Vivacity new 2T 25km/h (2009) onderhoud

emdeejee

New Member
Goedenavond allen,

Ik ben nieuw op dit forum en zal mij even kort voorstellen. Ben 25 jaar, momenteel student en heb van mijn 16e tot 21e in de technische sector gewerkt, daarom wat later student.

Vroeger veel verschillende brommertjes gehad vanaf mijn 12e en op mijn 16e een Derbi X-race, even later een KTM 250cc 2-takt en 3 verschillende auto’s. Alles altijd zelf onderhouden en aan gesleuteld. Momenteel een auto in bezit, maar die gaat weg wegens het veel te weinig gebruiken en door een nieuw baantje moet ik dikke 25 minuten fietsen naar het werk, vandaar de aanschaf van een snorscooter.

Ik ben er qua sleutelen dus een tijdje uit geweest, maar dit lukt me prima.

Ik heb een Peugeot Vivacity new 2009 2t 25km/h op de kop getikt met een magere kilometerstand van 7000km (wel redelijk betrouwbaar. Oudere man, gebruikt voor wat boodschappenwerk etc).
De snorscooter is in prima staat, op wat gebruikerssporen na.
Onderhoudshistorie vrijwel onbekend, dus ik ga ervan uit dat er weinig is gebeurd.

Mijn plan is dus om hem straks even een flinke beurt te geven.
Tijdens het kopen kwam ik erachter dat:
  • de voorrem niet helemaal lekker werkt door lucht/te weinig olie. Dit is makkelijk op te lossen;
  • Het spruitstuk behoorlijk verstaft/bros is geworden (logisch na 10 jaar). Zit wat tape omheen, wss om valse lucht buiten te houden. Dus hier gaat een nieuwe op.
Wonder boven wonder start en loopt hij prima, op stationair iets te veel gas, maar dit kan na een nieuw spruitstuk mooi worden afgesteld. Ding is origineel, spiegels, verlichting etc alles werkt.

Mijn plan is om het volgende te doen:

  • V-snaar;
  • Variateurrolletjes (zit er 13 gram in de vivacity new 25km/h?);
  • Bougie + kabel NGK;
  • Voorrem vullen/ontluchten;
  • Spruitstuk vervangen
  • Carburateur schoonmaken;
  • Luchtfilter vervangen;
  • Remblokken voor en achter.
Mijn vraag aan jullie is, is of ik iets mis? Misschien cilinder eraf pakken en even goed schoonmaken met wasbenzine oid?
Ik dacht eraan om bij de 15.000km de zuiger en veren te vervangen (of eerder wanneer nodig).

Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet,

Emdeejee.
 
Advertisement - register to remove this

Nou. Membraan vervangen en carburateur nogmaals helemaal schoongemaakt.

De scooter start nu goed zo lijkt het, met de luchtschroef bijna 3 slagen (!!) Uit.
Het probleem is nu dat hij soms bij gas geven inhoudt/vermogen wegvalt en soms bij het wegrijden heem laag in toeren gaat en bijna wegvalt.


Waardoor kan dit nu komen?
Iemand een idee? Ik heb het gevoel dat ik er bijna ben.
 
Ik ben het helemaal beu.

Ik dacht dat hij redelijk fatsoenlijk liep. 5 dagen plezier gehad op wat stotteren na bij koude motor.
Gisteren heeft de scooter mij laten staan vanaf het werk en moest iemand mij om 22:30 ophalen.... Hij startte helemaal niet na in de regen te hebben gestaan.

Wat ik nu vervangen heb is:
- Snaar
- Rollen
- Carterolie
- Luchtfilterelement
- Spruitstuk
- Membraan en pakkingen
- Bougie BR7HS
- Bougiekabel, nieuwe bobine
- Bougiedop (Champion, rode).


Ik heb werkelijk geen idee hoe het nu verder moet.
Qua afstelling snap ik hoe het moet: luchtschroef 1,5 slag uit als basis, hoogste toeren zoeken als ie warm is en dan met stationairschroef bijstellen.
Verder viel de scooter bij koud wegtrekken soms weg, koud bij stoplicht gasgeven problemen en over een DREMPEL viel die af en toe wat weg.

Ik heb de neiging om hem weg te brengen, maar dit gaat waarschijnlijk alleen maar hoge kosten opleveren die ik als student niet wil, terwijl ik dit ook prima zelf kan, maar heb echt even input van jullie nodig.
 
Last edited:
Misschien lekt die wel ergens valse lucht.
En komt er meer lucht erbij dan smoort hij en is het vermogen weg..

Weet niet hoeveel kilometer hij al gelopen heeft.

Wat je op ze minst kan proberen is zorgen dat de motor lucht dicht word.
Kijk eens of dat de krukas keeringen niet zweten of vettig zijn.. Zo ja dan zeker nieuwe krukas keeringen plaatsen. (vaak drogen ze uit of zijn het geen viton keeringen (de niet viton houden het minder langer uit)

Anders eens de cilinder eraf halen en zien of dat er geen gebroken zuigerveer om de zuiger zit of wellicht ergens anders schade of slijtage te zien is.

Zo heel moeilijk moet het ook niet op te lossen zijn want het is een twee takt.. Of wellicht een probleem met de ontsteking.
 
Ja dat is goed mogelijk, maar ik heb dit geprobeerd te controleren, maar vond dit erg moeilijk.

Hij heeft 6800km gelopen. Geen nieuwe teller.

Ik zal de krukaskeringen eens controleren.

Zuiger controleren is normaal niet veel werk, maar ik moet bij deze hele scooter de tank eronder vandaan halen of leek dit alleen maar zo?
Moet in ieder geval alle kappenwerk goed loshalen volgens mij.... Heb echt een hekel aan kappen. Zal er eens naar kijken.
 
Back
Top