Vespa start plotseling niet elektrisch

Ergino

New Member
Hoi scooterliefhebbers,

Sinds gister heb ik een probleempje met mijn elektrische start. Ik heb een Vespa lx50 4t alles doet het, kickstart gaat die ook snel aan. Maar bij mijn elektrische start geeft hij geen reactie. Ikheb het vermoeden dat de startrelais of startmotor stuk is. Alleen voordat ik ga sleutelen wilde ik vragen waar de startrelais zit bij de vespa lx. Het kan ook een losse kabel zijn. Wat denken jullie?

groet
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Hoeft niet.

Even een multimeter erbij nemen en meten is een beter idee.
Zomaar componenten vervangen kan een dure grap worden zonder dat het resultaat oplevert.

Omdat je geen klik hoort vermoed ik dat het probleem zit in het stuurcircuit van het startrelais.

Doe het volgende:

1. Je startrelais opzoeken.
2. Multimeter op 20V gelijkspanning zetten.
3. Het startrelais heeft 2 dunne draden en 2 dikke draden.
4. meet over de twee dunne draden.
5. scooter op contact zetten.
6. remhendel inknijpen en startknop drukken.
7. De multimeter moet nu de accuspanning aangeven dus waarschijnlijk 12,x Volt.

Geeft de multimeter geen 12 Volt aan dan zit je probleem in de aansturing van het startrelais
 
Hoeft niet.

Even een multimeter erbij nemen en meten is een beter idee.
Zomaar componenten vervangen kan een dure grap worden zonder dat het resultaat oplevert.

Omdat je geen klik hoort vermoed ik dat het probleem zit in het stuurcircuit van het startrelais.

Doe het volgende:

1. Je startrelais opzoeken.
2. Multimeter op 20V gelijkspanning zetten.
3. Het startrelais heeft 2 dunne draden en 2 dikke draden.
4. meet over de twee dunne draden.
5. scooter op contact zetten.
6. remhendel inknijpen en startknop drukken.
7. De multimeter moet nu de accuspanning aangeven dus waarschijnlijk 12,x Volt.

Geeft de multimeter geen 12 Volt aan dan zit je probleem in de aansturing van het startrelais
Dankje voor je snelle en uitgebreide reactie. Ik ga ermee aan de slag.
 
De startrelais van de Vespa Lx50 heb ik na een zoektocht gevonden. Onder de zadel bij de accu. Die afbeeldingen op het internet laten het verkeerd zien. Maar het probleem was bij de startrelais, de doorstroom was 0. Dankje Sparky!
 
De startrelais van de Vespa Lx50 heb ik na een zoektocht gevonden. Onder de zadel bij de accu. Die afbeeldingen op het internet laten het verkeerd zien. Maar het probleem was bij de startrelais, de doorstroom was 0. Dankje Sparky!

Uhm, onder je zadel bij je accu? Dat is je zekering.
Fijn om te horen dat het wel gelukt is :)
 
Oh, bij mij zit ie waar het plaatje aangeeft.. raar. En ik heb precies dezelfde scooter.
Misschien heeft het met de bouwjaar te maken, i don’t know. Blijkbaar verschilt het. Maar in ieder geval heb ik m gevonden en dat is het belangrijkste! Overigens kan het ook een knipperlichtrelais zijn wat voor is.
 
Ik heb met mijn agility ook wel eens een probleem met het elektrisch starten gehad. De accu was goed maar de startmotor maakte net niet genoeg toeren om de motor te laten starten. Na vervanging starten hij weer krachtig en zoals het moet. Kan dus gewoon slijtage zijn.
 
Ik heb met mijn agility ook wel eens een probleem met het elektrisch starten gehad. De accu was goed maar de startmotor maakte net niet genoeg toeren om de motor te laten starten. Na vervanging starten hij weer krachtig en zoals het moet. Kan dus gewoon slijtage zijn.
De startmotor is volgens mij goed, want ik hoor geen klik bij de startrelais.
 
De startmotor is volgens mij goed, want ik hoor geen klik bij de startrelais.

Dat hoeft niet. Hij draait gewoon iets langzamer als de koolborstels wat versleten zijn.
Bij mijn kymco kostte een startmotor niet zoveel. En als hij al voor de helft versleten is bij jou kun je het best proberen.
Reviseren kan ook soms.
 
Back
Top