Vivacity start niet

Robin-W

New Member
Hallo allemaal,

onlangs bezig geweest aan de vivacity (2005) van mijn vriendin, heb er een nieuwe cilinder (standaard 50cc) en zuiger opgezet. Na montage wil de scooter niet starten. Ik heb het volgende geconstateerd:

- Er is compressie
- De bougie vonkt
- Als ik benzine door het bougiegat in de cilinder spuit start de scooter, maar valt na ongeveer 5 seconde uit.
- Carburateur inclusief sproeiers heb ik schoongemaakt
- Als ik kickstart komt er geen brandstof uit de brandstofleiding, als ik aan het vaccuumslangetje zuig wel.

Wie weet wat het probleem is en zou mij nog kunnen helpen?

Alvast bedankt,
Robin
 
Advertisement - register to remove this

Nu ik er over nadenk de scooter heeft dus wel degelijk vacuum want hij zuigt je vlotterkamer leeg en vacuum slang zit op t inlaatspruitstuk toch ?

Je zou testje met leeg half liter flesje kunnen doen, bodem eraf knippen en gaatje in dop maken waar je net je benzineslang in kan proppen.
Dan half vol gieten met benzine en als soort infuus boven je carb houden.
Als ie dan mooi blijft lopen toch een slangetje of koppelstuk van je vacuum kapot.
Of benzinekraan word slecht,
Zou kunnen dat jij met je mond harder zuigt dan t blokje doet en kraantje dus net niet open gaat.
 
Nu ik er over nadenk de scooter heeft dus wel degelijk vacuum want hij zuigt je vlotterkamer leeg en vacuum slang zit op t inlaatspruitstuk toch ?

Je zou testje met leeg half liter flesje kunnen doen, bodem eraf knippen en gaatje in dop maken waar je net je benzineslang in kan proppen.
Dan half vol gieten met benzine en als soort infuus boven je carb houden.
Als ie dan mooi blijft lopen toch een slangetje of koppelstuk van je vacuum kapot.
Of benzinekraan word slecht,
Zou kunnen dat jij met je mond harder zuigt dan t blokje doet en kraantje dus net niet open gaat.

Kijk hier hou ik van! Zit inderdaad op het spruitstukje na de carburateur. Dat testje ga ik zeker even proberen, ben benieuwd wat ie dan doet.
 
Oke, pakje binnengekomen, ik heb een nieuwe pakking onder de SP cilinder gezet en een nieuwe vacuumslang aangesloten. Na de vlotterkamer te hebben gevuld en een beetje brandstof in de cilinder te hebben gespoten wilde de scooter starten en hij bleef doorlopen! Nu lekt er alleen benzine uit de slangetjes die uit de vlotterkamer komen, nu heb ik gelezen dat er dan een vuiltje kan zitten bij de vlotternaald, dus heb voor nu de carburateur weer even losgehaald om vanavond schoon te maken. Bij het loshalen viel me op dat er geen o-ring op de carburateur zit, wat er denk ik wel moet zitten (zie foto), maar alleen een vrij dikke pakking tussen het spruitstuk en de carburateur. Ook zit er geen pakking tussen de vlotterkamer en het gedeelte erboven, hoort er hier wel 1 te zitten? Het is een gurtner carburateur. Ook voelde ik iets van een weerstand in de gashendel bij het gasgeven, steeds op hetzelfde punt, maar ik kon daarna wel verder draaien, iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?
Overigens, is het verstandig om een andere (grotere) sproeier te monteren bij het plaatsen van een nieuwe cilinder?

thanks,

edit: Ik zie net dit: https://k-parts.nl/carburateur-revisieset-mokix-16-delig-gurtner-kymco-peugeot.html
(Mag dit mods ?)
Hier zitten een stuk meer ringetjes en dergelijke in dan ik bij het schoonmaken ben tegengekomen.

Mod-edit: Geen probleem.
 

Attachments

  • IMG_4324.jpg
    IMG_4324.jpg
    493.8 KB · Views: 6
Last edited by a moderator:
Daar hoort inderdaad een o ring te zitten en ook 1 in die dikke pakking. (De ring in de pakking richting spruitstuk monteren)
En tussen vlotterbakje en carb hoort idd ook een soort gevormde rubber pakking te zitten.
Voor de prijs van die set hoef je het niet te laten.

Onder het vlotterbakje zit een slangetje met een schroef erbij die schroef moet goed dicht gedraaid zitten die is bedoeld om carb af te tappen.
Tevens heb je nog een overloop slangetje op de carb dus inderdaad het vlotternaaldje sluit niet af.
Even opnieuw monteren en kun je testen door op de benzine inlaat te blazen en met de hand het vlottertje op en neer bewegen.
Bij sommige carbs kun je het vlottertje ook ondersteboven monteren alleen sluit ie dan niet meer af, even opletten dus.

Het blijven hangen van het gas is vaak een korreltje zand of een klein braampje dus even uit elkaar en goed inspecteren of t soepel op en neer gaat.

Zorg nu eerst dat dat allemaal in orde is en dan ga je stukje rijden om te kijken of je andere sproeier nodig hebt.
Je hebt weer wat te doen :p
 
Nou carb schoongemaakt, beetje brandstof in de cilinder en hoppa in 2 keer startte de scooter! Heb het revisiesetje niet gebruikt, blijkbaar zijn er meerdere types gurtner carburateurs? Setje op de foto kwam ook niet overeen met wat ik binnen kreeg.
Scooter loopt verder goed, alleen nog wat witte rook, is dit normaal bij het wisselen van een cilinder?

In ieder geval, iedereen hartstikke bedankt coor de hulp!
 
Kijk dat gaat de goede kant op !

Beetje meer rook met nieuwe setup is niet raar.
Rijd hem even warm en op de terugweg rij je stukje volgas (niet te gek je moet inrijden) en voor de deur zet je m snel uit.
Dan bougie er even uithalen en kijken wat voor kleur die is.
Er zal vast nog wel een beetje afstelwerk zijn.
 
Na vrijdag de bougie getest op kleur (zag er prima uit) en daarna de scooter wat afgesteld te hebben vandaag een mooi lang stuk gereden, scooter trekt goed op en rijd een stuk beter dan ooit te voren!

bedankt voor de hulp iedereen!
 
Daar hoort inderdaad een o ring te zitten en ook 1 in die dikke pakking. (De ring in de pakking richting spruitstuk monteren)
En tussen vlotterbakje en carb hoort idd ook een soort gevormde rubber pakking te zitten.
Voor de prijs van die set hoef je het niet te laten.

Onder het vlotterbakje zit een slangetje met een schroef erbij die schroef moet goed dicht gedraaid zitten die is bedoeld om carb af te tappen.
Tevens heb je nog een overloop slangetje op de carb dus inderdaad het vlotternaaldje sluit niet af.
Even opnieuw monteren en kun je testen door op de benzine inlaat te blazen en met de hand het vlottertje op en neer bewegen.
Bij sommige carbs kun je het vlottertje ook ondersteboven monteren alleen sluit ie dan niet meer af, even opletten dus.

Het blijven hangen van het gas is vaak een korreltje zand of een klein braampje dus even uit elkaar en goed inspecteren of t soepel op en neer gaat.

Zorg nu eerst dat dat allemaal in orde is en dan ga je stukje rijden om te kijken of je andere sproeier nodig hebt.
Je hebt weer wat te doen :p

De o-ring is niet perse nodig als je er een tussenzet flens pakking er tussen hebt zitten.. Overigens kan die o-ring zoiezo niet, omdat de carburateur uitgeshimd moet worden en daarom zit daar normaal gesproken die flens pakking er tussen (die werkt als een spacer) Zonder die spacer zit de carburateur te ver naar voren op het spruitstuk en dan past het luchtfilter niet meer erop..
 
Die O ring hoort er toch echt te zitten tussen carb en spacer en tussen spacer en spruitstuk tenzij je er een ander soort pakking tussen doet natuurlijk.
En mij is geleerd dat die dikke spacer/pakking er voor zorgt dat je minder warmte geleiding hebt naar de carb. Die houdt niet zo van hitte.
 
Als je een kunstof spacer gebruikt dan wel ja.(Die hebben zelfs die uitsparingen voor die o-ringen erin zitten. Maar bij de kartonen spacer gaat dat namelijk niet. Je moet dan een pakking op een keering gebruiken aangezien dat niet gaat werken.. (Zo ver ik gezien heb kwam dat bij mij altijd met een kartonachtig geperste flens pakking die je er tussen moet plaatsen.. En die krijg je momenteel nog steeds als je een nieuwe besteld bij easyparts.nl

En mij is geleerd dat die dikke spacer/pakking er voor zorgt dat je minder warmte geleiding hebt naar de carb. Die houdt niet zo van hitte.

Ik weet niet wie je dat verteld hebt, maar dat is complete onzin... Waarom denk je dat er op sommige vloeistof gekoelde motoren een element zit om de carburateur te verwarmen, zodat in de winter de gas schuif niet vast gaat vriezen.. Dat die carburateur warm word maakt eigenlijk niks uit..
 
Back
Top