Vespa Sprint 4t4v 4klepper temperatuur sensor in het blok

Jagende

Member
Goeiedag,

Ik heb een Vespa Sprint 4t4v uit bouwjaar 2017. Nou wil ik er graag een koso temperatuurmeter opzetten.

In het motorblok zit al een temperatuursensor met een kabel die de kabelboom ingaat, alleen is deze temperatuur nergens af te lezen dus vraag ik me af wat deze dan regelt/meet, en of hij ook echt nodig is aangezien ik van andere wel eens heb gehoord dat ze hem er gewoon uithalen en dus vervangen voor de sensor van koso zodat je het wel af kan lezen.
Maar mij lijkt het dat deze er niet voor niks zit of wel?

Dit is de sensor: https://www.piaggio-parts.nl/temperatuursensor-piaggio-vespa-4-takt-4v-82622r
 
Advertisement - register to remove this

Lijkt me sterk... de temp sensor die je bedoelt is eigenlijk een NTC weerstand. De weerstand van de NTC wordt lager als de temperatuur toeneemt. De spanningsval over de NTC wordt gemeten door de ECU die het op zijn beurt verrekent tot een temperatuur.
 
Lijkt me sterk... de temp sensor die je bedoelt is eigenlijk een NTC weerstand. De weerstand van de NTC wordt lager als de temperatuur toeneemt. De spanningsval over de NTC wordt gemeten door de ECU die het op zijn beurt verrekent tot een temperatuur.
Klopt als een bus.
Dus deze NTC/temp-sensor kun je niet nog eens gebruiken voor de Koso.

Maar voor wie is deze post bedoelt en wat lijkt je sterk?
 
Klopt als een bus.
Dus deze NTC/temp-sensor kun je niet nog eens gebruiken voor de Koso.

Maar voor wie is deze post bedoelt en wat lijkt je sterk?
Bij de koso zit een sensor bijgeleverd, deze past precies in het blok waar de originele sensor zit, maar kan je die originele sensor er dan uit draaien en los laten hangen, of moet deze er in blijven en dan de koso sensor op een andere manier bevestigen?
 
Klopt als een bus.
Dus deze NTC/temp-sensor kun je niet nog eens gebruiken voor de Koso.

Maar voor wie is deze post bedoelt en wat lijkt je sterk?
De "lijkt me sterk" was gericht naar de topicstarter. Ik sluit me aan bij wat je eerder vertelde :D

Bij de koso zit een sensor bijgeleverd, deze past precies in het blok waar de originele sensor zit, maar kan je die originele sensor er dan uit draaien en los laten hangen, of moet deze er in blijven en dan de koso sensor op een andere manier bevestigen?
Je ECU zal niet lekker werken zonder temperatuurinput. Misschien kan je de koso teller parallel schakelen op de huidige NTC. Weet het niet zeker want voor hetzelfde geld loopt de ECU dan nog altijd niet goed omdat de spanning verdeeld wordt over de 2 verbruikers
 
De "lijkt me sterk" was gericht naar de topicstarter. Ik sluit me aan bij wat je eerder vertelde :D


Je ECU zal niet lekker werken zonder temperatuurinput. Misschien kan je de koso teller parallel schakelen op de huidige NTC. Weet het niet zeker want voor hetzelfde geld loopt de ECU dan nog altijd niet goed omdat de spanning verdeeld wordt over de 2 verbruikers
Ah zo, maakt het nog verschil of ik de malossi 4v ecu heb of de normale begrensde ecu?
 
Ah zo, maakt het nog verschil of ik de malossi 4v ecu heb of de normale begrensde ecu?
Werkingsprincipe van de ECU lijkt mij hetzelfde, krijgen allebei informatie uit die sensor. De Malossi zal waarschijnlijk op een hoger toerental begrensd zijn. Dus nee maakt geen verschil
 
Met de sensor voor onder de bougie heb ik al geprobeerd maar die geeft in Fahrenheit aan op de meter dus daar heb ik niks aan.
Waarschijnlijk, of bijna wel zeker kun je die Koso omschakelen van Fahrenheit naar Celcius middels een menuutje.
Hoe dit moet staat in de manual die je erbij gekregen hebt of kunt downloaden op de Koso website.
Zoals @Janick1001 reeds beschreef is dit een simpele NTC-weerstand, dus niks intelligents.
De NTC-weerstand kan de Koso-meter dus niet vertellen dat hij de waardes in graden Fahrenheit afgeeft.
De Koso rekent de weerstandswaarde om in een temperatuur.
 
Zeker dat het niet de teller is die Fahrenheit aangeeft? Een andere aansluiting op het blok verandert de eenheid niet
100%, met de bijgeleverde sensor geeft hij namelijk wel graden aan, maar met de luchtgekoelde die ik los heb gekocht geeft hij echt fahrenheit aan.
Waarschijnlijk, of bijna wel zeker kun je die Koso omschakelen van Fahrenheit naar Celcius middels een menuutje.
Hoe dit moet staat in de manual die je erbij gekregen hebt of kunt downloaden op de Koso website.
Zoals @Janick1001 reeds beschreef is dit een simpele NTC-weerstand, dus niks intelligents.
De NTC-weerstand kan de Koso-meter dus niet vertellen dat hij de waardes in graden Fahrenheit afgeeft.
De Koso rekent de weerstandswaarde om in een temperatuur.
Mij is verteld dat je het niet om kunt switchen, het betreft deze temperatuur meter:
 
Wij hebben hetzelfde.
Losse sensor gekocht bij K- parts en eea aangesloten om te testen.
Hij begintdan bij 60 en gaat tot 120. Even verwarmd met de verfföhn en dan gaat hij knipperen.
Dus aan die extra sensor heb je niks omdat hij geen goede waarde weergeeft.
Daarom hebben we de bijgeleverde sensor met koperdraad vastgemaakt op de messing bus van de carterontluchting op de cilinderkop.
Wat we nog wel willen doen is de sensor isoleren zodat hij geen last heeft van de rijwind.
 
Vraagje.

Heb een koso temperatuurmeter gaf goeie temperatuur aan maar die sensor was kapot gegaan nieuwe besteld stage 6 1/8. Nu geeft die alleen als ik hm op contact doe al 55 graden aan. Is dit Fahrenheit? Zo ja hoe zet ik dat naar Celsius.
 
Back
Top