak om de connector zit.

Is het zo dat er altijd een straaltje benzine uit de leiding moet komen bij kicken? Kan het dan niet zo zijn dat er door het loshalen van de cilinder tijdelijk 'lucht' of iets dergelijks aanwezig is wat na verloop van tijd verdwijnt?

Scooter is overigens inderdaad een 2 takt.
 
Ja, een goedkopere inderdaad, van Standard Parts.
Dit kan je probleem verklaren helaas...
Als je een revisie doet aan een wat ouder blok adviseer ik je op zijn minst kwaliteits onderdelen te gebruiken.

Om me bij eurokit aan te sluiten:
Standart Parts / DMP whatever...
GEWOON NIET AAN BEGINNEN.
Is zooo verleidelijk cheap maar t blijft meuk en je scooter blijft een drama zo :confused:
Geldt voor zowel cilinders, carbs en veel replace parts, zelfs simpele kabeltjes etc...
 
Last edited:
Dit kan je probleem verklaren helaas...
Als je een revisie doet aan een wat ouder blok adviseer ik je op zijn minst kwaliteits onderdelen te gebruiken.

Om me bij eurokit aan te sluiten:
Standart Parts / DMP whatever...
GEWOON NIET AAN BEGINNEN.
Is zooo verleidelijk cheap maar t blijft meuk en je scooter blijft een drama zo :confused:
Geldt voor zowel cilinders, carbs en veel replace parts, zelfs simpele kabeltjes etc...

Oke, bedankt voor je antwoord!
Ik had toch wel gehoopt dat de kwaliteit wel wat beter zou zijn dan, in dit geval zou het als oud ijzer dus meer waard zijn! In dit geval geld dan maar weer: goedkoop is duurkoop.

Ik ga dan maar op zoek naar een betere kwaliteit, wat zijn dan wel de goede merken?
 
Toch geloof ik niet dat het aan de cilinder ligt.
Als ie even loopt met wat benzine is er meer dan genoeg compressie voor vacuum.
Grondpakking sluit niet af (gescheurd met montage of zo) of ergens anders in blok bijvoorbeeld verlies je je vacuum denk ik.
Cilinder ook wel netjes kruislings vast gezet op goed moment ?

Even terug naar begin waarom heb je andere cilinder gemonteerd, was er al een probleem ?
 
Ik denk zelf ook niet aan de compressie in de cilinder zelf, maar de grondpakking inderdaad, of de koppakking. Als de SP cilinder ook maar een beetje hobbelig is krijg je natuurlijk geen aansluiting met je blok of kop, dus geen vacuum. Ergens anders in het blok lijkt me niet, ik heb echt alleen de kop, cilinder en zuiger losgehad en teruggezet, daarvoor reed de scooter prima. Op moment niet ( ik weet het, niet goed, maar ik kon niet aan de juiste momenten komen), maar wel kruislinks zoals het hoort.

Ik heb besloten de cilinder te vervangen na een probleem met de uitlaat, vriendin heeft de scooter in september gekocht, nadat wij in Arnhem zijn komen wonen voor studie, toen had hij een aantal startproblemen. Omdat ik toen zelf het juiste gereedschap niet meegenomen had na de verhuizing hebben we de scooter naar een winkel gebracht voor dit probleem en gelijk een onderhoudsbeurtje. Toen is de carburateur schoongemaakt en is er een nieuwe elektrische choke opgezet. Na een paar weken begon de uitlaat los te trillen, dus met een bak herrie terug naar de winkel.'Hij zit nu super vast', nou niet dus, na nog 2 keer teruggeweest te zijn geweest, maar is m'n gereedschap opgehaald en besloten zelf is te kijken naar de scooter, bleek dus dat niet alleen de uitlaat met alleen een simpel moertje op de draadeindjes vast zit, de draad in de cilinder (waar de draadeindjes inzitten) was ook helemaal dol, de draadeindjes zaten erin gelijmd. Nadat ik de cilinder losgehaald had om te kijken voor een oplossing viel me op dat er best wat groeven inzaten, zuiger zag er ook niet helemaal super meer uit na 20.000 km, dus vandaar maar besloten om dat te gaan vervangen in plaats van te repareren.
 
Dan zou ik toch beginnen met cilinder er voorzichtig weer vanaf halen en goed kijken of de grondpakking ergens gescheurd is.
Koppakking lek krijg je nog steeds vacuum dus dat is t niet.
Je mag ook rustig 2 grondpakkingen gebruiken als je vermoed dat de cilinder niet goed vlak is dat zul je niet merken.
Gelijk even checken of niet per ongeluk een zuigerveer gebroken is met vorige montage.
Dan kom je vast je probleem wel tegen en kun je andere cilinder misschien nog annuleren
 
Na zo'n revisie is het regelmatig zo dat een blokje lang erover doet
genoeg druk op te bouwen om vlotterbak zodoende te vullen.
Daar kan je zo tot 50x staan te kicken en dan nog niets...

Tip: vul je vlotterbak van te voren (overhevelen uit tank) > luchtfilter eraf en start spray in carb inlaat spuiten > gas open > kicken

Grote kans dat er weer leven in komt.
 
@Kurmit
Dat was inderdaad mijn plan, vergeten te melden in die post dat ik ook nog een losse pakking en wat vloeibare pakking erbij besteld heb, ik heb met de winkel overlegt en ik kan de nieuwe cilinder terugsturen als ik hem niet monteer, dat is geen probleem. Dus eerst dat proberen.

@arkAC
Ik denk dat ik wel 100 keer gekickt heb ondertussen haha, ik heb doormiddel van een pipetje wat brandstof direct in de cilinder gespoten (door het bougiegat) en met gas open aan de vacuumleiding gezogen waardoor er brandstof in de vlotterkamer komt (volgensmij?). toen wilde de scooter met een paar keer trappen starten, liep op gehoor ook redelijk (moet natuurlijk afgesteld worden na het schoonmaken van de carburateur), maar na 20 seconden of volgas valt hij dan weer uit, dat heb ik een paar keer getest. Start spray heb ik zelf niet getest, maar dat zal hetzelfde doen denk ik?
 
Back
Top