Vivacity Elektrische start werkt niet 2008

Enk.030

New Member
Hallo allemaal ik heb een probleem met me viva uit 2008 de elektrische start werkt niet wanneer ik hem probeer te starten via elektrische start hoor ik alleen soort van een vonkje ik hoor niks draaien. dus ik ging kijken en bij de startrelais zie ik elke keer als ik het probeer door het kapje een vonkje vandaan komen ik weet dus niet of dat zo hoort of dat ik een nieuwe startrelais moet halen. de zekering is nog wel goed ik heb ook een andere geprobeerd maar niks is veranderd.

 
Advertisement - register to remove this

Het feit dat je een vonkje ziet door de behuizing van het startrelais betekent dus dat je relais wel wordt aangestuurd.
Maw het probleem ligt in het hoofdcircuit van de elektrische start.
Mijns inziens kunnen er drie dingen aan de hand zijn namelijk:
  1. Startrelais heeft een verbrand contact.
  2. Startmotor is defect of zit vast.
  3. Accu kan de stroom niet leveren.
Om het startrelais uit te sluiten, maak eens een hele korte kortsluiting tussen de twee dikke draden van het startrelais, wanneer de startmotor dan wel reageert is je startrelais defect en dien je dit te vervangen.
Maak de kortsluiting niet te lang als de motor niet blijkt te draaien want dit circuit is ongezekerd!

Reageert de startmotor niet, meet de accuspanning eens terwijl je de scooter elektrisch probeert te starten.
Is/blijft de spanning over de accupolen goed moet je waarschijnlijk denken aan een defecte of vastzittende startmotor.
Heb je de carterkap er als eens af gehad en de bendix bekeken/gecontroleerd?
Anders de startmotor uitbouwen en deze direct op de accu testen.
 
Back
Top