Vivacity 70cc Overkill?

vivalol

New Member
Beste scooterliefhebbers,

Ik ben van plan om mijn Peugeot Vivacity uit 2006 flink te tunen met een aantal upgrades, namelijk:

  1. Malossi Sport 70cc cilinder (voor Peugeot Verticaal luchtgekoeld)
  2. Dell'Orto 21mm PHBG DS Racing carburateur (met kabelchoke en vacuüm)
  3. Polini Membraan + Spruitstuk 17/19mm (voor Peugeot 103)
  4. Stage6 dubbel laags luchtfilter (voor ronde/schuine aansluitingen van 28 tot 55mm, in het zwart)
Drukveren & Trekveren etc

Nu vraag ik me af of deze setup misschien overkill is voor mijn Vivacity. Mijn scooter heeft momenteel slechts 6400 kilometer gereden en voor de rest is er niets mis met de scooter. Ik wil graag de prestaties verbeteren en sneller kunnen rijden, maar ik maak me zorgen of deze upgrades de levensduur van mijn scooter flink zullen beïnvloeden zonder de juiste behandelingen en onderdelen aangezien hij nog helemaal standaard is (behalve uitlaat Tecnigas terugloop).

Daarom zou ik graag jullie mening hierover willen horen.
1. Is deze setup te veel voor mijn viva of kan het prima werken?
2. Moet ik me zorgen maken over de levensduur van mijn scooter?
3. Kan dit ervoor zorgen dat mijn scooter oververhit raakt? En zo ja, wat kan ik eraan doen om dit te voorkomen?
5. Is 21mm te veel en is het misschien slimmer om een kleinere carbarateur te nemen?

En zijn er nog andere upgrades die ik moet overwegen om de prestaties van mijn scooter te verbeteren?

Ik kijk uit naar jullie reacties en suggesties.
 

Attachments

  • Vivacity70.png
    Vivacity70.png
    83.5 KB · Views: 29
Advertisement - register to remove this

Beste scooterliefhebbers,

Ik ben van plan om mijn Peugeot Vivacity uit 2006 flink te tunen met een aantal upgrades, namelijk:

  1. Malossi Sport 70cc cilinder (voor Peugeot Verticaal luchtgekoeld)
  2. Dell'Orto 21mm PHBG DS Racing carburateur (met kabelchoke en vacuüm)
  3. Polini Membraan + Spruitstuk 17/19mm (voor Peugeot 103)
  4. Stage6 dubbel laags luchtfilter (voor ronde/schuine aansluitingen van 28 tot 55mm, in het zwart)
Drukveren & Trekveren etc

Nu vraag ik me af of deze setup misschien overkill is voor mijn Vivacity. Mijn scooter heeft momenteel slechts 6400 kilometer gereden en voor de rest is er niets mis met de scooter. Ik wil graag de prestaties verbeteren en sneller kunnen rijden, maar ik maak me zorgen of deze upgrades de levensduur van mijn scooter flink zullen beïnvloeden zonder de juiste behandelingen en onderdelen aangezien hij nog helemaal standaard is (behalve uitlaat Tecnigas terugloop).

Daarom zou ik graag jullie mening hierover willen horen.
1. Is deze setup te veel voor mijn viva of kan het prima werken?
2. Moet ik me zorgen maken over de levensduur van mijn scooter?
3. Kan dit ervoor zorgen dat mijn scooter oververhit raakt? En zo ja, wat kan ik eraan doen om dit te voorkomen?
5. Is 21mm te veel en is het misschien slimmer om een kleinere carbarateur te nemen?

En zijn er nog andere upgrades die ik moet overwegen om de prestaties van mijn scooter te verbeteren?

Ik kijk uit naar jullie reacties en suggesties.
Geen 21 mm carb doen dat is wel overkill. Doe een 17,5 en Max 19. Pak een dellorto of Polini. Ik doe zelf meeste dellorto. Het zou prima kunnen werken op je Viva.

Met std krukas zal die het wel houden. Maar ik zal ff een andere steken dan zal je levensduur wel verbeteren denk ik.

Zorg er even voor dat je rekening houd met je inlaat. Er is weinig ruimten dus een haaks filter of helemaal opzij!

Zorg ervoor dat je scooter goed koelt. Ff je koeling op vliegwiel etc behouden en koelkappen. Vivacity is luchtgekoeld dus met het warme weer etc. Is er met lange stukken nou eenmaal wel kans op warmlopers!
 
Daarom zou ik graag jullie mening hierover willen horen.
1. Is deze setup te veel voor mijn viva of kan het prima werken?
2. Moet ik me zorgen maken over de levensduur van mijn scooter?
3. Kan dit ervoor zorgen dat mijn scooter oververhit raakt? En zo ja, wat kan ik eraan doen om dit te voorkomen?
4. Is 21mm te veel en is het misschien slimmer om een kleinere carbarateur te nemen?


1. Als je hem afgesteld krijgt is het een prima cilinder. Zou er zelfs niks hoog toerig op zetten.

2. Slijt gewoon een beetje harder dan als je de scooter standaard laat. Maar als je de afstelling van je carb niet goed krijgt, zal die alleen maar harder slijten.

3. Als je de ventilator op het vliegwiel houd en de koelkappen goed gemonteerd zitten als origineel en je neemt een wat koudere bougie dan moet het gewoon goed gaan.

4. Als je met standaard type uitlaat rijd zou ik gewoon iets nemen tussen 15 en 17,5mm. 19mm is dan wel zinloos.
Ga je er een snelle pijp erop zetten zoals een yasuni R dan zou een 19mm kunnen, maar zou het zelf niet over wegen als je benzine verbruik wel belangrijk is.. Je zal een klein beetje meer voelen, maar misschien niet voldoende om toch voor 19mm te gaan.
21mm is zwaar overkill.

Standaard krukas kan, maar zou wel een beter naald lager van polini of zo erin steken. 12x15x15


Zou de tecnigas niet erop zetten op die 70cc, dan duurt het niet lang dat je de demper los hebt zitten.
 
Daarom zou ik graag jullie mening hierover willen horen.
1. Is deze setup te veel voor mijn viva of kan het prima werken?
Nee hoor
2. Moet ik me zorgen maken over de levensduur van mijn scooter?
Bij een beetje onderhoud zal dat wel meevallen
3. Kan dit ervoor zorgen dat mijn scooter oververhit raakt? En zo ja, wat kan ik eraan doen om dit te voorkomen?
Ja maar goed afstellen en alle koelkappen erop doet veel
5. Is 21mm te veel en is het misschien slimmer om een kleinere carbarateur te nemen?
19mm us groot genoeg
En zijn er nog andere upgrades die ik moet overwegen om de prestaties van mijn scooter te verbeteren?

Ik kijk uit naar jullie reacties en suggesties.
 
Geen 21 mm carb doen dat is wel overkill. Doe een 17,5 en Max 19. Pak een dellorto of Polini. Ik doe zelf meeste dellorto. Het zou prima kunnen werken op je Viva.

Met std krukas zal die het wel houden. Maar ik zal ff een andere steken dan zal je levensduur wel verbeteren denk ik.

Zorg er even voor dat je rekening houd met je inlaat. Er is weinig ruimten dus een haaks filter of helemaal opzij!

Zorg ervoor dat je scooter goed koelt. Ff je koeling op vliegwiel etc behouden en koelkappen. Vivacity is luchtgekoeld dus met het warme weer etc. Is er met lange stukken nou eenmaal wel kans op warmlopers!
En hoezo is het overkill? is er geen verschil qua performance?
 
De Malossi sport is een laagtoerige gietijzeren cilinder die iets meer power onderin heeft i.c.m. een standaard (ontgrensde) uitlaat.
Daarom is een 12,5/17,5 mm carburateur meer dan genoeg!
19 of zelfs 21 mm is dan echt overkill en doet niks extra wat dat betreft.

Men gaat hierdoor niet harder ofso en evenmin gelijk op het achterwiel...
Bovendien wordt dan ook de venturi flink verstoort wat alleen maar een negatief effect heeft.

Dit is idem een andere luchtfilter plaatsen dan de standaard variant!
En die rode drukveer kun je ook gerust achterwege laten...
De standaard (of hooguit een witte) is ruimschoots voldoende om de v-snaar op spanning te kunnen houden.

Bovendien is het geheel dan erg lastig af te stellen!
 
1 Klinkt prima, zie punt 4.

2 Uiteraard meer slijtage, war hogere toeren. Snellere slijtae krukas en lagers, maar weinig om je zorgen om te maken.

3 Zou niet weten waarom deze laagtoerige 70cc niet goed genoeg gekoeld zou worden met het standaard koelsysteem van de Vivacity.

4 Carburateur 17.5mm lijkt me wel voldoende.

5 De drukveer op je screenshot is niet voor Peugeot.




Google zelf ook even naar ervaringen.

Die zijn er immers al 25 jaar.
 
Back
Top