Vespa sprint iget powercommander

Hallo,

Ik heb een vespa sprint 2021 iget met een snor ecu en powercommander. Nu heb ik deze om laten keuren naar een bromfiets. Dit is gedaan met de powercommander (had deze nog liggen).
Nu heb ik het probleem dat als de motor warm is de snelheid terugzakt naar 40 en dan na stukje rijden kan die weer naar 55 (bij onbegrensd). De bougie is al vervangen.

Heeft iemand hier een verklaring/oplossing voor?

Ik hoor graag!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gecontroleerd/gesteld ?
Wij hebben dat ook gehad, alsof hij niet genoeg benzine meer kreeg.
 
Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gecontroleerd/gesteld ?
Wij hebben dat ook gehad, alsof hij niet genoeg benzine meer kreeg.
Bedankt voor je snelle reactie!
Als het goed is zijn de kleppen gesteld bij de beurt die ik bij de aankoop heb gekregen. dit zal zo'n 2000 km geleden zijn. Het zou mij niks verbazen als dit niet is gedaan...

De inlaat (boven) moest 0.10 en uitlaat 0.15 toch?
 
Bedankt voor je snelle reactie!
Als het goed is zijn de kleppen gesteld bij de beurt die ik bij de aankoop heb gekregen. dit zal zo'n 2000 km geleden zijn. Het zou mij niks verbazen als dit niet is gedaan...

De inlaat (boven) moest 0.10 en uitlaat 0.15 toch?
bij aankoop? heb jij hem nieuw? af nieuw zou het na 1000 alweer moeten namelijk. sowieso de moeite waard om te kijken.
vzviw is vespa / pia altijd 0,10 in en 0,15 uit ja.
 
ja hij loopt nu begrensd 45 . onbegrensd 55 dus brom ecu lijkt me niet nodig, het probleem is dus alleen als die warm is dat ie terugvalt naar ongeveer 40. ik zal de rest ook nog ff nalopen, zag wel dat er een CR8EB bougie in zat voor een 2 klepper... deze dus vervangen door een MR8BI-8 bougie dit heeft het helaas niet verholpen
 
nee hij is niet nieuw, heb m bij een vage scooterzaak vandaan gehaald.

ik zal vandaag ff de kleppen stellen, hopelijk lukt het dan.
Ik heb een scooter gekocht bij een scooterzaak in Amsterdam.
Je wil niet weten wat daar allemaal aan mankeerde, een tweedehands scooter is tweedehands ellende.
Gelukkig hebben we dat zelf op kunnen lossen.
Wel kleppen laten stellen bij eenscooterzaak hier in de buurt.
Die vertelde dat je daar shims voor nodig hebt, dus daarom "laten doen".
Dit model (Primavera 2016) heeft geen shims, dus weer genaaid.
Maar hij reed daarna wel beter. De Sprint ook laten doen, die ging inhouden als hij warm was.
 
Last edited:
Ik heb een scooter gekocht bij een scooterzaak in Amsterdam.
Je wil niet weten wat daar allemaal aan mankeerde, een tweedehands scooter is tweedehands ellende.
Gelukkig hebben we dat zelf op kunnen lossen.
Wel kleppen laten stellen bij eenscooterzaak hier in de buurt.
Die vertelde dat je daar shims voor nodig hebt, dus daarom "laten doen".
Dit model (Primavera 2016) heeft geen shims, dus weer genaaid.
die scooterzaken zijn net garages... de goeien zijn met een lampie te zoeken (en dan emigreren ze of gaan ze dood..)
 
aangezien ik recentelijk geleerd heb dat mijn Kymco Euro4 (Dellorto ECS carburatie) een temperatuursensor heeft, die volgens mij invloed heeft op hoe hard ik koud danwel warm kan (had van de winter een plaatje (met gaten) voor mijn koelvin om hem sneller op te warmen, maar als ie daardoor snel opwarmde, bleef ie ook hangen bij 40, zònder vast te lopen) vraag ik me af of @Brute-Force hierin toch gelijk gaat krijgen: als je ECU via zo'n sensor detecteert dat door het sneller rijden/zwaarder belasten de temperatuur oploopt boven de grens die voor 45 km/u is afgegeven, kan ie 'm doodleuk alsnog afknijpen, wat je powercommander ook zegt.
@pieterweghorst : hoe groot/zwaar ben jij? misschien dat een forse kerel de scooter op volle snelheid ook nog zwaarder belast, als je 1,65 bent en 60kg weegt gaat dit minder op.
als je de scooter alleen d..m.v. de powercommander ontgrenst, kan het ook zijn dat je injectie voor de hogere toeren niet meer toereikend is en je motor daar te arm loopt, waardoor ie heet wordt en daarop beveiligd wordt. Ik zou de bougie er eens uit trekken en checken of die niet wit uitslaat.
 
aangezien ik recentelijk geleerd heb dat mijn Kymco Euro4 (Dellorto ECS carburatie) een temperatuursensor heeft, die volgens mij invloed heeft op hoe hard ik koud danwel warm kan (had van de winter een plaatje (met gaten) voor mijn koelvin om hem sneller op te warmen, maar als ie daardoor snel opwarmde, bleef ie ook hangen bij 40, zònder vast te lopen) vraag ik me af of @Brute-Force hierin toch gelijk gaat krijgen: als je ECU via zo'n sensor detecteert dat door het sneller rijden/zwaarder belasten de temperatuur oploopt boven de grens die voor 45 km/u is afgegeven, kan ie 'm doodleuk alsnog afknijpen, wat je powercommander ook zegt.
@pieterweghorst : hoe groot/zwaar ben jij? misschien dat een forse kerel de scooter op volle snelheid ook nog zwaarder belast, als je 1,65 bent en 60kg weegt gaat dit minder op.
als je de scooter alleen d..m.v. de powercommander ontgrenst, kan het ook zijn dat je injectie voor de hogere toeren niet meer toereikend is en je motor daar te arm loopt, waardoor ie heet wordt en daarop beveiligd wordt. Ik zou de bougie er eens uit trekken en checken of die niet wit uitslaat.
Bedankt voor je snelle reactie, ik ga het eens proberen met een andere ECU, is het dan verstandig gewoon origineel brom te halen of beter een malossi? ben 80kg, op mijn vorige injectie vespa had ik er geen last van.
 
Een originele 45 km ECU is soms duurder dan die Malle Ossie ECU dus de prijs zal niet veel schelen.
En mijn gevoel zegt me dat je niet tevreden bent met 45 kmpu.
Ik zou dus gaan voor de Malle Ossi maar verwacht geen wonderen.
 
ik heb geen ervaringen met het aanschaffen van andere ECU's, maar als ik er voor m'n Kymco eentje zou moeten aanschaffen werd dat meteen een onbegrensde.. met optimaal onderhoud loopt mijn Kymco 53 op teller = 49 telefoon-GPS en dat vind ik èng, met mijn zoon achterop tussen de auto's.. (ik 93 kg, zoon 55 kg.. duurt ff voor het op gang is ook)
ook zou ik eerst de bougie bekijken om mijn theorie te staven alvorens een dure ECU aan te schaffen, maar dat is kennelijk mijn zuunigheid.
 
Last edited:
Ik heb ook een vraag aan de mense ik heb nu een snor vespa sprint euro 5 wil die omkeuren naar brommer maar ik wil dat die op teller 60 gaat en op rollebank 55/54 rijd wat zijn julie tips ik zag malossi ecu en multivar dan rijd die te hard en met brom ecu rijd die 50 en ik wil toch wat harder

Alvast bedankt
 
Ik heb ook een vraag aan de mense ik heb nu een snor vespa sprint euro 5 wil die omkeuren naar brommer maar ik wil dat die op teller 60 gaat en op rollebank 55/54 rijd wat zijn julie tips ik zag malossi ecu en multivar dan rijd die te hard en met brom ecu rijd die 50 en ik wil toch wat harder

Alvast bedankt
Euro 5 teller heeft letterlijk maar 2/3km afwijking dus dat word m niet. Met multivar ga je ca. 55 teller, icm ecu 60-65 teller. Niet vergeten je luchtfilterslang te verwisselen voor een grotere want anders ga je niet veel verschil merken.
 
Back
Top