Vespa start niet elektrisch

rachel009

New Member
goedemiddag!

ik plaats dit namens mijn vader. Mijn vader heeft sinds een aantal maanden een nieuwe vespa sprint racing sixties. Heeft het altijd goed gedaan tot vorige week.

mijn vader heeft een nieuwe trayplank gemonteerd en vervolgens de vespa gestart. De vespa maakte toen kortsluiting. Schroefjes die met de trayplank kwamen waren te lang en zijn door de kabelboom geschroefd.

mijn vader heeft de doorgeschroefde kabeltjes gemaakt maar helaas was daarmee het probleem niet opgelost. Startrelais is vervangen op advies van scooterzaak, inmiddels is ook de ECU unit vervangen maar niks lijkt te helpen. Zekeringen nagekeken en die zijn nog goed dus ook daar is niks doorgebrand o.i.d. Multimeter aangeschaft maar ook daar zien we het probleem niet.

verder werkt alles, alle lichten, claxon etc. behalve dus de elektrische starter. De vespa loopt wel als mijn vader de scooter handmatig met een vonkje start. Maar als hij loopt is de motor “zwak” en rijdt niet harder dan 20 km p/u en slaat telkens af dus iets klopt er niet natuurlijk.

heeft iemand enig idee aub?? we zijn een beetje radeloos aangezien de scooter net 2 maanden oud is dus hij baalt enorm.

groetjes rachel
 
Advertisement - register to remove this

Misschien rare vraag maar is de ecu bij een scooterzaak vervangen en opnieuw ingelezen? En brand het remlicht als je de hendel in knijpt ?
En als je de dikke polen op het start relais door verbind , draait de startmotor dan wel ?
 
Misschien rare vraag maar is de ecu bij een scooterzaak vervangen en opnieuw ingelezen? En brand het remlicht als je de hendel in knijpt ?
En als je de dikke polen op het start relais door verbind , draait de startmotor dan wel ?
Remlicht doet het en startmotor draait idd wel als ik hem doorverbind.
ECU hebben we zelf vervangen, dus niet ingelezen, zou dit het kunnen zijn?
 
Zou heel goed kunnen.
Kijk eens naar onderstaand filmpje, rond minuut 6:50 wordt het voor jouw interessant.
Het gaat hier om een snelle ECU maar voor de originele is dit ook van toepassing.
Helaas niet gewerkt

scooter naar de zaak gebracht om uit te lezen vandaag, maar ECU ontvangt helemaal geen signaal. Ligt dus waarschijnlijk aan een van de kabels maar dat wordt een zoektocht
 
Dat is erg jammer en wordt, wanneer je het probleem niet zelf kunt vinden, een dure grap.
Want een dealer gaat zich waarschijnlijk niet bezighouden met een zoektocht langs alle doorboorde draden, die zet er gelijk een hele nieuwe kabelboom op en dat is veel werk.

Wat ik persoonlijk zou doen is op de plaatsen waar de kabelboom doorboord is geweest de kabelboom nogmaals open snijden en alle draden met een multimeter even doorpiepen.
De draden die beschadigd zijn maar toch nog goed contact maken isoleren met een goede elektrische tape en de draden die echt onderbroken zijn opnieuw aan elkaar solderen en voorzien van een krimpkousje.

Als alles weer werkt de kabelboom weer netjes aftapen op de plaatsen die je open gesneden hebt.

Verder, en ik weet niet of jullie dit al überhaupt gedaan hebben, alle zekeringen controleren of beter nog doorpiepen.
Het laatste punt natuurlijk het eerste doen want het zou stom zijn dat je alle bovenstaand werk hebt gedaan en er als laatste achterkomt dat er gewoon een zekeing defect is....
 
Back
Top