Vespa Sprint Iget motorblok demonteren

Status
Not open for further replies.
Hallo,

Ik heb een Vespa Sprint Iget uit 2018 en wil het motorblok er uit halen, ik heb wel ervaring met sleutelen aan de scooter maar ik kan nergens vinden hoe je het beste en het makkelijkste het complete blok los van het frame haalt.

Heeft iemand tips of een goede uitleg dan hoor ik het graag!
 
Advertisement - register to remove this

Na een hele lange tijd het beeldmateriaal proberen te redden, helaas, geen geluk. Het beeld wordt ineens zwart voor een paar ms, en begint weer bij af. Ik kan me herinneren dat ik op het begin van opnemen dit probleem ook had. Wat ik toen heb gedaan om het op te lossen herinner ik me niet meer.

Wat ik wel voor je kan doen is uitleggen wat ik heb verteld en laten zien in de video:

Blok demontage iGet Sprint:

In het kort, loshalen: remkabel, gaskabel, sensoren en andere elektrische verbindingen, startmotor, achterschokbreker, motorblokophanging, benzineslang (geen vacuumslang, heeft benzinepomp). Bougiedop en blokstekker.

Belangrijk is dat wanneer je de subframebout (motorblokophanging) eruit haalt, dat het frame ietsjes opgetild is tov het blok. Dus eventueel bierkrat, motorlift, iets van een verhoging onder het frame bij je treeplank.

Haal de buddybak van het frame af. Nu kan je het motorblok zien. Eerst is het belangrijk om alle kabels te demonteren. Je hebt een aantal sensoren. Die moeten er af. Één daarvan heeft een borgclipje. Die moet er eerst af. Bewaar deze goed. Op het motorblok heb je de gasklephuis. Het makkelijkst is om die helemaal te demonteren, die zit vast met een platkop/bout kopje 8, radiateur klem. En aan het luchtfilter zit hij ook vast met eenzelfde klem. Aan dat gasklephuis zit namelijk de gaskabel, en hij moet sowieso aan de kant om gemakkelijk bij de startmotor te komen. Die heeft namelijk een massa aansluiting, die er sowieso af moet. Je hebt een houdertje bij de benzine injector, wij halen die er helemaal af zodat wij niet alle klemmen etc en benzineslang hoeven los te halen. Chrome houdertje, inbus boutjes.

Dus nu heb je gedemonteerd: 2 sensoren, 1 gasklephuis en benzine injector+slang en houder.

Je hebt nog een kabelboomgeleider dat aan de kant van de uitlaat zit. Bovenop het vliegwiel. Dat zijn 2 boutjes met kopje 8. Die kan je het makkelijkst demonteren. Je hebt één zwart geribbeld dingetje dat in het vliegwiel klikt om de lambdasondesensorkabels (sensor bij uitlaat) op zijn plek te houden/geleid. Die moet er ook af. De stekker van de lambda aan de kabelboom ook.

Gaskleppenhuis is gedemonteerd. Nu kan je heel makkelijk bij de startmotor. Die heeft voor de plus, een klein kruiskop boutje.
Voor de min heeft deze een aansluiting op het blok. Dat is een bout kopje 8. Die kan je het best demonteren met een verlengde dop 8, ratel zonder verlengstukjes. Anders kom je er erg moeilijk bij.

Aan de uitlaat kant van het blok moet je even bukken. Op het vliegwiel, naar de voorkant van het blok toe, heb je een blokstekker. Dat heeft gewoon een klik mechanisme. Die moet er af.

De bougiedop moet er af. De bougie kan blijven zitten.

Nu ben je aan de binnenkant klaar. De gasklephuis blijft aan het frame, samen met het gaskabel. De startmotor kan op het blok blijven zitten. Het belangrijkst is dat je alles van het kabelboom naar het blok toe hebt gedemonteerd. Dus de kabelboom is aan het frame, maar geen verbinding naar het blok toe zit vast.

Zorg dat het frame ietsjes hoger zit dan het blok. Middenbok zit natuurlijk op het blok, dus het frame moet straks een steun krijgen. Dus zet iets onder het frame, ter hoogte van de treeplank om het frame hoog te houden. Een bierkratje is voldoende. Krukje mag ook. Gewoon een verhoging.

Nu heb je de achterschokbreker. Deze heeft een 13 bout aan de voorkant en een 17 borgmoer aan de achterkant. Die moet los.

Als je daar toch al bent, onder de carterkap loopt een remkabel. Een ratel dopje 8 voor de klemmen die op het carterkap vast komen, dat zijn er 2. Daarna heeft de remkabel zelf ook nog een borgmoer en een stelmoer. Dat zijn alletwee kopjes 10. Dus 2 sleutels 10, of verlengd dopje 10 is ok.

Subframebout/motorblokophangingbout er nog even uit, dan ben je grotendeels klaar. Dat zijn alletwee maten 17. Die kan je het best tweemans even los halen, die zit ook redelijk strak dus ratel geadviseerd. 1 kant natuurlijk vasthouden met sleutel 17, en de ander draait met ratel 17.
Dan tikt iemand aan de kant waar de moer zat de bout met een schroevendraaier eruit, en aan de andere kant trekt iemand aan die bout. Zorg dat er geen enorm hoogteverschil tussen het frame en blok is, maar dat het frame wel ietsjes hoger ligt dan het blok.

Het kan zijn dat ik wat ben vergeten. Het is inmiddels al lang na middernacht. Heb je dringend hulp nodig terwijl je bezig bent, app dan naar 0621989663.

PS: Ja, we maken meer video's, onder de naam Emfa Scooters op YouTube.
Post automatically merged:

Wat ik doe als de scooter niet op een hefbrug staat is het frame wegtillen van het blok, in plaats van het blok eronder uit te trekken. Dan hoef je niet te kloten met bv een achterspatbord dat in de weg zit, een achterschokbreker dat blijft haken etc. Dus eerst alle kabels en blok volledig los van het frame. Dan scooter optillen, en het blok blijft dan achter.
 
Na een hele lange tijd het beeldmateriaal proberen te redden, helaas, geen geluk. Het beeld wordt ineens zwart voor een paar ms, en begint weer bij af. Ik kan me herinneren dat ik op het begin van opnemen dit probleem ook had. Wat ik toen heb gedaan om het op te lossen herinner ik me niet meer.

Wat ik wel voor je kan doen is uitleggen wat ik heb verteld en laten zien in de video:

Blok demontage iGet Sprint:

In het kort, loshalen: remkabel, gaskabel, sensoren en andere elektrische verbindingen, startmotor, achterschokbreker, motorblokophanging, benzineslang (geen vacuumslang, heeft benzinepomp). Bougiedop en blokstekker.

Belangrijk is dat wanneer je de subframebout (motorblokophanging) eruit haalt, dat het frame ietsjes opgetild is tov het blok. Dus eventueel bierkrat, motorlift, iets van een verhoging onder het frame bij je treeplank.

Haal de buddybak van het frame af. Nu kan je het motorblok zien. Eerst is het belangrijk om alle kabels te demonteren. Je hebt een aantal sensoren. Die moeten er af. Één daarvan heeft een borgclipje. Die moet er eerst af. Bewaar deze goed. Op het motorblok heb je de gasklephuis. Het makkelijkst is om die helemaal te demonteren, die zit vast met een platkop/bout kopje 8, radiateur klem. En aan het luchtfilter zit hij ook vast met eenzelfde klem. Aan dat gasklephuis zit namelijk de gaskabel, en hij moet sowieso aan de kant om gemakkelijk bij de startmotor te komen. Die heeft namelijk een massa aansluiting, die er sowieso af moet. Je hebt een houdertje bij de benzine injector, wij halen die er helemaal af zodat wij niet alle klemmen etc en benzineslang hoeven los te halen. Chrome houdertje, inbus boutjes.

Dus nu heb je gedemonteerd: 2 sensoren, 1 gasklephuis en benzine injector+slang en houder.

Je hebt nog een kabelboomgeleider dat aan de kant van de uitlaat zit. Bovenop het vliegwiel. Dat zijn 2 boutjes met kopje 8. Die kan je het makkelijkst demonteren. Je hebt één zwart geribbeld dingetje dat in het vliegwiel klikt om de lambdasondesensorkabels (sensor bij uitlaat) op zijn plek te houden/geleid. Die moet er ook af. De stekker van de lambda aan de kabelboom ook.

Gaskleppenhuis is gedemonteerd. Nu kan je heel makkelijk bij de startmotor. Die heeft voor de plus, een klein kruiskop boutje.
Voor de min heeft deze een aansluiting op het blok. Dat is een bout kopje 8. Die kan je het best demonteren met een verlengde dop 8, ratel zonder verlengstukjes. Anders kom je er erg moeilijk bij.

Aan de uitlaat kant van het blok moet je even bukken. Op het vliegwiel, naar de voorkant van het blok toe, heb je een blokstekker. Dat heeft gewoon een klik mechanisme. Die moet er af.

De bougiedop moet er af. De bougie kan blijven zitten.

Nu ben je aan de binnenkant klaar. De gasklephuis blijft aan het frame, samen met het gaskabel. De startmotor kan op het blok blijven zitten. Het belangrijkst is dat je alles van het kabelboom naar het blok toe hebt gedemonteerd. Dus de kabelboom is aan het frame, maar geen verbinding naar het blok toe zit vast.

Zorg dat het frame ietsjes hoger zit dan het blok. Middenbok zit natuurlijk op het blok, dus het frame moet straks een steun krijgen. Dus zet iets onder het frame, ter hoogte van de treeplank om het frame hoog te houden. Een bierkratje is voldoende. Krukje mag ook. Gewoon een verhoging.

Nu heb je de achterschokbreker. Deze heeft een 13 bout aan de voorkant en een 17 borgmoer aan de achterkant. Die moet los.

Als je daar toch al bent, onder de carterkap loopt een remkabel. Een ratel dopje 8 voor de klemmen die op het carterkap vast komen, dat zijn er 2. Daarna heeft de remkabel zelf ook nog een borgmoer en een stelmoer. Dat zijn alletwee kopjes 10. Dus 2 sleutels 10, of verlengd dopje 10 is ok.

Subframebout/motorblokophangingbout er nog even uit, dan ben je grotendeels klaar. Dat zijn alletwee maten 17. Die kan je het best tweemans even los halen, die zit ook redelijk strak dus ratel geadviseerd. 1 kant natuurlijk vasthouden met sleutel 17, en de ander draait met ratel 17.
Dan tikt iemand aan de kant waar de moer zat de bout met een schroevendraaier eruit, en aan de andere kant trekt iemand aan die bout. Zorg dat er geen enorm hoogteverschil tussen het frame en blok is, maar dat het frame wel ietsjes hoger ligt dan het blok.

Het kan zijn dat ik wat ben vergeten. Het is inmiddels al lang na middernacht. Heb je dringend hulp nodig terwijl je bezig bent, app dan naar 0621989663.

PS: Ja, we maken meer video's, onder de naam Emfa Scooters op YouTube.
Post automatically merged:

Wat ik doe als de scooter niet op een hefbrug staat is het frame wegtillen van het blok, in plaats van het blok eronder uit te trekken. Dan hoef je niet te kloten met bv een achterspatbord dat in de weg zit, een achterschokbreker dat blijft haken etc. Dus eerst alle kabels en blok volledig los van het frame. Dan scooter optillen, en het blok blijft dan achter.
Bedankt voor de uitleg! ik ga dit weekend of volgend weekend er mee aan de slag. als ik ergens niet uitkom dan vraag ik het wel. mocht je de beelden toch nog kunnen terugkrijgen dan hoor ik het graag!

dankjewel!
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top