Vivacity rijd met volgas sloom

Aidan384838

Well-Known Member
Hallo allemaal.
Ik heb natuurlijk een vivacity 2 takt die ik gebruik. Alleen nu doet die heel erg raar. Als ik bijvoorbeeld 50 rij met volgas gaat die gewoon slomer dus ineens 49 48 enzovoort. Terwel de scooter 80 loopt normaal. Iemand enige idee wat het is het is nou niet bepaald handig zegmaar tussen de autos maar 39 te rijden omdat de scooter niet harder wil.
 
Advertisement - register to remove this

Hallo allemaal.
Ik heb natuurlijk een vivacity 2 takt die ik gebruik. Alleen nu doet die heel erg raar. Als ik bijvoorbeeld 50 rij met volgas gaat die gewoon slomer dus ineens 49 48 enzovoort. Terwel de scooter 80 loopt normaal. Iemand enige idee wat het is het is nou niet bepaald handig zegmaar tussen de autos maar 39 te rijden omdat de scooter niet harder wil.

Beetje meer info is wel wenselijk, niet iedereen weet met welke uitlaat je rijd. En hoe lang je al op dat ding hebt gecrosst.
 
Een sito plus verstopt eigenlijk niet zo snel.. Of je hebt er dan drap in zitten door het altijd rijden met een te grote sproeier.

Mijn ervaring met een sito is dat die in de bocht of flink bij de demper altijd dunner word of gewoon door rot.

Misschien is gewoon je cilinder versleten als er al 30k erop staat. Meestal word er op dit type scooter veel erop gereden totdat er problemen ontstaan.

Of misschien een van de sproeiers verstopt. Dan geheel de carb laten schoonmaken in een ultrasone bad.
 
Een sito plus verstopt eigenlijk niet zo snel.. Of je hebt er dan drap in zitten door het altijd rijden met een te grote sproeier.

Mijn ervaring met een sito is dat die in de bocht of flink bij de demper altijd dunner word of gewoon door rot.

Misschien is gewoon je cilinder versleten als er al 30k erop staat. Meestal word er op dit type scooter veel erop gereden totdat er problemen ontstaan.

Of misschien een van de sproeiers verstopt. Dan geheel de carb laten schoonmaken in een ultrasone bad.
De cilinder is al een keer vervangen. En de bougie kleur is mooi koffiebruin
De uitlaat is nog gewoon mooi ook geen roest. De scooter is al 17 jaar oud natuurlijk maar er werd echt maar 8keer per maand op gereden tot 2022.
 
Last edited:
Wat voor brandstof tank je? Is deze vivacity wel geschikt voor e10?
Euro 98 altijd
Post automatically merged:

Het is ook echt alleen tussen de 40 en de 45 a 50. Als ik vanuit stilstand volgas geef vliegt die door naar de 80 (niet letterlijk) .
Maar als ik 40 rij en volgas geef komt die gewoon niet vooruit. En gaat die zelfs slomer
 
Uitlaat verstopt ??

FF rijden zonder uitlaat.

Wat heeft dit dan voor zin?
Met Koningsnacht leuk qua lawaai, maar een goede indicatie van het geheel qua afstelling is ver te zoeken zonder uitlaat!
Een 2 takt motorblok heeft nou eenmaal tegendruk nodig om lekker te kunnen blazen et-cetera...

Verstopte uitlaten en/of parels in de bougie kwamen voort uit de loodhoudende benzine van jaren terug.
Hedentendage is er al lang geen lood meer aanwezig maar worden er additieven toegevoegd om het so close als mogelijk bij de oude samenstelling in de buurt te komen.

Laatste keer dat ik een parel en/of een verstopte uitlaat hebt gehad is meer dan 16 jaar geleden!
Enige reden dat deze (uitlaat) vervuild en/of verstopt kan raken is door een veel te rijk mengsel van lucht, brandstof en mengolie i.c.m. vocht.
Andere reden kan zijn dat de katalysator verstopt is geraakt in de originele uitlaat van de scoot.

Uit eigen ervaring weet ik dat er peeps zijn die wel heel erg korte ritjes rijden binnen de stadsgrenzen van de woonplaats.
En dit geeft altijd gelazer op de duur, maakt niet uit of het een 2 of 4 takt motorblok betreft!
Vaak is het zo dat men al vrij snel wegrijdt en ook op de plaats van bestemming aankomt zonder dat de motor daadwerkelijk goed op bedrijfstemperatuur is geweest! Dit vervuild sowieso en kan vrij makkelijk het e.e.a. beïnvloeden qua een gezond motortje.
 
Last edited:
Zou dan eens je vario nakijken bij 30k is die echt allang op.. Had bij de mijne bij 25 a 28K genoeg groeven erin staan om hem zo in de bak te werpen.

En een nieuwe drukveer plaatsen kan ook wel eens de oplossing zijn.. Na 16 jaar is zo`n drukveer ook wel aardig verslapt in druk kracht.
 
Zou dan eens je vario nakijken bij 30k is die echt allang op.. Had bij de mijne bij 25 a 28K genoeg groeven erin staan om hem zo in de bak te werpen.

En een nieuwe drukveer plaatsen kan ook wel eens de oplossing zijn.. Na 16 jaar is zo`n drukveer ook wel aardig verslapt in druk kracht
Dan zal ik eens de drukveer gaan bekijke.
Zou het ook iets met de carb te maken kunnen hebben want hij maakt dan bijvoorbeeld ook echt heel weinig toeren met volgas
 
En misschien, is altijd goed om eens te doen, zoals eerder vermeld even de carburateur schoonmaken lost vaak ook wat problemen op
 
Back
Top