Vespa sprint slurpt benzine

Hoi allen, ik heb een vespa sprint 4t 2v met kickstart uit 2017. Hier zit een 80cc top performance cilinder op met rolletjes 6.2 en sproeier 86. Maar hij zuipt zo ontiegelijk veel en snel dat ik denk dat het niet normaal is… dit deed hij trouwens ook toen er nog 50cc op zat met sproeier 80. Ik kan 120km rijden met 7 liter, dit lijkt me niet helemaal best toch? Kan iemand mij helpen met dit probleem of misschien uitleggen wat het kan zijn? Ben heel erg benieuwd en betaal me helemaal scheel aan benzine…

Alvast bedankt!


Mvg Niels
 
Advertisement - register to remove this

Niels, is het origineel een bromscooter? of was (of ìs nog steeds??) het een snor? (en maakt ie belachelijke overtoeren op z'n top?)
en hoe groot/zwaar (of klein/licht) ben jij? en/of rijd je solo of duo? dat (en hoe is de bandenspanning) dit zijn best grote factoren voor het verbruik.
1:17 haal ik ook met m'n Yaris 1.0 uit 1999 als ik rustig aan doe, maar met een 80 cc terwijl jij 2 meter bent en 130 kg weegt (en nog iemand achterop meeneemt) hoef je ook geen 1:30 te verwachten.
 
Niels, is het origineel een bromscooter? of was (of ìs nog steeds??) het een snor? (en maakt ie belachelijke overtoeren op z'n top?)
en hoe groot/zwaar (of klein/licht) ben jij? en/of rijd je solo of duo? dat (en hoe is de bandenspanning) dit zijn best grote factoren voor het verbruik.
1:17 haal ik ook met m'n Yaris 1.0 uit 1999 als ik rustig aan doe, maar met een 80 cc terwijl jij 2 meter bent en 130 kg weegt (en nog iemand achterop meeneemt) hoef je ook geen 1:30 te verwachten.
het is origineel een snor die omgezet is naar brom. ik ben 1,75 en 80kg. rij meestal alleen en bandenspanning is oké. hiervoor had ik een LX50 en die kon rond de 400km op 9 liter. dit was ook een 4t 2v.
 
Elke 2 rotaties van de krukas is een slokje benzine.
Dus toerental bij optrekken en topsnelheid zo laag mogelijk houden maar binnen het gebied waar je cilinder het meeste vermogen levert, overtoeren heeft geen zin en de motor levert daarbij zelfs minder vermogen.
Maw een juiste afstelling van trekveren, drukveer en rolletjes is key.
Verder in het de truc om de carburateur zo al te stellen dat elk slokje net genoeg is, niet te veel en vooral niet te weinig.

Goeie compressie en goeie instellingen van je kleppen helpt ook mee om de motor efficienter te laten draaien.
En zoals al genoemd de juiste bandenspanning en misschien een gestroomlijnd kapsel en een stroevere pols. ;)

Een brommertje is nu eenmaal geen motor en je moet al een relatief hoog toerental draaien om bij die lage cc's toch wat vermogen te genereren en dat maakt de boel nu eenmaal niet efficienter.

Om even een voorbeeldje te geven, mijn Vespa GTS300 Classica rijdt 1 op 33 en ik kan je vertellen ik heb wel een losse pols.
 
Last edited:
Elke 2 rotaties van de krukas is een slokje benzine.
Dus toerental bij optrekken en topsnelheid zo laag mogelijk houden maar binnen het gebied waar je cilinder het meeste vermogen levert.
Maw een juiste afstelling van trekveren, drukveer en rolletjes is daar key in.
Verder in het de truc om de carburateur zo al te stellen dat elk slokje net genoeg is, niet te veel en vooral niet te weinig.

Goeie compressie en goeie instellingen van je kleppen helpt ook mee om de motor efficienter te laten draaien.
En zoals al genoemd de juiste bandenspanning en misschien een gestroomlijnd kapsel. ;)

Een brommertje is nu eenmaal geen motor.
voor mijn gevoel heeft de cilinder met volgas het meeste vermogen, en denk dat hij nog veel meer kan dan dit. zou u de beste afstelling etc weten voor dit blok? (trekveertjes, rolletjes, drukveertjes, sproeier, slagen luchtschroef etc.) volgesmij reageert mijn scooter ook niet helemaal op de stationair schroef. heb al van alles vervangen maar weet niet waar het probleem zit.. kan dit ook de carb zijn? kleppen zijn gesteld een heb goede compressie. soms als ik bij het stoplicht sta en ik geef gas houdt die voor een 2 seconden ofzo in voordat die snel optrekt.
 
hoe hard loopt/liep die LX
heb je het idee dat je Sprint veel meer toeren maakt dan die LX?
dit hoge verbruik komt niet van te rijk draaien, lijkt mij, dan zou ie verzuipen (bougie al eens bekeken?)
Ik denk eerder aan een te hoge weerstand ergens. (hangende rem, die je niet opmerkt dankzij het vermogen (wordt er één warm terwijl je niet remt?), te veel/te dikke olie in motor of vertanding?) zwaar lopende wiellagers? frame/voorvork/achterbrug krom waardoor wielen niet in lijn lopen?
of een opsomming van al dit..
 
hoe hard loopt/liep die LX
heb je het idee dat je Sprint veel meer toeren maakt dan die LX?
dit hoge verbruik komt niet van te rijk draaien, lijkt mij, dan zou ie verzuipen (bougie al eens bekeken?)
Ik denk eerder aan een te hoge weerstand ergens. (hangende rem, die je niet opmerkt dankzij het vermogen (wordt er één warm terwijl je niet remt?), te veel/te dikke olie in motor of vertanding?) zwaar lopende wiellagers? frame/voorvork/achterbrug krom waardoor wielen niet in lijn lopen?
of een opsomming van al dit..
de lx liep rond de 57 ofzo.. hij is nu weer begrensd met een vario naar 34. soms verzuipt de sprint bij het wegtrekken bij het stoplicht. band voor en achter lopen vrij dus aan de remmen ligt het niet. volgensmij is mijn frame een piep klein beetje krom want als ik mijn handen loslaat tijdens het rijden trekt de scooter een heel klein beetje naar rechts. weet wel dat het olielevel een beetje laag is en best lang niet is vervangen. vertandingsolie heb ik nooit gecheckt.
 
de lx liep rond de 57 ofzo.. hij is nu weer begrensd met een vario naar 34. soms verzuipt de sprint bij het wegtrekken bij het stoplicht. band voor en achter lopen vrij dus aan de remmen ligt het niet. volgensmij is mijn frame een piep klein beetje krom want als ik mijn handen loslaat tijdens het rijden trekt de scooter een heel klein beetje naar rechts. weet wel dat het olielevel een beetje laag is en best lang niet is vervangen. vertandingsolie heb ik nooit gecheckt.
zou daar eens beginnen: op peil zit er maar 0,8 liter in je carter, wat blijft daarvan over als het peil "een beetje laag" is? daarbij kan die 500 ml die er nog in zit verdund zijn door benzine en voor geen meter meer smeren..
zelfde voor je vertanding. àls die zijn eigen slijpsel aan het vermalen is, rijdt het al niet lekker en sta je op een gegeven moment helemaal stil.
sorry voor de doemscenario's maar deze dingen zijn essentieel als je het maximale (vermogen, rendement) uit zo'n klein motortje wilt halen.

"frame krom": duwt hij zwaar en slijten je banden ook scheef/snel/raar?
 
zou daar eens beginnen: op peil zit er maar 0,8 liter in je carter, wat blijft daarvan over als het peil "een beetje laag" is? daarbij kan die 500 ml die er nog in zit verdund zijn door benzine en voor geen meter meer smeren..
zelfde voor je vertanding. àls die zijn eigen slijpsel aan het vermalen is, rijdt het al niet lekker en sta je op een gegeven moment helemaal stil.
sorry voor de doemscenario's maar deze dingen zijn essentieel als je het maximale (vermogen, rendement) uit zo'n klein motortje wilt halen.
dan zal ik thuis gelijk even kijken. hoe check ik de vertandingsolie? heb wel een dat dopje eraf gehad maar heb geen idee hoe je deze olie controleert of vervangt. zou dit ook zo'n groot effect op consumptie hebben dan?
 
olie moet tot de onderkant van het gat van het bovenste dopje staan. als het er bijna uitloopt (als je scooter iets naar je toe kantelt) is het peil goed.
als je er een wattenstaafje in "doopt" en er geen katoen af schraapt langs de schroefdraad, krijg je een idee van de kleur (moet goudgeel zijn, niet oud bruin of grijs!) vervangen is aftappen door onderste stopje, helemaal uit laten lekken, stopje er weer in en dan knijpflesje met dunne tip boven erin knijpen tot ie er weer uit loopt.
of het een groot effect heeft? het helpt niet.
 
olie moet tot de onderkant van het gat van het bovenste dopje staan. als het er bijna uitloopt (als je scooter iets naar je toe kantelt) is het peil goed.
als je er een wattenstaafje in "doopt" en er geen katoen af schraapt langs de schroefdraad, krijg je een idee van de kleur (moet goudgeel zijn, niet oud bruin of grijs!) vervangen is aftappen door onderste stopje, helemaal uit laten lekken, stopje er weer in en dan knijpflesje met dunne tip boven erin knijpen tot ie er weer uit loopt.
of het een groot effect heeft? het helpt niet.
ah oke ik ga ernaar kijken, heel erg bedankt. ik heb ook nog het probleem dat hij niet harder wil dan 47. bult af of op, hij blijft 47 rijden. ik wil heel graag 54/55 rijden maar krijg het niet voor elkaar.
 
ah oke ik ga ernaar kijken, heel erg bedankt. ik heb ook nog het probleem dat hij niet harder wil dan 47. bult af of op, hij blijft 47 rijden. ik wil heel graag 54/55 rijden maar krijg het niet voor elkaar.
heb je wel al eens naar je riem gekeken? alleen een verse riem gaf mij er alleen zo'n 4 km/u bij op een standaard euro 4 Kymco. (de oude was er ook hàrd aan toe)
 
Last edited:
heb je wel al eens naar je riem gekeken? aleen een verse riem gaf mij er alleen zo'n 4 km/u bij op een standaard euro 4 Kymco. (de oude was er ook hàrd aan toe)
ik heb 2 maand terug gekeken en ik zag geen scheurtjes zitten in ieder geval. ik heb geen idee wanneer deze voor het laatst vervangen is, aangezien ik de scooter zelf nog niet lang heb en er nu 21k op de teller staat. zelf heb ik sinds december 4k gereden.
 
gaat niet alleen om droogtescheurtjes: naarmate de snaar slijt, wordt ie smaller en als ie daardoor voor in de vario niet helemaal naar buiten wordt gedruk, kruipt ie achter navenant minder diep in de poelie.. dat maakt dat ie z'n eindoverbrenging voor topsnelheid niet haalt. voor kymco hoort die snaar 18 mm te zijn, ik had nog 16,5 en de nieuwe was 17,5 gemeten, maar toch won ik al 4 km. (ging van 49-53 op de teller)
 
gaat niet alleen om droogtescheurtjes: naarmate de snaar slijt, wordt ie smaller en als ie daardoor voor in de vario niet helemaal naar buiten wordt gedruk, kruipt ie achter navenant minder diep in de poelie.. dat maakt dat ie z'n eindoverbrenging voor topsnelheid niet haalt. voor kymco hoort die snaar 18 mm te zijn, ik had nog 16,5 en de nieuwe was 17,5 gemeten, maar toch won ik al 4 km. (ging van 49-53 op de teller)
Paar dagen later en ik heb het een en ander gedaan. Ik heb nu de v-snaar vervangen, rolletjes 7.5 gemaakt, sproeier naar 84, nieuwe carb, vetandingsolie vervangen, kleppen opnieuw gesteld, opnieuw alles in z’n geheel afgesteld en de banden opgepompt. En het verbruik is verslechterd .. hij doet nu 1 op 11. Iemand nog enig idee wat het kan zijn? Mijn bankrekening houdt de benzine niet meer bij aangezien ik elke week 150km of zoiets rijd.
Post automatically merged:

gaat niet alleen om droogtescheurtjes: naarmate de snaar slijt, wordt ie smaller en als ie daardoor voor in de vario niet helemaal naar buiten wordt gedruk, kruipt ie achter navenant minder diep in de poelie.. dat maakt dat ie z'n eindoverbrenging voor topsnelheid niet haalt. voor kymco hoort die snaar 18 mm te zijn, ik had nog 16,5 en de nieuwe was 17,5 gemeten, maar toch won ik al 4 km. (ging van 49-53 op de teller)
Hij pruttelt trouwens ook in de uitlaat bij vol gas
 
Iemand nog actief? Ik moet volgende week donderdag vanaf enschede naar Appingedam touren, wil dan graag mijn scooter goed hebben. Maar weet geen raad meer
 
Appingedam? Daar woon ik vlakbij, is de toer prive of mis ik een treffen?
Groet,
Privé met een vriend van mij. Zijn opa en oma wonen daar en we vonden het leuk om er beide met de scooter heen te gaan. Is ongeveer 3 a 4 uur rijden. Hij gaat op de la Souris en ik op m’n vespa. Alleen dan moet ik hem wel goed hebben
 
Back
Top