Vivacity new 2T 25km/h (2009) onderhoud

emdeejee

New Member
Hallo, ben ik weer @eurokit @Sparky

Ik heb vandaag eindelijk tijd gehad en ben bezig geweest, maar vanochtend startte de scooter niet, maar smoorde hij telkens bij een beetje gas en was het onmogelijk om weg te rijden. Inmiddels startte hij helemaal niet meer. Hij sloeg even aan en daarna valt ie uit.

Alsof de choke uitgaat en hij dan wegvalt. Kan dat??

Carburateur helemaal schoongemaakt en morgen alles weer in orde maken.
Verder heb ik net m'n onderdelen ontvangen en ga ik morgen even alles monteren.

Zet er een nieuwe:
-Luchtfilter
- Bougie
- CDI
- Bougiedop
op.

Binnenkort de rollen en snaar.


Spruitstuk zat getaped met teflon en ductape. haha.
Verder hebben ze denk ik remvloeistof gemengd. Het was klonterig geworden! Heb de boel schoongemaakt en ga morgen nieuwe erin doen en ontluchten.

Ook kan ik de bouten niet vinden voor de transmissie-olie. Ik weet dat dit type geen drainbout heeft, maar ik kan werkelijk de vulbout ook nergens vinden!!!!
 

Sparky

Well-Known Member
Ik zie geen spruitstuk op de lijst van je post #21.
Denk toch dat je het smoren moet zoeken in de brandstofvoorziening.
Choke lijkt me onwaarschijnlijk, je zou hem er even uit kunnen halen en controleren of de plunjer in koude toestand geheel ingeschoven is.

Eventueel op youtube kijken hoe dit ding werkt en hoe je hem moet testen.
Gewoon op Youtube even zoeken op "GY6 Enricher".
 

emdeejee

New Member
Vergeten. Die heb ik ook nieuw.

Ik heb ook nog niet geprobeerd met alle nieuwe onderdelen hoor. Het kan maar zo zijn dat hij morgen gewoon goed start met al die nieuwe onderdelen. Ik vond het gewoon gek dat hij vorige week prima deed en nu problemen heeft.
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Verkeerde rollen zie ik.

Er zit origineel 8 gram in lees ik?
In de link die je post, lees ik 13,00 gram? (gewicht vanuit fabriek: 13,3 gram)

Dit is echter niet geheel juist, wel met de oude Viva met het verticale motorblok.
New Vivacity met het horizontale motorblok, is het gewicht 9 gram (gewicht vanuit fabriek: 8,9 gram) per rol!
Vanaf bouwjaar 2008 is het een (kloon) motorblok met de codering: B1E-40-QMB.
 
Last edited:

emdeejee

New Member
Top dankjewel! Ik kon al geen eenduidig antwoord vinden, maar voor de snor 25km/h gaat er dus 9 gram in. Dankjewel.

Andere mensen nog ideeën waarom hij ineens smoort na het starten en daarna zelfs uitvalt na het starten?
 

eurokit

SF.NET SCHOONMAKER
Staff member
Ook kan ik de bouten niet vinden voor de transmissie-olie. Ik weet dat dit type geen drainbout heeft, maar ik kan werkelijk de vulbout ook nergens vinden!!!!

Bij die nieuwe types zit er een zwart plastic dopje op het vertandings deksel. Dat is om te vullen.. Je kan het beste denk ik een nieuwe vertandings deksel pakking halen.. En dan een bak eronder zetten en het vertandings deksel lichten om ze de olie eruit te laten lopen..

Dan de rotzooi eruit halen met een doekje. En dan nieuwe pakking er tussen en dicht maken.. En daarna de juiste hoeveel heid olie erin doen via dat zwarte dopje.
 

emdeejee

New Member
Jij ook weer bedankt voor de goede bijdrage @eurokit
Ik had een foto van het nieuwe "kloonblok" gevonden en zag idd een zwart dopje. Ik zag ook dat het carter lichtelijk lekt onder bij de remboutafstelling. Volgens mij gebeurt dat wel vaker bij peugeot.

Ik heb al een nieuwe pakking liggen. Ik ga straks even naar de brommerzaak om een blokkeersleutel en overige spullen te halen
 

emdeejee

New Member
Nou, ik heb hem vandaag in elkaar gezet en meteen de v-snaar en rollen vervangen omdat ik toch de transmissie olie moest vervangen en pakking.

Ik was even bang dat de oliepomp niet meer deed, want er kwam niks uit dacht ik, maar ik heb niet lang genoeg laten lopen, dus heb snel olie in de tank gemengd, maar bleek dat hij het toch wel deed. Nu rijdt ie dus op 1:30. Niet best denk ik? Zsm benzine bijvoegen of olietank even afsluiten.

De scooter loopt een stuk beter dan voorheen, maar ik krijg hem niet helemaal goed afgesteld.
Het probleem is dat als ik hem warm afstel, de scooter perfect start en stationair laag in de toeren kan blijven lopen, maar toen wilde ik hem koud starten en viel ie weg, ook bij gas geven viel ie weg en toen ging ik een stukje testrijden en verloor hij opeens vermogen tijdens het optrekken (misschien komt dit door de te veel olie?

Ik stel hem af als volgt:

Stationairschroef best ver uit
Luchtschroef 1,5 slag uit

en begin de stationairschroef te fine-tunen.

Al vrij snel moet ik de luchtschroef dichter draaien, ongeveer een kwart tot een halve slag. Dit lijkt de juiste stand voor dit scoortje, maar echt mooi krijg ik de boel niet. Ik wil hem ook niet zo afstellen dat ie zowat uit zichzelf wegloopt.

Wat kan het probleem zijn?



Verder, ook probeerde ik de varioplaat eruit te halen, maar deze zit er gewoon niet in, althans, niet de platen die overal op internet als voorbeeld staan van Peugeot. Wat voor een gekke variant heb ik??
20200131_121128.jpg


Ik hoop dus dat jullie mijn vraag mbt stationair en goed starten kunnen beantwoorden en die van de varioplaat.
 

Sparky

Well-Known Member
Je stelt de carburateur in de verkeerde volgorde af.

Het toerental maximaal afregelen middels de luchtschroef.
Daarna met de stationairschroef het stationair toerentan goed zetten.

Deze twee stappen een aantal keren herhalen.
 

Sparky

Well-Known Member
Nee, het toerental zo hoog mogelijk inregelen met de luchtschroef en daarna het toerental netjes zetten met de stationairschroef.

Deze twee stappen een aantal keren herhalen.
 

emdeejee

New Member
Top. ga ik doen! Dankjewel @Sparky

Kun je mij nog antwoord geven op de mengsmering van 1:28 en de varioplaat? Kan dit of moet ik even de olietoevoer afsluiten tijdelijk.

Ook heb ik er nu een BR7HS in zitten, maar blijkbaar moet er BR5HS of BR6HS in?
 
Last edited:

emdeejee

New Member
Nou, ik heb hem afgesteld op de manier wat jij zei.
Na de eerste keer verstellen kon ik geen hoger toerental meer vinden met de luchtschroef, dus ik neem aan dat die op de juiste positie zit. De stationairschroef zo afgesteld dat het wiel nét niet gaat draaien.

Nu kijken hoe het starten gaat (vooral in koude omstandigheden)
 

emdeejee

New Member
Als hij afgekoeld is heeft ie veel moeite met starten en/of aan blijven.
Eenmaal na 6x kicken en een straal gas kan ik geluk hebben dat hij goed aan blijft en kan ik ook fatsoenlijk wegrijden.

Enig idee waarom dit gebeurt?
 

emdeejee

New Member
Jazeker, ik heb zelfs ff een flinke ronde gemaakt. Denk zo'n 5km.

Het gekke is, als ik de luchtstelschroef weer verder naar binnen zou draaien, dan start hij koud wel!
 
Last edited:

emdeejee

New Member
Eigenlijk betekent dat dat hij te veel lucht krijgt als hij koud is dus. Of te weinig brandstof. Niet typisch een gevalletje van choke?
 

Sparky

Well-Known Member
Eigenlijk betekent dat dat hij te veel lucht krijgt als hij koud is dus. Of te weinig brandstof. Niet typisch een gevalletje van choke?
Lijkt erop.
Dat zou dan betekenen dat de choke in de uitgeschuifde toestand blijft staan en niet terug gaat in zijn oorspronkelijke toestand tijdens de afkoelperiode van het motorblok, dit zou je moeten controleren of dit het geval is.

Voor wat betreft het membraan, op de foto is dit niet goed te zien al lijken niet alle plaatjes volledig te sluiten, vooral de twee linkse.

Beter het membraan van de flenszijde bekijken en tegen het licht houden, zie je dan lichtspleetjes dan zijn de plaatjes krom en lekken ze.
Je zou dan nog kunnen proberen de plaatjes om te draaien maar dat is natuurlijk maar een lapmiddel.
 
Last edited:

emdeejee

New Member
Lijkt erop.
Dat zou dan betekenen dat de choke in de uitgeschuifde toestand blijft staan en niet terug gaat in zijn oorspronkelijke toestand tijdens de afkoelperiode van het motorblok, dit zou je moeten controleren of dit het geval is.

Voor wat betreft het membraan, op de foto is dit niet goed te zien al lijken niet alle plaatjes volledig te sluiten, vooral de twee linkse.

Beter het membraan van de flenszijde bekijken en tegen het licht houden, zie je dan lichtspleetjes dan zijn de plaatjes krom en lekken ze.
Je zou dan nog kunnen proberen de plaatjes om te draaien maar dat is natuurlijk maar een lapmiddel.

Top, dankjewel Sparky.

Ik ga even kijken of ik de choke kan testen.

Wat betreft het membraan; hij laat ook licht door vanaf de flenszijde. Ik bestel wel een nieuwe hiervoor.
Kan het membraan slecht starten veroorzaken wanneer afgekoeld?

Ik heb net nog even de varioplaat eruit gehaald en geknooid met de afstelling, maar de afstelling van gisteren lijkt toch wel het beste.
Snor gaat nu 38 km/h. Perfect voor hier.





edit: Zou je erop willen letten dat je je oude posts eerder aanpast, voordat je 3 keer een berichten venster nodig hebt. Die edit knop zit er niet voor niets. Daarbij heb ik het over post #32 #33 #34 en #36 #37 #38. Of te wel 33 en 34 konden gepost worden in 32.. En 37 en 38 konden gepost worden in 36. Hou het forum a.u.b een beetje netjes. Dat is voor iedereen een stuk fijner lezen.



EDIT: @Sparky

Ik heb de choke getest en hij werkt goed.

Ik snap er niks meer van.
Ik krijg vanavond een nieuwe membraan binnen. Deze ook maar even testen dan....

Dit is de bougie kleur: volgens mij prima toch? Misschien een beetje droog/lichte kleur? Sproeier is standaard. Volgens mij 54(?)
20200203_140311.jpg

Ik begin radeloos te worden.....
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this
Top