Vespa Sprint 4t 2v 72cc Carb optrek...

MrMikeYT

Member
Hallo iedereen, ik heb een paar vragen...

Ik heb een Vespa Sprint 4t 2v uit 2016, ik ben niet erg tevreden met de optrek...

onderdelen zijn:
72cc zuiger en cilinder.
Naraku Nokkenas.
Malossi Multivar met 6,5 Gram rollen.
Witte drukveer.
Malossi Fly Clutch witte trekveren.
Malossi 15/55 vertandingen.
Malossi Torque Driver.
Polini luchtfilter element (Malossi was uitverkocht toen)
Originele V-Snaar.
Sproeier 86 (denk te groot)
Jamarcol uitlaat.

Wanneer ik optrek maakt die redelijk veel toeren alleen na de 20km/h begint die in te houden als een gek.
Ik reed voordat ik de torque driver had met 7,5Gram rollen en trok ik binnen 5,5/6 seconden naar de 45 km/h en nu is dat binnen 8/9 seconden...
Ik ga binnenkort ook 7,2 en 7,5 Gram rollen proberen zijn deze te zwaar ga ik richting de 6,0 of 6,2 gram, dit moet het best zijn volgens meijershaarlem...
 
Advertisement - register to remove this

Wanneer die voorheen snel optrok met deze sproeier, dan zou ik het daar niet in zoeken. Blijkbaar zorgt de torquedriver, of iets in je transmissie voor het probleem. Heb je beide spiebanen al geprobeerd van je torquedriver?
Schuur ook gelijk de segmenten op, check je V snaar en vet de spiebanen in met behorende pakkingen.
 
Last edited:
Probeer eens sproeier 84.. 4takt is erg gevoelig op 1 sproeier maat verschil.

Rolletjes zou ik voor 7 grams gaan.. Blijkbaar is 6,5grams toch iets te licht voor deze 72cc setup.

Algemene stel regel in deze is dat als je hoger in CC gaat de rollen ook zwaarder worden.


Zo liep 80 bij mij ook prima en 82 was ineens een hoop vermogen weg.
 
Waar ligt het dus aan?
Ik heb nu 7,2 Gram erin, alleen nu trekt die nog slomer op, ik heb sproeier 82 erin en het stotteren is verleden tijd, ik zie zelfs 80cc tjes met 6,0 gram leovince rollen, ik ga deze maar eens bestellen om te kijken of die dan wat beter optrekt, want vergeleken meeste 80cc tjes is deze best laag toerig
 
In de torque driver kun je uit 2 spiebanen kiezen. Weet niet of hier verschil in zit, maar zou het toch in je koppeling zoeken.
Mogelijk indien niet opgelost uiteindelijk std vertanding erin.
 
In de torque driver kun je uit 2 spiebanen kiezen. Weet niet of hier verschil in zit, maar zou het toch in je koppeling zoeken.
Mogelijk indien niet opgelost uiteindelijk std vertanding erin.
Klopt de ene spiebaan is geloof ik 36 graden en de ander 38 graden, ik heb de baan met de stip nu, dit moest de baan zijn voor optrek... En over de rollen, ik had voorheen wat ik zei 7,5Gram rollen toen maakte die lekkere toeren, alleen nu met de torque driver adviseert Malossi zelf om een gele drukveer te monteren en de grammage van de rollen te verminderen van 1 tot 1,5 Gram dus eigenlijk van 7,5 tot 6,0-6,5 alleen als k het geluid vergelijk van voorheen met 7,5 gram en nu met 6,5 gram met de torque driver heeft de scooter minder toeren, vandaar denk ik 6,0 Gram Leovince rollen erin te doen...
 
Nou ben ik er wel vergeten bij te melden, voorheen had ik deze uitlaat ook niet, dit is waarschijnlijk t probleem, in de uitlaatbocht zit er een prop, heeft dit dus veel invloed op performance?
 
Natuurlijk!
Top, deze ga ik eruit halen, ik heb nu 6.5 gram terug gedaan, ga 6 gram bestellen en rode malossi trekveren, nu sproeier 84 en hij trekt goed, lichtere rollen voor meer toeren en die prop eruit, kijken wat het verschil zou wezen :)
Post automatically merged:

Een viertakt uitlaat functioneert het beste met zo min mogelijk tegendruk. Wanneer er tegendruk is betekent dit een slechtere flow van gassen in en uit de motor.
Top de prop eruit in combinatie met lichtere rollen en sterkere trekveren is dus eigenlijk perfect afgesteld :)
 
Back
Top