Vespa Sprint euro 4 start problemen.

Sprintje

New Member
Hallo, hopelijk kan iemand mij verder helpen.
Ik heb een Vespa Sprint Euro 4 iget bouwjaar 2019. De scooter start niet meer. Accu is vol, startmotor draait, je hoort de benzinepomp, bougie fokt blauw, maar start niet. Ik heb de scooter zelf uitgelezen met autophix om123, er worden geen foutcodes weergegeven. Nou heb ik de uitleesapparaat sinds kort, weet niet alles opties van het apparaat. Kan iemand mij helpen.

Groetjes Sprintje
Post automatically merged:

By the way, is er een betere uitleesapparaat dan de autophix om123 voor de Vespa’s. De originele uitleesapparaat is denk ik alleen voor de dealer.
 
Advertisement - register to remove this

Zou het niet in de storingen in de ecu zoeken als het motorlampje niet brand
Heb zelf voor mijn zip ook autophix obd 2 scanner
Zou zelf eerst naar onderhoudspunten kijken zoals kleppenspeling bij piaggio moet deze altijd 0.10 inlaat en 0.15 uitlaat zijn kijk ook even luchtfilter na
Is de bougie nat na het starten?
 
Dus accu vol, benzinetank vol, zekeringen in orde, startmotor draait alleen de motor wil niet starten, heel even lijkt het aan te slaan.
Post automatically merged:

Bedankt boor je reactie.
Voldoende olie, kleppen zijn goed, bougie fonkt ook. Ik ga even controleren of de bougie nat wordt (benzine)
 
Dus accu vol, benzinetank vol, zekeringen in orde, startmotor draait alleen de motor wil niet starten, heel even lijkt het aan te slaan.
blijft gissen zo voor iedereen bekijk de klepspeling eens luchtfilter,bougie etc
word de bougie nat na het starten?
start de scooter wel als je quickstarter/remreiniger in je aanzuigbuis van je luchtfilter spuit?
 
Dan zit het probleem dus waarschijnlijk in de benzine toevoer van de scooter
Ik denk dat je je injector moet demonteren en kijken als je start of er uberhaupt benzine uitkomt en als er benzine uitkomt of het dan nevelt of eruit drupt.
Hij moet nevelen
 
Hallo Glenn
De scooter start weer.

Met volgas gevend blijven starten tot de scooter aanslaat, de accu liep ondertussen leeg, daarna met andere accu verder blijven proberen, uiteindelijk liep de scooter. Het probleem was vermoedelijk vervuilde kleppen. Na een paar minuten ging de motormanagementlampje aan, na uitlezen de volgende foutmelding:
lampda sensor B1 S1 (signaal te laag)
Denk dat er een nieuwe lamda sensor in moet.
Post automatically merged:

Bedankt voor je hulp
Post automatically merged:

En ik ga ook een E10 killer besteller, de scooter wordt altijd getankt met superplus E5, maar toch vervuilde kleppen
 
Hallo Glenn
De scooter start weer.

Met volgas gevend blijven starten tot de scooter aanslaat, de accu liep ondertussen leeg, daarna met andere accu verder blijven proberen, uiteindelijk liep de scooter. Het probleem was vermoedelijk vervuilde kleppen. Na een paar minuten ging de motormanagementlampje aan, na uitlezen de volgende foutmelding:
lampda sensor B1 S1 (signaal te laag)
Denk dat er een nieuwe lamda sensor in moet.
Post automatically merged:

Bedankt voor je hulp
Post automatically merged:

En ik ga ook een E10 killer besteller, de scooter wordt altijd getankt met superplus E5, maar toch vervuilde kleppen
Dat is inderdaad een kwaal van piaggio vandaar dat ze tegenwoordig ook dichte koelkappen monteren om de kleppen warmer te laten worden en zodat de kool wegbrand
Ik raad je aan om dit goedje standaard bij je benzine tegooien werkt super nog nooit koolaanslag op kleppen gehad wasr ik deze addiditief in gebruikte
 

Attachments

  • Screenshot_20220405-143200_Chrome.jpg
    Screenshot_20220405-143200_Chrome.jpg
    66.9 KB · Views: 8
Pas ook op met te lang doorstarten dat je je startmotor nier verbrand!
Rijd even een stukje met de scooter verwijder eventueele foutmelding en kijk of die aan blijft/terugkomt dan zou ik pas de lambdasonde vervangen
 
Daar ben ik weer. Fourcode lambdasonde er uitgehaald daarna meerond gereden. Helaas is het motormanagement lampje weer aan en lampdasonde fout is terug.
Post automatically merged:

De scooter start en rijd wel ondanks de lambdasonde storing B1 S1
 
Heb je de connectors al eens nagekeken meestal als de lambdasonde echt kapot is stottert de scooter en kan die slecht starten minder vermogen omdat de lambdasonde de brandstof/luchtverhouding meet en dit naar de ecu stuurt als deze dus kapot is zal die een verkeerde waarden sturen en een van de symptonen hierboven gaan vertonen mochten de connectoren goed zijn denk ik toch dat het de lambdasonde is ondanks je geen klachten hebt.

Edit:klinkt misschien een beetje dubbel hierboven maar mochte de connectoren goedzijn dan kan het eigenlijk alleen maar de lambdasonde zijn en ook omdat de foutmelding dit aangeeft
 
Oke bedankt. Ik ga er mee verder
Post automatically merged:

Kan ik de lambdasonse zo maar vervangen, of mit de lambdasonde ingelezen worden in de ecu
Post automatically merged:

Mit -> moet
 
Oke bedankt. Ik ga er mee verder
Post automatically merged:

Kan ik de lambdasonse zo maar vervangen, of mit de lambdasonde ingelezen worden in de ecu
Post automatically merged:

Mit -> moet
lambdasonde hoeft niet ingelezen te worden
als je een nieuwe installeert goed aandraaien let op dat je hem er recht indraait en dat je dan pas de connector aansluit omdat je anders de kabel verdraait en eventueel beschadigt
als je hem hebt geinstalleerd even 5 minuten stationair laten lopen klein stukje rijden en dan eventuele melding nog verwijderen uit ecu dan moet het motorlampje toch echt uit zijn als de lambdasonde kapot is en en het motorlampje laat branden
 
Back
Top