Vivacity 2t vraag snelheid en koppeling

junnehj

Member
Ik heb gisteren een vivacity snorscooter gekocht.

Er zit zo te zien een brom uitlaatje op dus gok dan ook een brom cilinder (peug verticaal, past anders niet naar mijn weten)

Loopt 36 op gps en wil hem graag net ietsjes langzamer hebben.

Heb de vario nog niet open gehad maar heb het idee dat er wel een plaat in zit, draait flink toeren tegen de top snelheid.

Wat zou de makkelijkste manier zijn de snelheid terug te schroeven naar 30-32?



Verder grijpt de koppeling meteen aan bij het stationair lopen. Ook als de scooter warm is en maar met lage toeren stationair loopt grijpt de koppeling al aan waardoor alles enorm trilt bij stilstand.

Zijn dit versleten trekveertjes? Of een geheel versleten koppeling? Ik kan wel Peugeot namaak koppelingen vinden, maar zijn deze dan voor snor of brom? Ik neem aan dat de snor andere veertjes heeft.
 
Advertisement - register to remove this

De snelheid verder begrenzen via de vario resulteert alleen maar in nog meer toeren op de top.
Ik zou overwegen om de flow door de motor iets te begrenzen door bijvoorbeeld een prop in de uitlaat te plaatsen of een restrictie van lucht bij de inlaat van de carburateur of filterhuis en natuurlijk je hoofdsproeier een maatje te verkleinen indien nodig.

Een andere methode om te overwegen is de gasschuif mechanisch te vergrendelen zodat deze wat minder ver open kan, dit door bijvoorbeeld een klein buisje (dunne pen/stift) of een aantal moertjes over de gaskabel tussen de deksel van de carburateur en de gasschuif te schuiven.
De lengte of het aantal moertjes bepaald dan hoever je het gas kunt opendraaien.

Een elektrische begrenzer zou ik niet toepassen dit vernachelt alleen maar de loop van de motor.

Zijn dit versleten trekveertjes?
Lijkt er wel op , gewoon nieuwe originele plaatsen en binnenkant koppelingsbel en schoentje goed schoon maken.

Ik neem aan dat de snor andere veertjes heeft.
Lijkt mij niet maar ik ben dan ook geen tuner.
 
Last edited:
Bedankt voor je antwoord. Ik ga is kijken of ik de inlaat of de gasschuif wat kan limiteren. Kan geen propje in de uitlaat lassen helaas, de spullen en skills niet voor.

Dacht dat snor zwakkere veertjes zou hebben, ben meer thuis in de brom. Maar mooi dat dit niet zo is, veertjes nu besteld :)
 
Back
Top