Vivacity Kilometerteller

Stonno

New Member
Hallo,

Ik heb een Vicacity Sportline uit 2005. Alles werkt behalve mijn kilometerteller, ik heb hiervoor van K-Parts een kilometertelleraandrijving-en kabel gekocht voor mijn Vivacity Sportline. Alleen de plug pastte helemaal niet op de kabel van mijn kilometerteller. Ik vond het heel apart. Deze heb ik teruggestuurd en ben gaan zoeken naar een andere, uiteindelijk heb ik nog een kilometertelleraandrijving gekocht met een plug die wél past op de werkelijke kilometerteller. Dit is die van de Vivacity X-Race. Ik zat te twijfelen of ik deze zou moeten kopen omdat het helemaal niet voor mijn type Vivacity is. Maar ik heb de gok gewaagt en de plug pastte erop en heb het op mijn scooter gemonteerd. Ik ging hem testen en wat blijkt, de kilometerteller werkt maar hij slaat helemaal op hol. Het lijkt alsof hij eindeloos accelereert, bijvoorbeeld dan rij ik rond de 30 maar dan staat er op de teller 80 (als ik 50 ga, gaat de teller van de kaart). Ik wil hier een oplossing voor zoeken want als ik word aangehouden door de politie heb ik geen zin in een forse boete voor iets waar ik toch nooit naar kijk :). Ik vraag aan jullie of jullie er iets van weten en eventuele suggesties hebben van wat het probleem nou is. Ik heb een analoge teller maar een digitale kilometerstand, benzine, etc. Alvast bedankt voor jullie reacties! :D
 
Advertisement - register to remove this

Probleem zit waarschijnlijk in de teller zelf , heeft hij het voor die tijd wel goed gedaan ? Wijzer wordt meegenomen door een schijfje met een veertje welk op zijn beurt aangedreven wordt door een mechanisme van tand wieltjes , en een schijfje ( denk magnetisch) welk de schijf van de wijzer beweegt , hier zal iets niet in orde wezen . En telt hij de km wel goed op , of gaan deze ook te snel ? Gaan deze ook veel te snel , is de verhouding van de aandrijving , wellicht ook niet goed , en niet voor jou type scooter .
 
Probleem zit waarschijnlijk in de teller zelf , heeft hij het voor die tijd wel goed gedaan ? Wijzer wordt meegenomen door een schijfje met een veertje welk op zijn beurt aangedreven wordt door een mechanisme van tand wieltjes , en een schijfje ( denk magnetisch) welk de schijf van de wijzer beweegt , hier zal iets niet in orde wezen . En telt hij de km wel goed op , of gaan deze ook te snel ? Gaan deze ook veel te snel , is de verhouding van de aandrijving , wellicht ook niet goed , en niet voor jou type scooter .
Hij heeft het nooit gedaan, ik kocht hem terwijl de km teller het niet deed, het aantal kilometers in totaal telt hij ook helemaal niet goed. Dus het type aandrijving is gewoon verkeerd?
 
De Sportline heeft een elektronische teller en snelheidsmeter.
De snelheidsmeter ziet er misschien analoog uit echter hij wordt aangestuurd door elektrische impulsjes vanaf de opnemer.

Deze opnemer, snelheidsmeter en kilometerteller zijn afhankelijk van een goeie gelijkspanning.
Als deze gelijkspanning stoorproducten bevat, kan het zijn dat de opnemer een pulstrein afgeeft ipv een enkel puls per bepaalde rotatie van het voorwiel.

Maw, de snelheidsmeter gaat gek doen, en de kilometerteller telt ook ineens veel meer kilometers dan de werkelijkheid.
Hoe gek de snelheidsmeter en de kilometerteller doen, is dan meestal ook nog afhankelijk van het momentele toerental van het motorblok.

  • Heb je een fatsoenlijke en goed geladen accu in deze scooter, hiermee bedoel ik eentje die niet gelijk leeg is als je de scooter eens elektrisch gestart hebt ?
  • Is de spanningsregelaar nog in orde ?
  • Doen je knipperlichten, je remlicht en je claxon misschien ook raar ?
 
Last edited:
Hallo,

Ik heb een Vicacity Sportline uit 2005. Alles werkt behalve mijn kilometerteller, ik heb hiervoor van K-Parts een kilometertelleraandrijving-en kabel gekocht voor mijn Vivacity Sportline. Alleen de plug pastte helemaal niet op de kabel van mijn kilometerteller. Ik vond het heel apart. Deze heb ik teruggestuurd en ben gaan zoeken naar een andere, uiteindelijk heb ik nog een kilometertelleraandrijving gekocht met een plug die wél past op de werkelijke kilometerteller. Dit is die van de Vivacity X-Race. Ik zat te twijfelen of ik deze zou moeten kopen omdat het helemaal niet voor mijn type Vivacity is. Maar ik heb de gok gewaagt en de plug pastte erop en heb het op mijn scooter gemonteerd. Ik ging hem testen en wat blijkt, de kilometerteller werkt maar hij slaat helemaal op hol. Het lijkt alsof hij eindeloos accelereert, bijvoorbeeld dan rij ik rond de 30 maar dan staat er op de teller 80 (als ik 50 ga, gaat de teller van de kaart). Ik wil hier een oplossing voor zoeken want als ik word aangehouden door de politie heb ik geen zin in een forse boete voor iets waar ik toch nooit naar kijk :). Ik vraag aan jullie of jullie er iets van weten en eventuele suggesties hebben van wat het probleem nou is. Ik heb een analoge teller maar een digitale kilometerstand, benzine, etc. Alvast bedankt voor jullie reacties! :D
Ik heb precies het zelfde probleem. Ik heb een vivacity silversport uit 2005 km teller was afgebroken dus dacht een nieuwe er op te zetten. Toen heb ik een gekocht van een x-race maar nu gaat hij op teller als ik 20 rijd wel 80/90. Heeft u dit nog kunnen oplossen en hoe ?
Post automatically merged:

Hallo,

Ik heb een Vicacity Sportline uit 2005. Alles werkt behalve mijn kilometerteller, ik heb hiervoor van K-Parts een kilometertelleraandrijving-en kabel gekocht voor mijn Vivacity Sportline. Alleen de plug pastte helemaal niet op de kabel van mijn kilometerteller. Ik vond het heel apart. Deze heb ik teruggestuurd en ben gaan zoeken naar een andere, uiteindelijk heb ik nog een kilometertelleraandrijving gekocht met een plug die wél past op de werkelijke kilometerteller. Dit is die van de Vivacity X-Race. Ik zat te twijfelen of ik deze zou moeten kopen omdat het helemaal niet voor mijn type Vivacity is. Maar ik heb de gok gewaagt en de plug pastte erop en heb het op mijn scooter gemonteerd. Ik ging hem testen en wat blijkt, de kilometerteller werkt maar hij slaat helemaal op hol. Het lijkt alsof hij eindeloos accelereert, bijvoorbeeld dan rij ik rond de 30 maar dan staat er op de teller 80 (als ik 50 ga, gaat de teller van de kaart). Ik wil hier een oplossing voor zoeken want als ik word aangehouden door de politie heb ik geen zin in een forse boete voor iets waar ik toch nooit naar kijk :). Ik vraag aan jullie of jullie er iets van weten en eventuele suggesties hebben van wat het probleem nou is. Ik heb een analoge teller maar een digitale kilometerstand, benzine, etc. Alvast bedankt voor jullie reacties! :D
Ik heb het gevonden!!! In je teller op je wiel zit een dingetje wat dus kennelijk bij de vivacity x-race anders is. Waardoor hij veel meer impulses krijgt dan bij de sportline. Dus je moet het busje/plastic dingetje overzetten in de nieuwe teller. Op de foto ziet u trouwens de oude teller maar het nieuwe busje uit de xrace dus die uit de silversport ziet er net wat anders uit. Maar gewoon omwisselen en hij doet het perfect
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    248.9 KB · Views: 3
Last edited:
Back
Top