Vivacity dimlicht flikkerd

Niels.skuurt

New Member
Hallo, Ik heb een probleem met mijn Vivacity. Mijn grootlicht en knipperlicht doet het zoals het hoort. Alleen wanneer ik mijn normaal/dimlicht gebruik doet mijn voor en achter lamp het een stuk minder en flikkerd deze. Dus de lamp gaat van bijna uit naar iets meer licht.

Zelf heb ik al lopen kijken. En wat blijkt: als haal ik mijn voorlamp eruit, doet mijn achterlicht precies zoals het hoort.

Iemand tips?? Hoor het graag.
 
Advertisement - register to remove this

Omdat het flikkeren alleen je dimlicht betreft zit je probleem in het laatste stukje van het circuit.

dus:
  • In je grootlicht/dimlicht schakelaar.
  • In de draad tussen grootlicht/dimlicht schakelaar en de fittingaansluiting van het dimlicht, inclusief tussenliggende connectoren.
  • In de fitting zelf.
  • Het dimlichtgloeispraaltje van je duplolampje.
Omdat het euvel niet optreedt als je grootlicht gebruikt is mijn conclusie verder:
  • Spanning op de ingang van de grootlicht/dimlicht schakelaar is oké.
  • Massa contact van je fitting is oké.
  • Massaverbinding van fittingaansluiting naar massa is oké.
Voor je te ver gaat zoeken zou ik toch even proberen met een ander duplolampje, want meten is oké maar je moet niet vergeten dat als je meet met een multimeter, de brommer stil staat en als je de weerstand gemeten hebt van het dimlichtgloeispiraaltje dit niet heet was!
 
Het rode meetsnoer van je multimeter op de witte draad.
Het zwarte meetsnoer van je multimeter op de groene draad.
 
Niels probeer eens te googlen naar een v4 meting. Een interessante manier van meten waarmee je 99% van alle storingen op kunt lossen.

Vaak zijn voorbeelden van v4 meting met een lamp dus daarmee zit je meteen goed.
 
Niels probeer eens te googlen naar een v4 meting. Een interessante manier van meten waarmee je 99% van alle storingen op kunt lossen.

Vaak zijn voorbeelden van v4 meting met een lamp dus daarmee zit je meteen goed.
Ik heb gemeten. En met dimlicht geeft die met V~ (op 200) 1,2 max aan vol gas. En met grootlicht geeft die 11,3 max aan vol gas.

Ik heb een andere spanningsregelaar er opgezet. En daarmee geeft hij grootlicht max 13,1 zoiets aan. En dimlicht gelijk dus 1,2 max. Dit is dus op vol gas.

Klopt dit? Kan dit betekenen dat mijn lampje dus gewoon kapot is??
 
Wat bedoel je met 'In de passende zelf'?
Ik neem aan dat je het puntje bedoelt met:
  • In de fitting zelf.
Hiermee bedoel ik is de fitting nog in orde:
  • is er niks afgebroken.
  • zit er niks los.
  • maken de koperen lipjes goed contact met de contacten op het lampje.
  • is er geen oxidevorming op het lampje of de contacten.
By the way, onder je eigen posts staat een edit-knopje.
Als je een schrijffout hebt gemaakt of je wil de tekst aanpassen kun je hier op klikken en je tekst aanpassen!
 
Soms zijn de lamp contacten een beetje geoxideerd. Beetje met een fijn schuur papiertje deze contacten helder maken. En in de fitting wat contact spray inspuiten. (bij de contacten natuurlijk) Op het plastic heeft het natuurlijk geen nut.
Post automatically merged:

Ik heb gemeten. En met dimlicht geeft die met V~ (op 200) 1,2 max aan vol gas. En met grootlicht geeft die 11,3 max aan vol gas.

Ik heb een andere spanningsregelaar er opgezet. En daarmee geeft hij grootlicht max 13,1 zoiets aan. En dimlicht gelijk dus 1,2 max. Dit is dus op vol gas.

Klopt dit? Kan dit betekenen dat mijn lampje dus gewoon kapot is??

Een lampje is pas kapot als het gloeidraad gebroken is of door verbranding.. En dus geen licht meer geeft.
Een lampje kan wel slecht contact hebben.. Dit hoeft er niet direct voor te zorgen dat dit lampje niks meer doet. Maar kan wel de werking van beinvloeden.
 
Als het de massa zou zijn geweest wat geen goed contact gemaakt heeft, zou je grootlicht ook moeten flikkeren!

Maar goed, fijn dat het verholpen is.
 
Back
Top