De 2 metalen dingetjes maken goed contact ik heb t iets naar binnen gebogen zodat t contact goed zou zijn licht doet t nu helemaal niet meer hoe vind k mijn massadraad en wat moet eraan gebeuren gewoon nieuwe?Het oplichten van het blauwe lampje in je cockpit duidt er inderdaad op dat de finting in je koplamp geen goeie massa maakt met het lampje of de massaverbinding niet in orde is.
Dus kijk het eerst naar je fitting in de koplamp of het contactje wat contact maakt met het grote metalen gedeeltje van het duplolampje goed contact maakt. (metaal van de behuizing van je duplolampje)
Eventueel het contactje schoonmaken of bijbuigen, met de massa-draad aansluiting op de fitting.
Hartstikke bedankt sparky, de contact van het lampje zelf van het groot en klein licht zijn goed aangesloten. Lampje is nieuw dus massa van het lampje zelf is ook nog goed ga ik van uit.. Voor de rest ik heb hier een multimeter wat kan ik gaan meten? heb er nog niet echt ervaring mee, de fitting waar de lamp ingedraaid wordt heb ik de metalen plaatjes geschuurd en schoongemaakt.View attachment 72673
Post automatically merged:
Edit:
- draadkleur massa = zwart.
- draadkleur dimlicht = bruin.
- draadkleur grootlicht = paars.
Thanks, op welke stand moet het multimeter en waar moet welke kabel?dan kan ik het proberen.De buitenkant van het lampje , het metalen deel , is de massa . Op de fitting zitten 3 draden , 1 dimlicht , 1 grootlicht , en 1 massa .
Je zou moeten meten , waar met dim/groot licht spanning op komt , de 3e is dan van de massa . Deze kun je met een multimeter nameten , of je geen weerstand hebt , of helemaal geen massa contact . Ook even goed kijken in de fitting , of het contact wat tegen de zijkant van de lamp komt , goed contact maakt , en schoon is .
Ja maar het gaat ook niet om de massa van het lampje zelf, ik neem aan de fabrikant heeft daarvoor gezorgd!Lampje is nieuw dus massa van het lampje zelf is ook nog goed ga ik van uit..
Ook die aan de binnenkant die tegen het massadeel van het lampje komt?de fitting waar de lamp ingedraaid wordt heb ik de metalen plaatjes geschuurd en schoongemaakt.
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het aan de spanningsregelaar heeft gelegen en al helemaal niet als je grootlichtlampje in de cockpit gaat branden als de koplamp uitviel, er zal intussen wel weer wat met de massaverbinding(en) zijn gebeurd.Het is mij gelukt uiteindelijk was het mn spanningsregelaar wat naar de tering bleek te zijn
Ja ik ben langzamerhand achter gekomen dat de vivacity met analoge teller en de vivacity met een digitale teller totaal van elkaar verschillen grote dingen net als cilinder carb ens zijn vrijwel t zelfde maar qua elektra is t een rotzooi heb ondertussen een andere teller gekocht (digitaal nog steeds) en doen mn knipperlichten t ook opeens weer. Nu alleen remlicht nogLijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het aan de spanningsregelaar heeft gelegen en al helemaal niet als je grootlichtlampje in de cockpit gaat branden als de koplamp uitviel, er zal intussen wel weer wat met de massaverbinding(en) zijn gebeurd.
Maar fijn dat het inmiddels is opgelost, hopelijk blijft dit zo.
Dus je elektrische start werkt ook niet?Nu alleen remlicht nog
Klopt helemaal heb je daar iets voor?Dus je elektrische start werkt ook niet?
Zeker....., een multimeter of een testlampje is in dit geval ook al genoeg!Klopt helemaal heb je daar iets voor?
Isgoed dankjewel ik heb net vgm een vastloper gekregen, ik was aan het rijden en mn scooter reed al raar (kijk andere forum van mij) en plotseling maakte die een raar geluidje en viel uit was net 5 minuten aan t rijden en had m warm laten lopen en toen ik wilde kicken zat alles vastZeker....., een multimeter of een testlampje is in dit geval ook al genoeg!
Die zelfde geel/groene draad arriveert ook bij je startknop en fitting van je achterlicht/remlich-unit.
- Zet de scooter op contact.
- Meet op de zwarte draad van beide remschakelaars of je daar een constante spanning meet tov de min-pool accu.
- Knijp daarna de remhevel in en meet op de geel/groene draad van de remhevel en doe dit bij beide remhevels tov de min-pool accu.
Dus hier moet je ook spanning meten als je een willekeurige remhevel inknijpt.
Laat maar iets weten wat je bevindingen zijn.