Vivacity , raar snelheidsmeter probleem

drv1234

New Member
De snelheidsmeter (digitaal aangestuurd) van mijn Vivacity vertoont bijzonder rare kuren.
Zie video :

Iemand dit al eens meegemaakt, of een idee waar ik moet gaan zoeken om het te repareren ?
De km-teller zelf , of de sensor + bekabeling?
 
Advertisement - register to remove this

Lijkt wel of de sensor "valse" pulsjes afgeeft.

Koppel de sensor eens af en kijk of de snelheidsmeter nog zo rare kuren heeft als je stilstaat.
 
Lijkt wel of de sensor "valse" pulsjes afgeeft.

Koppel de sensor eens af en kijk of de snelheidsmeter nog zo rare kuren heeft als je stilstaat.

Dit heb ik gedaan.
Dan blijft de wijzer gewoon op nul staan (en doet verder ook niets bij het rijden)
Maar ik moet erbij zeggen dat de situatie zoals in de video (bij stilstaan) even vrij uniek was.
Meestal staat de wijzer wel op nul bij stilstaan, sinds dit defect.

Tijdens het rijden, en met name het accelereren, gaat de wijzer alle kanten op. Zowel omhoog als omlaag.
Bij aanhouden van een constante snelheid, blijft ie veelal redelijk stabiel, met af en toe een uitschieter.
 
Dit is een typische kwaaltje van die digitale tellers bij het oude model vivacity(sport line).. Heb het bij die van mij ook vaker mee gemaakt.. Van dat model is er een oude revisie tot 2004.. De nieuwe revisie van de teller is vanaf bouwjaar 2006..
Hierbij het het kwaaltje erger bij de oude revisie tellers, dan bij de nieuwe (heb het dus op beide teller gehad).. Vaak komt het omdat er iets is met de backup stroom lijn naar de accu toe..
Normaal geproken hoort hij dit te doen als je de accu eerst afkoppeld, en dan weer aankoppeld. Wat er gebeurd is dat de teller word gereset en opnieuw word gekalibreerd.. En nou doet hij dat dus onder het rijden..
 
Dit is een typische kwaaltje van die digitale tellers bij het oude model vivacity(sport line).. Heb het bij die van mij ook vaker mee gemaakt.. Van dat model is er een oude revisie tot 2004.. De nieuwe revisie van de teller is vanaf bouwjaar 2006..
Hierbij het het kwaaltje erger bij de oude revisie tellers, dan bij de nieuwe (heb het dus op beide teller gehad).. Vaak komt het omdat er iets is met de backup stroom lijn naar de accu toe..
Normaal geproken hoort hij dit te doen als je de accu eerst afkoppeld, en dan weer aankoppeld. Wat er gebeurd is dat de teller word gereset en opnieuw word gekalibreerd.. En nou doet hij dat dus onder het rijden..


Ok
Dit biedt perspectief voor een gericht onderzoek naar de bekabeling/accu en alles wat daarmee te maken heeft.
Ik ga alles eens nakijken.

( Ik constateer echter wel dat hij dit gedrag niet vertoont bij afkoppelen-aankoppelen accu e.d. Dan geeft de wijzer wel even een klein 'tikje', maar niet meer dan dat ).
 
Bij de accu af en aankoppelen, zal je een geluidje moeten horen dat er stroom op de teller komt te staan.. Daarna zal de wijzer helemaal van 0 tot einde gaan en dan weer terug. Je hebt bij dit systeem echt de accu nodig, waar dit bij de analoge teller niet nodig was.
 
Ik ben er inmiddels achter dat het euvel veroorzaakt wordt door kabelbreuk/kortsluiting van de sensor aan het voorwiel. Wanneer ik deze kabel beweeg, gaat de snelheidsmeter alle kanten op. Zelfs bij stilstand met uitgeschakelde motor. Ik ga dus een nieuwe sensor kopen. Bedankt voor alle hulp en het meedenken !
 
Ik had het al in de gaten toen je meldde dat de snelheidsmeter geen gekke toeren meer uithaalde na het afkoppelen van de sensor.
Dit betekende dat er uit de sensor gekke signalen komen waarop de snelheidsmeter reageert.
Als het probleem ergens anders zou liggen, bijvoorbeeld in de voeding van de snelheidsmeter of in de snelheidsmeter zelf zou deze ook gek doen nadat je de sensor had afgekoppeld!

In ieder geval, fijn dat je even een terugkoppeling geeft over je bevindingen, het is in ieder geval een meerwaarde voor het forum.

Bedankt en veel plezier met je scoot.
 
Heb het zelfde probleem gehad met mijn SYM, als je handig bent met solderen en draden netjes kan afwerken kan je ook kijken of je het sensortje nog kan gebruiken, scheelt een hoop geld.
Geen idee die voor jou scooter kost maar voor m'n sym lag dit rond de €100 vgm.
 
Heb het zelfde probleem gehad met mijn SYM, als je handig bent met solderen en draden netjes kan afwerken kan je ook kijken of je het sensortje nog kan gebruiken, scheelt een hoop geld.
Geen idee die voor jou scooter kost maar voor m'n sym lag dit rond de €100 vgm.

Het is een ingegoten geheel helaas.

Heb nu een nieuwe sensor gekocht, maar deze kwam met een andere plug dan er op de huidige zit...
Er zit wel een contra-plug bij (zie onderstaande afbeelding) om de huidige door te vervangen.

Heeft er iemand wellicht een draad-schema, zodat ik weet hoe ik de nieuwe sensor op mijn bestaande bedrading aansluit?


16896.jpg
 
Back
Top