Vivacity snorblok of bromblok?

AceGal147

New Member
Hoi dames en heren,

Ik heb een Peugeot vivacity die 65 op teller loopt(het gaat om een brom versie).
De varioplaat is verwijderd en er zit een ontgrenste technigas uitlaat onder.
Nu vond ik het een beetje raar, aangezien een vriend van mij ook een vivacity heeft, ook ontgrenst( en met een gianelli uitlaat), die gewoon 90/95 op teller loopt.

Nu heb ik wat onderzoek gedaan en kwam op 2 eventuele conclusies.

1. Er zit een snorblok onder.
2. De scooter is niet/slecht afgesteld

Hoe zou ik erachter kunnen komen of het een snorblok, of bromblok is?
En als het een snorblok is, wat zou ik dan allemaal moeten veranderen om het een ‘snorblok’ van te maken?

Of is er misschien een andere reden?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Ligt natuurlijk aan hoe oud de vivacity van die vriend is..

Ik heb zelf als eerste scooter een vivacity grenade red uit 1999 gehad, en die haalde inderdaad met pretspul al tegen de 90 / 95 op de teller (dus geen echte snelheid.

In 2011 heb ik van iemand een peugeot vivacity uit 2006 overgekocht.. (allebei brom scooters)

Terwijl de oude makkelijk 70km/u tot 75km/u op de teller haalde met alles origineel en ontgrensd.

De nieuwe viva had het er toch wel moeilijker mee om over de 60km/u op de teller te komen.. En bij 60km/u merkte je dan hij al veel meer toeren draaide als het oude model..

Conclusie is ze hebben de vivacity naar verloop van tijd voorzien van een kortere vertanding.. Als je die van een speedfight 1 overzetten zal je merken dan hij niet meer zo vrij rap optrekt maar wel hoger en langer door loopt op top snelheid.. Plus je bent die hoge toeren kwijt vanaf 60km/u per uur op de teller.

Bij overzetten goed opletten welke delen je gaat gebruiken.. Zo heb je als voorbeeld 18 tanden grof, of 18 tanden fijn.
 
Ligt natuurlijk aan hoe oud de vivacity van die vriend is..

Ik heb zelf als eerste scooter een vivacity grenade red uit 1999 gehad, en die haalde inderdaad met pretspul al tegen de 90 / 95 op de teller (dus geen echte snelheid.

In 2011 heb ik van iemand een peugeot vivacity uit 2006 overgekocht.. (allebei brom scooters)

Terwijl de oude makkelijk 70km/u tot 75km/u op de teller haalde met alles origineel en ontgrensd.

De nieuwe viva had het er toch wel moeilijker mee om over de 60km/u op de teller te komen.. En bij 60km/u merkte je dan hij al veel meer toeren draaide als het oude model..

Conclusie is ze hebben de vivacity naar verloop van tijd voorzien van een kortere vertanding.. Als je die van een speedfight 1 overzetten zal je merken dan hij niet meer zo vrij rap optrekt maar wel hoger en langer door loopt op top snelheid.. Plus je bent die hoge toeren kwijt vanaf 60km/u per uur op de teller.

Bij overzetten goed opletten welke delen je gaat gebruiken.. Zo heb je als voorbeeld 18 tanden grof, of 18 tanden fijn.
Oh oké, bedankt voor je reactie!
Nu heb ik een beetje verder gekeken en wil ik toch de snelheid verhogen!
Nu heb ik de ‘70cc malossi sport’ op het oog.
Nu vroeg ik me af wat ik nou eigenlijk allemaal moet veranderen zodra die gemonteerd zit?

Ik zag veel staan over een grotere carburateur(maar dan past je luchtfilter weer niet)
Ik zag op internet ook veel staan over variateurs?

PS: ik hoef eigenlijk nooit meer dan 15 km te rijden(1x per week, de rest zijn allemaal korte afstandjes), ik zag namelijk ook dat er gevraagd werd hoever je met de setup moet rijden, dus bij deze.


En hoe zal hij rijden als ik hem voor de rest standaard houd?(wat gebeurt en met snelheid en trekkracht)?

En stel hij rijdt helemaal ruk als ik de 70cc heb gemonteerd, welke producten raden jullie dan aan om eronder te monteren?
 
Grotere carb is niet perse nodig als je met een standaard type uitlaat blijft rijden.. Anders is een 17,5mm wel genoeg voor op straat met een snellere uitlaat. Luchtfilter is inderdaad een probleem bij peugeot. Het is een filter dat specifiek de aansluiting heeft voor de gurtner 12mm en dat is een andere type inlaat wat bij sport scooters amper word gebruikt. (die allemaal dell orto gebruiken) Ook als je halfgas en tot max gas gaat dan gaat het op het luchtfilter remmen, omdat er niet genoeg cm3 aan lucht aangezogen kan worden.. Je kan dan wel allemaal gaten in het luchtfilter maken, maar daarop ga je hem nooit goed afgesteld krijgen (aangezien ik deze weg al eens bewandeld hebt met een DR70.

Sport variateurs passen maar lastig op de krukas van peugeot.(alleen bij vertikaal). Standaard heb je de mikuni vario die niet zo`n grote diameter heeft. En erachter zit standaard een 1mm shimring. Daar moet je waarschijnlijk opletten dat je bij het plaatsen van een sportvario dat shimringentje weg haalt. Anders trekt hij heel vreemd op (alsof die al in de hogere versnelling staat)Andere nadeel is dat de sportvario diameter groter is.. Dus de riem komt dan iets hoger en komt dan tegen het nokje binnen in het carter waar de schroefdraad van het spruitstuk / membraan in zit.

Ik raad het niet aan die 70cc op vertikaal.. Kost je veel geld en tijd en moeite.. Resultaat is er niet.
 
Grotere carb is niet perse nodig als je met een standaard type uitlaat blijft rijden.. Anders is een 17,5mm wel genoeg voor op straat met een snellere uitlaat. Luchtfilter is inderdaad een probleem bij peugeot. Het is een filter dat specifiek de aansluiting heeft voor de gurtner 12mm en dat is een andere type inlaat wat bij sport scooters amper word gebruikt. (die allemaal dell orto gebruiken) Ook als je halfgas en tot max gas gaat dan gaat het op het luchtfilter remmen, omdat er niet genoeg cm3 aan lucht aangezogen kan worden.. Je kan dan wel allemaal gaten in het luchtfilter maken, maar daarop ga je hem nooit goed afgesteld krijgen (aangezien ik deze weg al eens bewandeld hebt met een DR70.

Sport variateurs passen maar lastig op de krukas van peugeot.(alleen bij vertikaal). Standaard heb je de mikuni vario die niet zo`n grote diameter heeft. En erachter zit standaard een 1mm shimring. Daar moet je waarschijnlijk opletten dat je bij het plaatsen van een sportvario dat shimringentje weg haalt. Anders trekt hij heel vreemd op (alsof die al in de hogere versnelling staat)Andere nadeel is dat de sportvario diameter groter is.. Dus de riem komt dan iets hoger en komt dan tegen het nokje binnen in het carter waar de schroefdraad van het spruitstuk / membraan in zit.

Ik raad het niet aan die 70cc op vertikaal.. Kost je veel geld en tijd en moeite.. Resultaat is er niet.
Oh oké, jammer.

Is er wel een andere manier om hem misschien iets harder te laten lopen?

Hij gaat nu ‘ongeveer’ max 55 echte kilometers, en dat vind ik toch net iets te langzaam.
Ik word soms zelfs door snorscooters ingehaald.

Kijk het hoeft dan geen racemonster te zijn, maar iets harder moet wel lukken toch?
 
Ligt er ook aan hoeveel kilometers het ding al gebruikt is geweest (de slijtage factor)
En wat er aan servicebeurten in het verleden is gedaan.

Vaak krijg je te horen dat het ene en het andere wel eraan gedaan is, maar niet te herleiden valt of er wel gebruikt is gemaakt van een compleet service interval plan dat helemaal uitgevoerd dient te worden..
Ook denken mensen vaak zelf het onderhoud uit te voeren, maar de helft of 1/3 wat gedaan moet worden slaan ze dan over.. Of rijden gewoon er net zo lang ermee door en dan af en toe een nieuwe riem / rolletjes / remblokken en een bougietje monteren.

Je moet de scooter echt het volledige service beurten plan te laten door lopen om er zeker van te zijn dat alles goed gesteld en gecontroleerd is en of vervangen zodat je weet dat de scooter je niet in de steek laat.

Ik kan verder niet zien of ruiken of dat deze scooter je de eerste eigenaar ervan bent en of dat je deze 2ehandse ergens hebt gekocht.

Je kan alleen als door extra goede onderhoud er voor zorgen dat de topsnelheid niet zal afnemen.. (en is dit eerder hoger geweest en nou lager dan is er vast slijtage in het spel.. Daarnaast een goede afstelling zorgt er ook ervoor dat het motortje beter gaat presteren..

Je kan een snor alleen geen brom snelheden laten rijden. Daarop worden ze mechanische begrensd.


Overigens heb je al een dubbel topic lopen onder een andere titel, maar de vraag is vrij hetzelfde...
https://scooterforum.net/threads/peugeot-vivacity-rijd-maar-65-op-teller.208109/#post-3506459

Je mag overigens maar 1 topic lopend hebben over dezelfde vraag.. Bij deze voeg ik ze samen.
 
Back
Top