Vespa sprint 4t4v 80cc probleem

Maximd

New Member
Goeiedag,

ik heb bij mijn vespa sprint 4takt 4 Klepper het volgende probleem:

Komt benzine via carb in luchtfilter, start niet elektrisch (draait wel, accu werkt goed bij andere scooter).
Start alleen met luchtfilter los.

De setup van de scooter op dit moment:
Sproeier 82
Rollen 6,5 g
Vario malossi
Top performance 80cc cilinder.
Luchtschroef 1,5 slag

De scooter gaat nu maar 30 met een enorm slome optrek, hiervoor heeft hij wel een tijdje harder gelopen maar bij 60 a 70 ging hij altijd naar lucht happen. Voor de 80cc cilinder erop zat had ik dit probleem ook maar dan minder erg.

Wat ik heb geprobeerd:
Carb gereinigd,
Luchtfilter vervangen plus element
Spruitstuk nieuw
Andere uitlaat,
Nieuwe Bougie
Olie vervangen
Sproeier 75 tm 84 (nu 80)
Vario etc rolletjes zijn nu 6,5g
Dynamo stekker vervangen
vlotternaald (nog goed volgens zaak)
Kleppen gesteld
Andere cdi
Ander benzinekraantje
Slangetjes onder buddy etc alles gecontroleerd
Solenoïd gecheckt
Nieuwe bougie dop
Nieuwe startmotor
Extra massa gecreëerd.
 
Advertisement - register to remove this

Zo….je verdiend een prijs!! Netjes omschreven!
Hoe groot is de carb?vlotternaald in t midden houden
Hahaha bedankt man! Ik weet niet precies hoe groot de carb is, wat ik wel weet is dat het een standaard carb is van piaggio 4t4v.

Ik ben net gelijk even naar mijn vlotter gaan kijken waarbij al snel tot de conclusie kwam dat de vlotter vastzit (dat kogelachtige pinnetje) dit heb ik getest door op het benzine slangetje te blazen. ik heb deze zojuist vervangen door een andere, maar nog geen verschil. Wat mij opviel is toen ik de vlotter van de andere scooter eruit haalde was dat er gelijk benzine uitspoot als het ware en bij mijn 80cc dus niet.

Hierna heb ik ook nog even mijn vlotternaald gecontroleerd, hier vielen mij 2 dingen op:

Het gouden cilindertje wat onder je stationairsproeier zit steekt naar boven uit: zie foto #1image.jpg
En de naald staat een beetje schuin, zie foto #2
image.jpg
Heel erg bedankt voor het antwoord trouwens!
Post automatically merged:

Werkt je vlotter/vlotternaald?
Kleppen goed gesteld?
Luchtfilter schoon?
Hi luchtfilter heb ik helemaal vervangen zowel de behuizing (niet dat dat uitmaakt) en het element, het luchtfilter wordt nu natuurlijk de hele tijd zeiknat door de benzine die uit de carb het licht filter binnen stroomt, vandaar dat hij denk ik nu ook niet start met luchtfilter.

Vlotter heb ik vervangen heb ik net een bericht hierboven geplaatst,

Kleppen zijn ook gesteld.

Voor de rest maakt hij dus ook plofjes uit de uitlaat
 
Last edited:
Hoe hoog is het benzine niveau in je vlotterkamer ? Niet dat als het te hoog is dat de benzine zo je carb uitstroomt langs je gasnaald
Net toen ik de carb opendeed zag ik dat de vlotterkamer helemaal vol zat met benzine, tot de rand toe. Hoe bepaal ik dit niveau?
Post automatically merged:

de grote van de carb kan je zien aan t einde... zeg maar...
hoegroot is de inlaat op de cilinder?
ik denk nu 16,5mm
Ahh oke top man, kan het zelf niet vinden maar daar is voor de rest ook niet mee gerotzooid, wat vind je van de schuine naald en dat gouden cilindertje?

Mvg
 
die naald heeft speling aan de binnenzijde van de bus... beetje scheef is niet zon ramp.

maar overlopen van de carb is vaak een probleem van de vlotter die niet afsluit... en dit kan komen door dat de gasnaald niet naar beneden kan.

heb je de zwarte meuk al van die bus afgepoets? iedere 10de mm kan helpen.
 
Hoe bepaal ik dit niveau?
Aan de onderkant van de vlotterkamer zit meestal een nippel die afgesloten wordt door een schroef . op die nippel kun je een doorzichtig slangetje doen , en deze naar boven buigen , zo kun je het vlotter niveau bekijken . Sparky had hier een mooi tekeningetje van , zal even zoeken of ik dat terug kan vinden. Is het niveau te hoog kun je het lipje op de vlotter verbuigen. Niveau moest geloof ik 3 mm onder de rand zijn als ik het goed heb.
gevonden hier de afbeelding van Sparky : 1662460376844.png
 
Last edited:
die naald heeft speling aan de binnenzijde van de bus... beetje scheef is niet zon ramp.

maar overlopen van de carb is vaak een probleem van de vlotter die niet afsluit... en dit kan komen door dat de gasnaald niet naar beneden kan.

heb je de zwarte meuk al van die bus afgepoets? iedere
10de mm kan helpen.
Ahh oke, geen nieuwe naald dus.. de benzine komt aan de onderkant eruit doordat de pakking daar niet meer goed is. Dit verklaart echter nog niet voor waarom er zo ontzettend veel benzine in het luchtfilter komt, de zwarte meuk is kennelijk geen meuk maar slijtage krijg het r niet af
Post automatically merged:

Aan de onderkant van de vlotterkamer zit meestal een nippel die afgesloten wordt door een schroef . op die nippel kun je een doorzichtig slangetje doen , en deze naar boven buigen , zo kun je het vlotter niveau bekijken . Sparky had hier een mooi tekeningetje van , zal even zoeken of ik dat terug kan vinden. Is het niveau te hoog kun je het lipje op de vlotter verbuigen. Niveau moest geloof ik 3 mm onder de rand zijn als ik het goed heb.
gevonden hier de afbeelding van Sparky : View attachment 66698
Oké top, moet ik het schroefje dan opendraaien wat daar bij het slangetje vast zit? Zeer goede uitleg trouwens, heel erg bedankt!
Post automatically merged:

Ik denk trouwens dat er ook nog wat met elektriciteit ergens is, nieuwe startmotor, nieuwe accu en alsnog start hij niet elektrisch, start relais ook nog goed
 
Ja schroefje open draaien dan loopt het slangetje vol . is eigenlijk bedoeld om de vlotterkamer leeg te laten lopen.
In principe zou de benzine niet zo hoog moeten komen dat het boven de pakking uitkomt , maar deze moet natuurlijk wel goed afdichten , je zou dus ook een nieuwe pakking moeten monteren. Als het benz peil boven dat busje uitkomt wat in de venturie van je carb zit , loopt het zo je luchtfilter in en naar je cilinder . De naald blokkeert niet deze sproeier volledig.
 
blijft je gasschuif niet hangen en is de vacuumrubber nog helemaal goed geen scheurtjes of zo
Post automatically merged:

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met een 2v en daar heb ik de vacuumrubber en gasschuif vervangen en was het probleem opgelost
 
Ja schroefje open draaien dan loopt het slangetje vol . is eigenlijk bedoeld om de vlotterkamer leeg te laten lopen.
In principe zou de benzine niet zo hoog moeten komen dat het boven de pakking uitkomt , maar deze moet natuurlijk wel goed afdichten , je zou dus ook een nieuwe pakking moeten monteren. Als het benz peil boven dat busje uitkomt wat in de venturie van je carb zit , loopt het zo je luchtfilter in en naar je cilinder . De naald blokkeert niet deze sproeier volledig.
En hoe verander ik het benzine peil?
Post automatically merged:

blijft je gasschuif niet hangen en is de vacuumrubber nog helemaal goed geen scheurtjes of zo
Post automatically merged:

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met een 2v en daar heb ik de vacuumrubber en gasschuif vervangen en was het probleem opgelost
Gas schuif nog goed man blijft niet hangen niks.. heb nu gefikst dat niks uit onderkant carb loopt maar alles gaat nog wel luchtfilter in
 
overloop in het luchtfilter is toch echt de vlotter die te laat dicht gaat...
je zou t pinnetje van de vlotter iets kunnen verbuigen waardoor ie eerder dicht gaat.
dit kan je testen door erop te blazen.
 
image.jpg
image.jpg
image.jpgimage.jpg
Post automatically merged:

overloop in het luchtfilter is toch echt de vlotter die te laat dicht gaat...
je zou t pinnetje van de vlotter iets kunnen verbuigen waardoor ie eerder dicht gaat.
dit kan je testen door erop te blazen.
Begrijp niet echt hoe ik dit kan doen man… welk pinnetje van dit?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    91.9 KB · Views: 8
dat laatste plaatje is t pinnentje wat de toevoer stopt. op de witte vlotter zit een klein stukje metaal... deze moet je IETS buigen zodat ie dichter bij t pinnetje komt....

dit kan goed over een halve milimeter gaan. echt een fractie... anders stroomt ie niet vol
 
dat laatste plaatje is t pinnentje wat de toevoer stopt. op de witte vlotter zit een klein stukje metaal... deze moet je IETS buigen zodat ie dichter bij t pinnetje komt....

dit kan goed over een halve milimeter gaan. echt een fractie... anders stroomt ie niet vol
Okeee top ik ga het proberen, als allemaal erop zit zoals het nu zit en ik blaas gebeurt er helemaal niks
 
Back
Top