Vivacity new 2T 25km/h (2009) onderhoud

emdeejee

New Member
Goedenavond allen,

Ik ben nieuw op dit forum en zal mij even kort voorstellen. Ben 25 jaar, momenteel student en heb van mijn 16e tot 21e in de technische sector gewerkt, daarom wat later student.

Vroeger veel verschillende brommertjes gehad vanaf mijn 12e en op mijn 16e een Derbi X-race, even later een KTM 250cc 2-takt en 3 verschillende auto’s. Alles altijd zelf onderhouden en aan gesleuteld. Momenteel een auto in bezit, maar die gaat weg wegens het veel te weinig gebruiken en door een nieuw baantje moet ik dikke 25 minuten fietsen naar het werk, vandaar de aanschaf van een snorscooter.

Ik ben er qua sleutelen dus een tijdje uit geweest, maar dit lukt me prima.

Ik heb een Peugeot Vivacity new 2009 2t 25km/h op de kop getikt met een magere kilometerstand van 7000km (wel redelijk betrouwbaar. Oudere man, gebruikt voor wat boodschappenwerk etc).
De snorscooter is in prima staat, op wat gebruikerssporen na.
Onderhoudshistorie vrijwel onbekend, dus ik ga ervan uit dat er weinig is gebeurd.

Mijn plan is dus om hem straks even een flinke beurt te geven.
Tijdens het kopen kwam ik erachter dat:
  • de voorrem niet helemaal lekker werkt door lucht/te weinig olie. Dit is makkelijk op te lossen;
  • Het spruitstuk behoorlijk verstaft/bros is geworden (logisch na 10 jaar). Zit wat tape omheen, wss om valse lucht buiten te houden. Dus hier gaat een nieuwe op.
Wonder boven wonder start en loopt hij prima, op stationair iets te veel gas, maar dit kan na een nieuw spruitstuk mooi worden afgesteld. Ding is origineel, spiegels, verlichting etc alles werkt.

Mijn plan is om het volgende te doen:

  • V-snaar;
  • Variateurrolletjes (zit er 13 gram in de vivacity new 25km/h?);
  • Bougie + kabel NGK;
  • Voorrem vullen/ontluchten;
  • Spruitstuk vervangen
  • Carburateur schoonmaken;
  • Luchtfilter vervangen;
  • Remblokken voor en achter.
Mijn vraag aan jullie is, is of ik iets mis? Misschien cilinder eraf pakken en even goed schoonmaken met wasbenzine oid?
Ik dacht eraan om bij de 15.000km de zuiger en veren te vervangen (of eerder wanneer nodig).

Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet,

Emdeejee.
 
Advertisement - register to remove this

Koppeling opschuren, nieuwe vertanding olie en misschien revisie? Is wel duur, helemaal met die km stand. Maar zou je kunnen doen. Voor de rest nieuwe slangen en klemmen? Membraan plaatjes? Brandstof filter?
 
Even de afstelling van de sproeier controleren, zou wel eens te rijk of te arm afgesteld kunnen staan.. Hij loopt nou eenmaal beter als deze 100% goed staat.

Betreft de voorrem, denk dat de remvloeistof nooit vervangen is (weet dat men er nooit iets eraan doet totdat de rem het helemaal niet meer doet)
Oude remvloeistof eruit laten lopen, nieuwe erin en dan ontluchten.. Zou het dan weer goed moeten doen, tenzij er meer aan de hand is.

Vervang ook even de vertandings olie als je er bij kan.. 80w90 moet daarin.


Ook even de remschijf controleren of dat daar geen diepe groeven in staan, zo ja dan heeft het vervangen van de remblokken ook weinig zin.
 
Verkeerde rollen zie ik.

Er zit origineel 8 gram in lees ik?

Als ik de varioplaat eruit haal, zal ik dan 7 gram erin zetten?
Iets sneller optrekken en dan iets mindere topsnelheid. Dit wordt mooi gecompenseerd door de varioplaat eruit
 
Mij lijkt 7000 km voor een merk-scooter peanuts.
Ik zou alleen de vloeistoffen wisselen en de verslijtdelen nakijken/vervangen.
Banden even nakijken op scheurtjes of beschadigingen want na 7000 km zullen dit nog wel de originele zijn.
Zuigerveren zijn nog lang niet aan vervanging toe, vooral niet als de scooter altijd origineel heeft gelopen.
Bij het vervangen van het spruitstuk kun je even het membraan nakijken maar ik verwacht dat dit nog zo goed als nieuw is.
Ik zou fijn alles origineel laten en de motor/cilinder fijn dicht laten.
 
Mij lijkt 7000 km voor een merk-scooter peanuts.
Ik zou alleen de vloeistoffen wisselen en de verslijtdelen nakijken/vervangen.
Banden even nakijken op scheurtjes of beschadigingen want na 7000 km zullen dit nog wel de originele zijn.
Zuigerveren zijn nog lang niet aan vervanging toe, vooral niet als de scooter altijd origineel heeft gelopen.
Bij het vervangen van het spruitstuk kun je even het membraan nakijken maar ik verwacht dat dit nog zo goed als nieuw is.
Ik zou fijn alles origineel laten en de motor/cilinder fijn dicht laten.

Het is idd niet veel voor een merkscooter.
Doe ik.

Dus niet rolletjes en v-snaar vervangen? Deze kan toch wel een beetje broos zijn na 11 jaar?
 
Last edited:
Eerlijk gezegd ben ik niet zo fan van https://nl.trustpilot.com/review/scooterdiscounter.nl (trusted pilot reviews) want vaak gebruiken ze deze om de waarheid te verdraaien.. (www.datona.nl) maar daar ook gebruik van.. En dat bedrijf laat hier en daar ook wel eens een steekje vallen.

Prijzen lijken mij mooi om waar te zijn, aangezien waar moet het bedrijf nog ergens dan aan verdienen..

Dan de prijzen:

- de v-snaar kan ik goed mee inkomen
- de bougie vind ik erg goedkoop (betaal je vaak toch wel 4,50 - 6,00 euro voor)
-Luchtfilter element vind ik ook goedkoop (betaal je normaal 5 a 6 euro voor)
-Remschoenen kosten normaal gemiddeld 12 euro.
-Remblokjes ajp zijn goedkoop, zelfd voor een setje dmp betaal je 4,50 a 5 euro voor)
- Castrol power RS (is normale winkel prijs)
- Variateur rollen. (gemiddeld toch 7 euro)
-Die rem olie is ook goedkoop (betaal je normaal ook wel rond de 6 a 7 euro voor.)
-Spruitstuk redelijk normale prijs (ligt aan welk merk het is en welke kwaliteit het leverd.
- Benzine slang 5 meter is ook niet gigantisch duur.
 
Heb net daar ook eens een bestelling geplaatst.. Wil wel eens zien hoe lang het duurt voordat het hier aankomt. Dit keer uiteraard met Paypal betaald, zodat het geld eventueel nog terug te claimen is. Alleen heel veel spullen hebben ze ook weer niet.
 
Top, ga ik het gewoon proberen.

Nog even een andere vraag:

Als ik de varioplaat eruit haal en 7 gram ipv 8 gram rolletjes erin zet, zal hij dan wat sneller optrekken en beperktere topsnelheid halen.

Normaal zal die door de varioplaat eruit halen van 25km/h richting de 35-40km/h gaan, maar als ik dus lichtere rollen erin zet, zal die dan sneller optrekken + richting de 30-35km/h gaan?

Of misschien ook maar een maatje grotere sproeier erin dan?

Ik hoef namelijk niet extreem veel sneller (de tijd van 16 jaar heb ik gehad en woon in de stad), maar iets sneller optrekken mag wel van mij.
 
Ik heb de banden en schijf nog even nagemeten en ze zijn dik in orde.
Ik had ze al optisch gecheckt, maar de maat is dus ook nog goed.

Schijf was nog 3,5mm dik en zo glad als een aal, de blokken waren nog dik zat en beide banden waren nog ruime 3,5mm profiel en geen droogtescheuren.
 
Als ik de varioplaat eruit haal en 7 gram ipv 8 gram rolletjes erin zet, zal hij dan wat sneller optrekken en beperktere topsnelheid halen.

Een snor heeft gewoon wat zwaardere gewichten nodig dan een bromfiets. Hij trekt beter op met de goede gewichten niet met nog lichtere gewichten. Dus als er 13 grams er standaard erin zit, dan moet je het niet te veel veranderen natuurlijk.. Je zou 1 gram of een 0.5 gram lichter kunnen.
De koppelings trekveren zijn ook anders van die van de bromfiets.

Als de sproeier nou goed staat, dan verder er gewoon vanaf blijven.. Men wilt vaak teveel veranderen en dan word het eerder slechter dan beter afgesteld.
 
Back
Top