Vespa sprint inject 2019 loopt niet stationair

Colllin

New Member
Hallo allemaal,



Heb een Vespa sprint waarvan ik de onderkant van de blok heb vervangen in verband met kapotte krukas lagers, maar heb mijn oude kop en gasklephuis gebruikt. Daarnaast gelijk grote beurt gedaan inclusief kleppen laten stellen. nu loopt hij niet meer stationair de eerste 5minuten wisselt hij constant van hoge naar lage toerental. Na ongeveer 5minuten loopt hij weer goed.



Zelf heb ik een andere gasklephuis er op gezet, Bougie vervangen niets helpt.
 
Advertisement - register to remove this

Klopt het dat dit een E4 is?
Lijkt op een choke probleem. De choke wordt uitgeschakeld wanneer de motor op temperatuur is gekomen, en vermoedelijk speelt ook de temperatuur van de buitenlucht een rol. Bij de E5 is dat het geval, maar die hebben een ander choke systeem
Ik ben benieuwd hoe de start gaat nu de buitentemperatuur hoger wordt.
Hoe werkt de choke bij een E4 injectie? Kun je daar een foto van maken? Ergens moet een slang zitten die via een solenoide-klep meer of minder lucht doorlaat. En is er een kanaal voor die lucht tussen de gasklep en de inlaatpoort op de cilinderkop? Hoeveel draadjes gaan er uit het gasklephuis naar de ECU.
Hier denk ik het eerst aan.
 
Stuur je een foto van de E4 gasklep en stationair regeling die ik toch nog had.
Eigenlijk is de choke en de stationair regeling hetzelfde bij de injectie modellen.
De klep die de luchttoevoer regelt voor stationair lopen is verbonden met de ECU. Wanneer die stekker niet goed vast zit of slecht contact maakt zal ie moeilijk lopen wanneer pas gestart.
Hoewel niet in beeld, is er nog een stekker die de stand van de gasklep doorgeeft aan de ECU. Het zogenaamde Throttle Position Signal.
deze sensor zit op het asje waarom de gasklep draait.
Bij koude start zal de klep voor de choke openstaan, mede door de temperatuur in de cilinderkop, waardoor er ook meer benzine ingespoten wordt.
Op temperatuur zal de klep dichtgaan, en mag het mengsel armer worden.

- Van belang is dus dat de ECU van de tempsensor in de cilinderkop een signaal krijgt: zit dat contact goed?
- Mogelijk speelt de Lamda sonde in je uitlaat ook een rol bij het handhaven van je stationair toerental. Maar wanneer ie verder goed rijdt zullen de draadjes naar de sonde waarschijnlijk in orde zijn.

> nu moet je nog weten hoe uit te testen waar de fout zit. Morgen verder.
 

Attachments

  • choke en  stationair E4.jpg
    choke en stationair E4.jpg
    191.2 KB · Views: 34
Back
Top