[Vivacity] Onderhoudsbeurt bij 15.000km, wat kan ik verwachten?

iNSaNe

Well-Known Member
Kenners,

Sinds afgelopen weekend heb ik een Peugeot Vivacity op de kop kunnen tikken voor weinig. Hij ziet er goed uit en loopt standaard (tegen de 50 km/h aan). Hij heeft 15.000km op de teller (dat is fors, ik weet het). Nu zei de vorige eigenaar (een man van 50) dat hij er in de loop der tijd (3,5 jaar) nog NIETS aan vervangen heeft. Geen accu, band, zuigerveertje, rolletje, niets. Wel heeft hij zijn geplande onderhoudsbeurten gehad. Echter, hij start niet electrisch (wel kickstart). De banden zien er nog goed uit, en de motor lijkt als een zonnetje te lopen.

Nu heb ik zelf bar weinig verstand van scoots (het technische is nieuw voor me, heb zelf wel veel gesjeesd op zo'n kreng voor mijn werk jaren geleden), en dus lijkt het me verstandig om mijn Vivacity aan te bieden voor een grote beurt. Dat gaat a.s. zaterdag gebeuren.

Nu mijn vragen:
- Wat kan ik verwachten dat er vervangen zal gaan worden door de slijtage in de loop der tijden (wat denken jullie?)
- Wat kan ik verlangen van de dealer voor een grote beurt? De dealer waar ik hem laat checken (van Wijk in Zoetermeer) claimt er 3 tot 4 uur voor nodig te hebben om e.e.a. na te lopen. Wat zou hij zowieso moeten checken?

Alvast bedankt voor jullie moeite! :)
 
Advertisement - register to remove this

15000 km is niet extreem veel, eerder meer regel dan uitzondering. Dealers hebben er snel een handje van rollen/v snaar, remblokjes ed te vervangen.

Als u ;) een beetje handig bent lukt dit allemaal zelf wel. Cilinder even eraf halen en bekijken. En de rest is ook niet echt veel werk .

Qua uren .... een dealer rekent al gouw een uur of 2 a 3 hiervoor.
 
hij heeft niet veel verstand van scooters zegt hij...
ze checken zowiezo aandrijving> koppeling, vario, variorollen, v-snaar. denk niet dat ze de cilinder checken. die zal nog wel goed zijn als hij altijd standaard heeft gelopen. misschien doen ze nog nieuwe bougie+dop erop. maar let goed op wat ze doen want ze naaien mensen altijd graag!

suc6
 
idd , ze naaien mensen echt , ik was naar motoport vlissingen gegaan , die zeiden ongeveer 3 uur + veel onderdelen ( voor ongeveer 780 € aan onderdelen) , toen had ik mijn buurman gevraagd ( werkt bij een andere brommer/fietsenmaker ) die zei dat ie t voor 300 euro kon fien , en dat het hooguit 1,5 uur werk was.

was niet voor me eigen scooter b.t.w.
 
Originally posted by kartal

ze checken zowiezo aandrijving> koppeling, vario, variorollen, v-snaar. denk niet dat ze de cilinder checken. die zal nog wel goed zijn als hij altijd standaard heeft gelopen. misschien doen ze nog nieuwe bougie+dop erop. suc6

ALS ze deze zaken zouden willen vervangen, wat ben ik dan kwijt aan kosten voor het materiaal? Is dat een paar tientjes, of eerder 100 Euro? Zo'n koppeling is aardig aan de prijs toch?

Ook heb ik gehoord dat een cilinder als hij altijd standaard heeft gelopen mogelijk vuil is omdat de verbranding van de brandstof meestal niet optimaal is (meestal wel bij hogere snelheden), wat dus troep achterlaat. Is dat waar, of een broodje aap?

Tot nu toe bedankt voor de info! :)
 
het is jammer dat je het zelf niet kan, scheelt je veel geld + tijd.

maar aan onderdelen ben je neit veel kwijt.
misschien 30 euro, vsnaar, rollen, bougie. kleine dingetjes.

ik denk dat het uurloon nog het meeste kost.

heb je niet iemand in de buurt die het kan doen? zal je een hoop schelen.

btw: origineel fabrieks is altijd duurder dan vervangings spullen, daar willen dealers je nog al eens voor oplichten.
 
Ze controleren bougie, rollen, carb even schoonmaken, remmen draaipunten schoonmaken en evt vetten. accu, checken je banden of je nergens speling heb. Maar 3 a 4 uur is wel veel denk ik persoonlijk.
 
Even over die elec start (had ik zelf ook bij mijn speedfight:))

Check even carterkap eraf, dan linksonder van vario zit een tandwieltje, dat is van de startmotor, schroef die er ff af. Zet op de + (rode draad) een achterlichtlampje oid, aan de punt van lampje, en de min (groen) aan de zijkant van lampje. Knijp je rem in, Druk op elec start, brand het lampje, zit je bekabeling goed, en is het probleem de startmotor. Brand het lampje niet, dan moet je het gaan zoeken in je bekabeling of accu. Check dan ook ff gewoon je startmotor rechtstreeks op je accu zetten, en ff kijke of die dan wel draait.
 
Back
Top