Vespa sprint 80cc 4t 2v veel verkoling op de zuiger

Ik heb vandaag de cilinderkop en cilinder eraf gehaald maar er zat extreem veel verkoling op me zuiger terwijl mijn sproeier maar maatje 82 is dus niet te rijk is die maar ik zit te denken van hoe kan er zoveel verkoling op je zuiger komen
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb vandaag de cilinderkop en cilinder eraf gehaald maar er zat extreem veel verkoling op me zuiger terwijl mijn sproeier maar maatje 82 is dus niet te rijk is die maar ik zit te denken van hoe kan er zoveel verkoling op je zuiger komen
vreemd ik rij met die sproeier met 80cc malossi en malossi nokkenas. Bij 8k km de cilinder los gehad en amper verkoling, sommig stukken van de zuiger waren nog orginele kleur.
 
vreemd ik rij met die sproeier met 80cc malossi en malossi nokkenas. Bij 8k km de cilinder los gehad en amper verkoling, sommig stukken van de zuiger waren nog orginele kleur.
Ja miss kan het komen door me begrenzer alleen die gebruik ik nooit dus loopt altijd gwn vol uit
Post automatically merged:

Heb je olie verbruik ?
Ja natuurlijk verbruikt hij olie maar niet veel ofzo want heb pas de olie ververst en heb hooguit 1500 km gereden met de olie
 
Ik heb vandaag de cilinderkop en cilinder eraf gehaald maar er zat extreem veel verkoling op me zuiger terwijl mijn sproeier maar maatje 82 is dus niet te rijk is die maar ik zit te denken van hoe kan er zoveel verkoling op je zuiger komen
Heb wel eens gehoord dat een laag koolaanslag op de zuiger goed is. Het vergroot de oppervlakte van de zuiger-bovenkant, en dat zou dan helpen in de afvoer van hitte.
Met name wanneer je vooral kleine ritjes maakt, zou het kunnen dat ie niet echt op temperatuur komt, of niet lang genoeg.
Wat zegt de bougie qua kleur?
Sproeiermaat 82 is niet te groot. Ik heb al een poos 80 erin, bij een 80 cc, en dat gaat ook prima.
Ik zou mij geen zorgen maken over wat meer koolaanslag, zolang ie goed rijdt en niet overmatig olie verbruikt.
Misschien een foto?
 
Heb wel eens gehoord dat een laag koolaanslag op de zuiger goed is. Het vergroot de oppervlakte van de zuiger-bovenkant, en dat zou dan helpen in de afvoer van hitte.
Met name wanneer je vooral kleine ritjes maakt, zou het kunnen dat ie niet echt op temperatuur komt, of niet lang genoeg.
Wat zegt de bougie qua kleur?
Sproeiermaat 82 is niet te groot. Ik heb al een poos 80 erin, bij een 80 cc, en dat gaat ook prima.
Ik zou mij geen zorgen maken over wat meer koolaanslag, zolang ie goed rijdt en niet overmatig olie verbruikt.
Misschien een foto?
Ohhh ja het klopt wel ik rij vaak korte stukken waardoor die niet heel warm word en de kleur van de bougie is gwn mooi koffie bruin maar hij loopt echt heel goed als er geen koolaanslag op zit maar zodra ik een kleine 2 maanden er mee heb gereden heeft die iets minder trekkracht dus daarom wilde ik minder koolaanslag hebben maar vroeg me af hoe ik dat voor elkaar krijg maar als het juist geen kwaad kan dan laat ik het wel
 
koolaanslag is helemaal niet goed, het vormt een dempende laag voor de drukgolf die je zuiger omlaag moet drukken! (daarom rijdt ie dus ook minder na verloop van tijd/als de koolaanslag opbouwt) en als je wèl eens een lange rit maakt/zwaar belast, bijvoorbeeld met iemand achterop een brug op moet, kan die kool gaan gloeien en dan loop je kans op voorontsteking op die gloeiende kooldeeltjes. haalde het vroeger bij m'n tweetakters regelmatig weg met carburateurreiniger en een houten krabber (scherpe kant aan een verfroerhoutje schuren)
V-power is qua benzine nog best zuiver, ik las laatst dat iemand af en toe Aspen tankte, dat verbrandt helemaal schoon! (feitelijk synthetisch vloeibaar gemaakt LPG)
korte ritjes hebben nog een gemeen effect: daarmee verdun je je motorolie (omdat de benzine in de choke-fase tegen je cilinderwand condenseert, langs je zuigerveren lekt, daar mengt met je motorolie, die vervolgens dunner is en weer makkelijker langs je zuiger naar de verbrandingsruimte kruipt en daar verbrandt.. tot kool..
 
Back
Top