Vespa valt uit

Pasha

Well-Known Member
Vespa valt iedere keer uit een voorbeeld daarvan is het wachten bij een stoplicht en na het loslaten van gas tijdens het rijden merk ik ook soms dat de scooter wat betreft snelheid ook sterk afneemt. Voor dat de scooter afslaat bij het stil staan dan lijkt het net of de scooter verzuipt, kracht van de scooter vermindert, lichten op de dashboard branden langzaam uit waarna de motor uitvalt. Iemand enig idee? Accu is gecontroleerd en staat op 13v.
Voor de rest heb ik er geen last van. Kickstart gaat prima ook na het afslaan

Het gaat om een vespa lx50 et2 4takt maandje geleden nog een grote beurt gehad. Probleem ontstond een dag of 2 geleden.
 
Advertisement - register to remove this

Als je de stappen hebt gevolgd, heb je ook volgende tekst gelezen.

Het laadsysteem testen, doe je met een goede volgeladen accu.
Om het laadsysteem te testen moet je weer de accu spanning meten, maar nu ook met draaiende (stationairstand) motor. Zowel met licht aan als met licht uit (mits funtie schakelaar aanwezig), moet er bij ongeveer 3000-tpm/rpm ongeveer 14,5 volt gelijkspanning gemeten worden. Over het hele toerenbereik mag de spanning niet hoger worden als 15volt of lager dan 13,2 volt (behalve stationair)
Wordt ie hoger dan 15 volt, is je spannings regelaar defect, lager dan 14 bij 3000tpm/rpm, is of de regelaar of de dynamo (laadspoel) naar de eeuwige jachtvelden vertrokken.

MAW, de waardes die jij meet zijn te laag.

Ik zeg hiermee niet dat dit de oorzaak is van jouw probleem maar 12,5 Volt bij een beetje gas geven is te weinig en in ieder geval een aandachtspunt.

Verder is 4 tot 5 Volt bij het drukken van de startknop veel te weinig.
Eenwonder dat met deze spanning de startmotor nog kracht genoeg heeft om uberhaupt nog de krukas rond te krijgen.

Wel is het zaak als je de accuspanning meet direct op de polen van de accu te meten en niet op de accuklemmen.

Ik denk dat er twee dingne aan de hand kunnen zijn.

1. de accu wordt niet of onvoldoende geladen en is langzaam leeg getrokken.
2. de accu is naar de filistijnen.

Dus eerst even de accu minimaal 10 uren aan een geschiukte acculader hangen en dan nog eens de starttest doen.

Zakt de spanning dan weer zo laag, accu wegsmijten en nieuwe kopen.
 
Last edited:
Allereerst bedankt voor jullie reacties. De probleem is niet verholpen na het vervangen van de accu. Ik heb de nieuwe accu gemeten en de waardes kloppen.

Zijn er nog suggesties? Kan het nog zijn dat de spanningsregelaar of de stator kapot is?

Bedankt.

Mvg,
 
Back
Top