Vivacity dashboard/snelheidsmeter

chrasH040

New Member
Goedemiddag,
Na ruim tien jaar niet meer met scooters bezig te zijn geweest ben ik een tijdje geleden weer begonnen met een Vivacity te restaureren die ik al acht jaar in onderdelen in de garage had liggen. Dit heeft zo wat "uitdagingen" met zich meegebracht maar (met soms wat hulp van de topics hier) is het nu gelukt. Alleen heb ik nu toch een probleempje waar ik niet uit kom. Een beetje informatie vooraf:

Het gaat om een Vivacity Sportline tweetakt van een bouwjaar van rond 2005. Het frame en blok komen echter van een oerviva uit 2000, dus de versie zonder digitale teller. Ik heb die twee scooters samengevoegd tot één. De kabelboom van de Sportline is aangesloten op het blok van de "normale." Verder zijn eigenlijk alle onderdelen van de Sportline afkomstig. De kabelboom heeft wat aandacht nodig gehad (stekker van de CDI verrot, stekker van de spanningsregelaar verrot, ongelofelijk hoe niet-waterproof ze dat ding hebben gemaakt) en de stator van de ontsteking is vervangen. Het probleem wat ik nu heb zit in de snelheidsmeter maar het lijkt alsof het wat dieper zit dan simpelweg de sensor. De naald van de snelheidsmeter gaat soms naar de normale rijsnelheid, soms schiet ie ook naar allerlei waardes tussen de 0 en de teller uit (100+ km/u). Sinds gisteren is het echter ook zo dat het dashboard zichzelf soms reset tijdens het rijden en stelt deze zichzelf in op km/u en mph (er staan letterlijk twee pijltjes, bij kilometers en miles) tegelijk. Verder heb ik in de koplamp een led-lamp gezet (rechtstreeks op de originele bedrading, misschien is dat het probleem) maar ik merk dat deze zwakker gaat branden als ik rem. Mijn eerste gedachte was dat de accu niet goed bijgeladen werd maar de knipperlichten en startmotor werken gewoon normaal, daarbij geeft hij gewoon strak 12,5 volt bij stilstand en 14 volt bij lopende motor op toeren. De bekabeling van de spanningsregelaar heb ik een tijd geleden al aangepakt maar ik zal vanmiddag even een andere spanningsregelaar proberen (voordeel van twee scooters hebben) voor de zekerheid.

Kortom, wie weet het antwoord op deze vragen:

-Wat kan het probleem zijn met de snelheidsmeter en is de sensor bij het voorwiel op de een of andere manier door te meten cq. welke waardes moeten er op de blauwe draad komen te staan?
-Waarom reset het dashboard zichzelf en denkt het dat we in Europa en Engeland tegelijk zijn (km/u+mph)?
-Waarom gaat mijn koplamp zwakker branden bij het remmen?
 
Advertisement - register to remove this

Back
Top