Vespa Sprint 4 takt euro 5 , 2020, stottert na 1 Km rijden

Peter 68

New Member
20.000 Km op teller , wordt dagelijks meegereden. Scooter start goed , trekt goed op, maar naar ongeveer 1 km met het minder/meer gasgeven gaat motor stotteren en loopt niet meer de topsnelheid. Motor slaat niet af maar gaat dan stationair ook onregelmatig lopen. Na een paar minuten wachten loopt motor weer oke, maar naar 1 km weer het zelfde. Luchtfilter motor schoongemaakt , geen resultaat. Bougie gewisseld, geen resultaat. Stuk gereden met open brandstoftankdop, geen resultaat. Lambdasensor wat schoongemaakt , geen resultaat. Tijdje met losgetrokken stekker lambdasensor gereden, geen verschil, wel vanaf die tijd lampje motormanagement in display brandt en blijft nu altijd branden. Brandstofpomp uit tank gehaald , gecontroleerd op vervuiling, niet aanwezig. Luchtslangetjes doorgeblazen vanaf tank aansluiting net onder benzinetankdop naar filtertje ( heeft met brandgevaar en emissie te maken , heb ik gelezen ) zit linkerzijde aan steun aan chassis waar ook een slang naar inlaatspruitstuk gaat met een elektro-klepje open-dicht , ( aansluiting AIR op dit filtertje is niet aangesloten ? ligt open, is dit oke ? ), ook geen resultaat.
We rijden er alle dagen er gewoon mee door.
 
Advertisement - register to remove this

Scooter loopt nu goed, en blijft goed lopen, start goed, nadat ik nu slang ( rode pijl ) dichtgeknepen heb. Lampje motormanagement brandt nog wel , ik heb afspraak gemaakt dealer voor uitlezen.
Deze slang gaat van luchtfilter naar een klep/ventiel ( gele cirkel ) en daarna in de kop van de motor. ik vermoed gewoon naar de ruimte boven de inlaatkleppen.
Ik heb wat gegoogled op de nummers van deze klep en kom op een SAS (Secondary Air Systeem ) klep uit.

Er zit links in chassis ook nog een klein filtertje ( ? ) met een elektroventiel met aansluitingen vanaf tankdop , buitenlucht( niks aangesloten), slang open naar onderen en slang inlaatspruitstuk tussen cilinderkop en gasklep.
Ik vermoed dat deze 2 luchtventielen/klep en de labdasensor samen de hoeveelheidinspuiting bepalen , vanuit ECU.
Kan iemand mij vertellen wat die ene luchtklep doet en wat die andere luchtklep doet.?
 

Attachments

  • Vespa 1.jpg
    Vespa 1.jpg
    221 KB · Views: 19
  • Vespa 2.jpg
    Vespa 2.jpg
    126.2 KB · Views: 20
Ben bij dealer geweest en heb lampje laten resetten, verder geen vreemde foutcodes. Dit model is alleen met de laptop te resetten. Ook gevraagd naar bovenstaande probleem. Hun vermoede vervuiling van terugslagklep achter afdekplaat welke op de cilinderkop is gemonteerd, zie fotos, waar de luchtstroom 1 richting moet gaan vanaf luchtfilter, SAS klep naar cilinderkop. Dit gedaan , alles gemonteerd en probleem is weg. Nu vindt ik hem eigenlijk nog niet altijd helemaal mooi lopen en wil luchtfilter nog vervangen, aardig vervuild.
Maar ik vind het nog wel vreemd, ik begrijp de SAS niet helemaal . Ik heb in de cilinderkop gekeken en ik weet bijna zeker dat het kanaal in de uitlaatgedeelte komt,...ik had bij de inlaatkleppen verwacht, maar alles zit dik onder de roet en het kanaal loopt richting aansluiting uitlaat. Weet iemand hoe de werking is..?? Bij geen stroom op SAS ventiel staat deze ventiel open.
 

Attachments

  • 20240106_110703 (1).jpg
    20240106_110703 (1).jpg
    152 KB · Views: 16
  • 20240106_112604.jpg
    20240106_112604.jpg
    105.4 KB · Views: 13
  • 20240107_140036.jpg
    20240107_140036.jpg
    48.6 KB · Views: 12
  • 20240106_110732.jpg
    20240106_110732.jpg
    146 KB · Views: 14
De SAS begrijp ik nu wel een beetje, in forum gelezen, hoe en wat. Maar door SAS problemen zou de scooter eigenlijk niet veel anders moeten lopen. Ik heb me daarna toch op andere dingen georiënteerd. Heb een nieuwe luchtfilter element er in gedaan en heb de klepspelling gecontroleerd en deze stond te nauw. 1 Inlaat had geen speling, ander inlaat nog 0.05 mm, ook te weinig. Nu deze op 0.10 afgesteld en motor loopt stuk beter , maar houd nog soms iets in met het accelereren , bij warme motor. Ik had geen aandacht geschonken aan het kleppenstellen omdat na 8000 km er niks mis mee was. Nu 21000 km op klokje. Op advies van dealer doe ik nu toevoeging door de euro98 , reinigingsmiddel, hopen dat dan motor nog wat beter gaat lopen. Zelf zit ik nog aan valse lucht te denken, via dun slangetje , aansluiting inlaatbuis tussen cilinder en injectie inspuiter, en andere zijde links boven in chassie een "filterje " waar aansluiting van afzuiging brandstoftank ook aan gesloten is. Zou dit kunnen.??
 
Back
Top