vivacity na lange tijd weer aan de loop krijgen

hoeksy

Well-Known Member
beste mensen,

ik heb een vivacity van een vriend gekocht.
de scooter deed het niet meer omdat hij vergeten was olie bij te vullen.
daarna heeft hij ongeveer 9 maanden buiten gestaan en heeft dus niet meer gelopen.
nu heb ik hem en wil hem graag repareren.
ik heb de cilinder bekeken. die ziet er goed uit.
daarna nieuwe voet en koppakking er op.
ik heb de carb schoon gemaakt en sproeier door geblazen.
nieuwe bougi er in. (vonkt goed)
maar hij start niet helaas.
heb ook al wat benzine door het bougi gat gespoten.
ik heb nog niet eerder aan een scooter gesleuteld.
wel heel vaak aan een gelira citta. maar dat is tog even wat anders.
moet de accu er in om hem te starten?
moet ik de rem in knijpen als ik hem probeer te starten?
waar kan het nog meer aan liggen?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

groeten Sander
 
Advertisement - register to remove this

nee heb geen olie aan de zuiger gedaan. maar wel meteen benzine in de cilinder.
kan het hier aan liggen?
zal ik anders ff wat olie in de cilinder spuiten en dan gan kicken?
 
nu niet meer , wellicht ie is nu verzopen , je moet nooit zomaar benzine in de kop gooien , want dat is veel te grof..

de scooter moet het zo aanzuiger , vandaar dat je bij het in elkaar zetten even olie op de zuiger zou moeten doen , zo sluit de zuiger namelijk beter af en kan stukken beter aanzuigen. een zuiger en cilinder die in elkaar zitten hebben namelijk altijd mengsel en dus een filmpje olie erin/op zitten waardoor het beter afdicht , ga je dit uit elkaar halen is dus weg. (en dus ook minder compressie) Ook vult het mengsel de ruimte die nog onder de zuigerveren zit , en dus daar ook nog meer afdicht.

ik zou dus even de cilinder eraf pakken ,en zorgen dat eerst alles droog is in het carter , dus de pure benzine eruit , en dan even een likje olie aan de zuiger doen.

ik heb vaker meegemaakt dat een scooter die uit elkaar is geweest niet wil starten hierdoor.

Heb je ook de stationair sproeier eruit gehad?
 
Ook de olie wel bijgevuld en even goed doorkicken met de uitlaat eraf en de bougie eruit totdat er echt olie uit de olieleiding komt, anders sta je zo weer stil met een warmloper. En idd de tips van Melf zijn goed. ;)

Ik heb veel tips gelezen van melf voordat ik aan de vario reparatie van mijn broer's cpi begon. Die had ook meer dan een jaar stilgestaan en rijdt inmiddels weer.
 
Als je wilt gaan kicken tot de olieleiding weer vol staat ben je wel effe bezig :D

Als je zorgt dat er olie aan de zuiger zit kun je hem heus wel even stationair laten lopen met de olieleiding eraf, net zolang tot de olie eruit komt en dan zet je hem terug op de carburateur.
 
Kan ook, maar ik haal hem er zelf liever af zodat je ook goed kunt zien of de olie ''pompt''. Met sommige soorten olie (kleur) zie je dit namelijk niet zo goed, zeker niet bij een gebruikte sang.

Of een slang die niet doorzichtig is natuurlijk :+
 
Ik zou ook liever de leiding eraf halen om te kijken of er wel wat uitkomt. Ik gebruik zelf wat spullen die ik van de RC-auto over heb, zoals After-run olie olie om de zuiger/cilinders in te vetten als ik ze monteer. Dat blijft lang goed smeren en houdt de cilinder ook goed als je m lang wegzet.
 
okee alvast bedankt voor de hulp allemaal. ik ga hem nu even insmeren met olie en dan proberen te starten. welke olie leiding moet ik er af trekken om te controleren of de olie goed stroomt dan?
die van de tank naar dat dingetje onder de uitlaataansluiten op de cilinder?
en dan daar er uit trekken?
 
nee , die van de pomp naar het spruitstuk gaat , en dan van het spruitstuk af trekken , als de scooter dan stationair loopt kan ie niet vast lopen oid , meestal geef ik ook af en toe een beetje gas , en dan komt de olie er wel uit na een aantal seconden/ een minuutje ongeveer.
 
hij doet het:):)
ik heb olie op de zuiger gesmeerd en hem daarna zonder uitlaat gestart.
maar als ik de uitlaat er op druk slaat hij af.
nu blijkt dat de demper verstopt zit. dit was ook het probleem waarschijnlijk.
dat eind dingetje zit gewoon vol met modder. heb het er nog niet uit gekregen maar dat komt wel goed. bedank voor jullie reacties allemaal.
ik zal vast nog wel weer eens wat posten hier. alle kappen moeten er nog op enzo:p
 
met een demper? ben jij wel helemaal goed? dan gaat je demperwol naar de klote. Kan je net zo goed zonder demper gaan rijden want het geluid is hetzeflde als jij je demperwol opbrand....
 
de demper heb ik al schoon. gewoon zown veer waar mee je pvc buisjes buigt er door heen geduwd;)
ik heb nog een vraagje denk dat ik hem wel in dit topic kan stellen. zo niet hoor ik het wel.
ik wou de vivacity nog wat harder hebben lopen. hij loopt nu 60/65 km/h
hij is standaard, alleen is de varioplaat er uit. en zit er een lazer uitlaat zonder prop op.
waarschijnlijk krijg ik een andwoord als afstellen ofzo
okee welke sproeier moet er in dan?
hoe moet de lucht stelschroef staan en waar zit die eigenlijk??
hoeveel gram rollen moeten er in?
kan ik nog wat anders simpels doen om hem net ff 10 km harder te laten lopen.
wil er niet veel geld in stoppen aangezien ik de scooter voor 100 euro heb gekocht.
 
Back
Top