vespa sprint injectie e4 start niet/ heeeel moeilijk

seppe lapaige

New Member
beste lezer
ik zit met een probleem. mijn vespa start niet meer, toen ik hem kochtte startte hij al niet zonder gas bij te geven, eerst vond ik het al raar maar de vorige eigenaar zei dat hij dat altijd al heeft moeten doen. Nu 500km later start hij niet meer. heb een malossi ecu ervoor gekocht en daar doet hij het ook niet mee, dus ligt niet aan de ecu? ook heb ik hem binnegedaan bij een garage voor onderhoud en uitgelegd wat het probleem was. ook hij wist niet wat het kon zijn. het lijkt alsof hij te weinig benzine/ lucht krijgt? na 2/3min starten later doet hij het uiteindelijk soms toch wel maar dan moet ik mijn gas zeker 10sec lang inhouden voordat hij op toeren komt, ook loopt hij niet stationair als hij koud is. voor de rest als hij start, rijd hij wel gewoon perfect
 
Advertisement - register to remove this

half ja, de eerste stappen had ik gedaan maar toen ik hem 10min moest laten draaien zonder gas bij te geven lukte dat niet, omdat hij helemaal niet start zonder gas bij te geven, dus moest ik het wel doen
Kan je de stationair schroef niet volledig in draaien? Of blijft hij dan ook niet lopen zonder gas positie te veranderen
 
iemand een idee?
Mijn eerste idee is ook het inlezen van de ecu.
Draai de sleutel naar de UIT-positie. Dezelfde procedure moet worden herhaald als de gashendel volledig open staat (vol gas). Draai de sleutel naar de ON-positie: het indicatielampje knippert. Draai nu de sleutel naar de UIT-positie en draai vervolgens de sleutel drie keer van AAN naar UIT, en stop dan in AAN.
 
Wanneer het niet aan het inlezen van de ECU ligt, heb je ook nog kans dat de choke niet functioneert.
Wanneer de choke aan staat wordt het mengsel rijker gemaakt door extra lucht na de gasklep toe te laten. De ECU denkt dan dat er gas gegeven wordt en injecteert meer benzine. terwijl de gasklep geen beweging maakt. Misschien denk je huh, maar het klopt echt. En met na de gasklep bedoel ik tussen de gasklep en de injector op het spruitstuk.
Dit choke systeem bevat dus een slang naar het gasklephuis, na de gasklep, een slang van het luchtfilter naar een luchtklep, en een draadje vanuit de ecu naar die luchtklep die elektrisch wordt bediend. (solenoide) Een van die slangen zou los kunnen zitten, een scheurtje bevatten, en de luchtklep zou ook gewoon kapot kunnen zijn, of het draadje vanuit de ECU naar de luchtklep slecht geleidend. zie ook de foto
Je zou een keer zelf een 'choke aan' situatie kunnen maken door de slang tussen de luchtklep en het gasklephuis er tussenuit te halen. Er stroomt dan heel gemakkelijk lucht het gasklephuis in, waardoor de ECU gaat verrijken met meer benzine injectie.
Datgene hierboven wat de choke regelt doet ook de regeling van de stationair.
heb je er een bromluchtfilterslang op?

Ik weet niet hoeveel de motor heeft gelopen.
Maar voor de zekerheid zou ik naar de klepspeling van de 2 inlaatkleppen kijken: het verhaal doet ook denken aan een verminderde compressie door lekkende inlaatkleppen, waarbij in het begin geen groot vermogens verlies is.

Hoe is de benzine opbrengst door de elektrische pomp? Hoor je die een paar seconden aanslaan bij contact aan?
Er zit een stelschroef op, voor de gasklep, maar laat die maar staan zoals die staat. Anders ontregel je de hele afstelling van de injectie.
Bij mij zit ie hardstikke vast.

Succes!


1698704338027.jpeg
 
Last edited:
Wanneer het niet aan het inlezen van de ECU ligt, heb je ook nog kans dat de choke niet functioneert.
Wanneer de choke aan staat wordt het mengsel rijker gemaakt door extra lucht na de gasklep toe te laten. De ECU denkt dan dat er gas gegeven wordt en injecteert meer benzine. terwijl de gasklep geen beweging maakt. Misschien denk je huh, maar het klopt echt. En met na de gasklep bedoel ik tussen de gasklep en de injector op het spruitstuk.
Dit choke systeem bevat dus een slang naar het gasklephuis, na de gasklep, een slang van het luchtfilter naar een luchtklep, en een draadje vanuit de ecu naar die luchtklep die elektrisch wordt bediend. (solenoide) Een van die slangen zou los kunnen zitten, een scheurtje bevatten, en de luchtklep zou ook gewoon kapot kunnen zijn, of het draadje vanuit de ECU naar de luchtklep slecht geleidend. zie ook de foto
Je zou een keer zelf een 'choke aan' situatie kunnen maken door de slang tussen de luchtklep en het gasklephuis er tussenuit te halen. Er stroomt dan heel gemakkelijk lucht het gasklephuis in, waardoor de ECU gaat verrijken met meer benzine injectie.
Datgene hierboven wat de choke regelt doet ook de regeling van de stationair.
heb je er een bromluchtfilterslang op?

Ik weet niet hoeveel de motor heeft gelopen.
Maar voor de zekerheid zou ik naar de klepspeling van de 2 inlaatkleppen kijken: het verhaal doet ook denken aan een verminderde compressie door lekkende inlaatkleppen, waarbij in het begin geen groot vermogens verlies is.

Hoe is de benzine opbrengst door de elektrische pomp? Hoor je die een paar seconden aanslaan bij contact aan?
Er zit een stelschroef op, voor de gasklep, maar laat die maar staan zoals die staat. Anders ontregel je de hele afstelling van de injectie.
Bij mij zit ie hardstikke vast.

Succes!


View attachment 72968
compressie heeft hij meer dan genoeg, door garage laten nakijken
km stand is net 10000
bij het starten hoor ik inderdaad de pomp 3 sec aangaan maar nogsteeds krijg ik hem niet gestart.
zit inderdaad de originele luchtfilterslang op
Post automatically merged:

Mijn eerste idee is ook het inlezen van de ecu.
Draai de sleutel naar de UIT-positie. Dezelfde procedure moet worden herhaald als de gashendel volledig open staat (vol gas). Draai de sleutel naar de ON-positie: het indicatielampje knippert. Draai nu de sleutel naar de UIT-positie en draai vervolgens de sleutel drie keer van AAN naar UIT, en stop dan in AAN.
die stappen heb ik gedaan. wanneer ik het contact aanzet hoor ik de pomp 3sec lang aangaan, dus denk dan ook dat hij juist is ingelezen. ook heb ik met de malossi ecu kunnen rijden in het begin, maar sinds vorig weekend heeft hij deze rare kuren ineens. had paar dagen geleden er ook een akrapovic uitlaat onder gezet, en eigenlijk is het sinds dan zowat begonnen. met de originele ecu heeft hij dit ook.
 
Last edited:
Is de lambda sonde gemonteerd in de uitlaatbocht? En aangesloten op de ECU?
ja lamdasonde is gemonteerd in de bocht, heb hem nooit uit te ecu gehaald, zou voor storingsmeldingen zorgen werd mij verteld. dus heb hem alleen uit de originele bocht gehaald en dan terug in de nieuwe. ik dacht ook eerst dat het misschien lag aan de lamdasonde maar mijn garagist zei dat als er iets mis is ermee, er ook een storingsmelding zou moeten komen op het dashboard. dus hij zei dat dat al uitgesloten kon worden.
 
Mooi, dan kun je dat afvinken, en ik begreep dat ie al eerder alleen startte wanneer je wat gas bij gaf.
Ik heb je een uitleg gegeven over de choke/stationair regeling.
Zie je jezelf die ene slang loskoppelen of aarzel je om dit te doen en uit te proberen?
 
Mooi, dan kun je dat afvinken, en ik begreep dat ie al eerder alleen startte wanneer je wat gas bij gaf.
Ik heb je een uitleg gegeven over de choke/stationair regeling.
Zie je jezelf die ene slang loskoppelen of aarzel je om dit te doen en uit te proberen?
ik moet die slang er gewoon afhalen en kijken wat hij dan doet? dus dan ook gewoon starten zonder gas bij te geven?
 
Gewoon starten en zo nodig wat met het gas spelen om te zien hoe de motor reageert.
ben er zojuist me gaan rijden, hij starte dus perfect. nogsteeds wel gas moeten geven bij het starten maar dat is beter dan dat hij het niet doet dus. heb uitgevonden dat ik hem alleen uit mag zetten wanneer ik klaar ben met rijden, niet voor even een paar minuten stil te staan want dan zou die niet meer aangaan. Normaal ging ik hem vandaag nog binnedoen bij een garagist maar omdat die vandaag eigenlijk weinig tot geen rare kuren had heb ik dat toch even aan de kant gelaten.
 
Klinkt beter nu.
Probeer wel een soort filter, desnoods wat stof van een t-shirt over het uiteinde van de slang te doen. Dan blijft je motor langer heel.
Verder zou je TPS sensor verkeerd kunnen werken. Die sensor geeft aan de ecu door hoever de gasklep open staat. In de werkplaats is vrij makkelijk te zien of dat werkt. Dit is een sensor die kan slijten door gebruik...
Succes.
 
Klinkt beter nu.
Probeer wel een soort filter, desnoods wat stof van een t-shirt over het uiteinde van de slang te doen. Dan blijft je motor langer heel.
Verder zou je TPS sensor verkeerd kunnen werken. Die sensor geeft aan de ecu door hoever de gasklep open staat. In de werkplaats is vrij makkelijk te zien of dat werkt. Dit is een sensor die kan slijten door gebruik...
Succes.
deze ochtend starten hij weer niet. heb dan toch is geprobeerd om die ene slang eraf te halen maar dat ook zonder succes. gisteren heb ik er meer dan 100km mee afgelegd en heb hem meerdere keren opnieuw opgestart en dat lukte gisteren dan wel zonder probleem. weet echt niet meer wat ik moet doen
 
deze ochtend starten hij weer niet. heb dan toch is geprobeerd om die ene slang eraf te halen maar dat ook zonder succes. gisteren heb ik er meer dan 100km mee afgelegd en heb hem meerdere keren opnieuw opgestart en dat lukte gisteren dan wel zonder probleem. weet echt niet meer wat ik moet doen
- Je hebt een dag gehad dat ie prima achter elkaar startte. Was dat dan met of zonder die slang?
- misschien een gekke gedachte, maar is jouw lampje voor motor storingen wel aangesloten? Heb je m ooit zien branden?
- Ik zou voor voor de zekerheid ook nog de benzine toevoer willen checken. Dat ie met contact aan eventjes draait, wil nog niet zeggen dat ie echt effectief benzine levert tot aan de injector. Dus zou je, wanneer ie een keer niet start, de injector eruit kunnen halen, met de benzine leiding er nog op. En dan kun je zien of de injector sproeit. (Zorg ervoor dat de nevel wegblijft van een vonk of vuur) Pas dan heb je echt gezien of de benzine toevoer in orde is, en de injector werkt of niet. De injector wordt met twee m10 boutjes in het spruitstuk geduwd en op zijn plaats gehouden.
Wanneer je deze los maakt trek je de injector er makkelijk uit. En laat de stekker voor bediening maar gewoon vast zitten.
Een nadeel van deze controle kan zijn dat de ECU het signaleert als een storing. En zo'n melding kan alleen weggemaakt worden door je dealer die de ECU ook uit zou kunnen lezen.
Je zou in het geval van niet starten ook de bougiekap eraf kunnen trekken, en na wat starten met gas open, de bougie eruit kunnen halen. Dan zou die nat moeten zijn. Doe dat maar, is een stuk simpeler
- ik vermoed dat je uiteindelijk naar een dealer zult moeten gaan. Ik hoor wel of je nog verder wilt gaan via het forum of niet.
 
- Je hebt een dag gehad dat ie prima achter elkaar startte. Was dat dan met of zonder die slang?
- misschien een gekke gedachte, maar is jouw lampje voor motor storingen wel aangesloten? Heb je m ooit zien branden?
- Ik zou voor voor de zekerheid ook nog de benzine toevoer willen checken. Dat ie met contact aan eventjes draait, wil nog niet zeggen dat ie echt effectief benzine levert tot aan de injector. Dus zou je, wanneer ie een keer niet start, de injector eruit kunnen halen, met de benzine leiding er nog op. En dan kun je zien of de injector sproeit. (Zorg ervoor dat de nevel wegblijft van een vonk of vuur) Pas dan heb je echt gezien of de benzine toevoer in orde is, en de injector werkt of niet. De injector wordt met twee m10 boutjes in het spruitstuk geduwd en op zijn plaats gehouden.
Wanneer je deze los maakt trek je de injector er makkelijk uit. En laat de stekker voor bediening maar gewoon vast zitten.
Een nadeel van deze controle kan zijn dat de ECU het signaleert als een storing. En zo'n melding kan alleen weggemaakt worden door je dealer die de ECU ook uit zou kunnen lezen.
Je zou in het geval van niet starten ook de bougiekap eraf kunnen trekken, en na wat starten met gas open, de bougie eruit kunnen halen. Dan zou die nat moeten zijn. Doe dat maar, is een stuk simpeler
- ik vermoed dat je uiteindelijk naar een dealer zult moeten gaan. Ik hoor wel of je nog verder wilt gaan via het forum of niet.
het was met de slang
lampje van de motor heeft inderdaad nooit gebrand, ook niet toen ik die malossi ecu inleesde. misschien niet aangesloten ofzo?
heb een afspraak gemaakt bij de dealer, kan er woensdag langs. hopelijk dat hun het dan kunnen oplossen, kan zo echt niet rondrijden dat hij de ene keer wel start en de andere keer niet.
 
Wanneer het controle lampje weer aangesloten is, kan er gerichter gezocht worden naar de oorzaak.
Je hoort wel eens dat zo'n lampje wordt uitgeschakeld bij de verkoop, maar er kan ook een andere oorzaak zijn.
Succes, en laat naar ff horen wat er uit de bus kwam.
Post automatically merged:

Nog even 'een je weet maar nooit'
Op de foto staat een stekker die onder andere draden voor oplaad stroom bevat, maar ook 2 voor de ontsteking. Wanneer je die losmaakt en eens bekijkt op bijzonderheden zoals corrosie, gesmolten kunststof, lekkage.
Je weet nooit
 

Attachments

  • stekker.jpg
    stekker.jpg
    128.3 KB · Views: 9
Last edited:
Back
Top