Vespa setup mogelijk?

Galv2425

New Member
Hallo iedereen.

Ik zit met het volgende waarbij ik graag zou willen weten of hetgeen ik wil mogelijk is en zo ja, hoe dit aan te pakken?
Onlangs heb ik een nieuwe Vespa Spring euro5 snor gekocht. Voor aflevering gevraagd aan de dealer om de scooter net onder de "wokgrens" op te kietelen. Scooter haalt netjes 36 Km/Hr op de teller (33 via gps meting). Qua snelheid vind ik dit prima alleen de trekkracht valt me gigantisch tegen, zeker gezien mij ervaring op mijn vorige scooter van een ander merk die ook dezelfde topsnelheid had. Navraag bij de dealer gedaan wat er aangepast was en dit waren 8.3 rolletjes met een bus met een kleine verdikking (+/- 2mm). Om te proberen er zoveel mogelijk uit te halen zonder een ECU vervanging heb ik vandaag geprobeerd een gladde bus met 7.5 rollen en gladde bus met 8.4 rollen van malossi dit voor elkaar te krijgen. Bij de 7.5 rollen bleef de trekkracht hetzelfde en ging de top naar de 41 Km/Hr. De 8.4 rollen deden verder niet veel en vond ik misschien nog wel iets minder totaal.
Mijn vraag is hoe nu verder? Is er een mogelijkheid de trekkracht aanzien te verhogen zonder softwarematig in te grijpen of niet? Doet een multivar hier iets in?
Stel ik moet toch softwarematig aan de gang, met een ECU of kan dit ook met een CDI (ben niet helemaal zeker van wat deze laatste doet). De wens van mij is dus niet de scooter veel harder te laten lopen maar sneller bij de stoplichten weg. De 41 Km/hr wat hij nu doet is prima maar dan zonder dat het 2 minuten duurt haha).
Hoor graag of het mogelijk is en hoe jullie dit zouden aanpakken?
 
Advertisement - register to remove this

Hallo iedereen.

Ik zit met het volgende waarbij ik graag zou willen weten of hetgeen ik wil mogelijk is en zo ja, hoe dit aan te pakken?
Onlangs heb ik een nieuwe Vespa Spring euro5 snor gekocht. Voor aflevering gevraagd aan de dealer om de scooter net onder de "wokgrens" op te kietelen. Scooter haalt netjes 36 Km/Hr op de teller (33 via gps meting). Qua snelheid vind ik dit prima alleen de trekkracht valt me gigantisch tegen, zeker gezien mij ervaring op mijn vorige scooter van een ander merk die ook dezelfde topsnelheid had. Navraag bij de dealer gedaan wat er aangepast was en dit waren 8.3 rolletjes met een bus met een kleine verdikking (+/- 2mm). Om te proberen er zoveel mogelijk uit te halen zonder een ECU vervanging heb ik vandaag geprobeerd een gladde bus met 7.5 rollen en gladde bus met 8.4 rollen van malossi dit voor elkaar te krijgen. Bij de 7.5 rollen bleef de trekkracht hetzelfde en ging de top naar de 41 Km/Hr. De 8.4 rollen deden verder niet veel en vond ik misschien nog wel iets minder totaal.
Mijn vraag is hoe nu verder? Is er een mogelijkheid de trekkracht aanzien te verhogen zonder softwarematig in te grijpen of niet? Doet een multivar hier iets in?
Stel ik moet toch softwarematig aan de gang, met een ECU of kan dit ook met een CDI (ben niet helemaal zeker van wat deze laatste doet). De wens van mij is dus niet de scooter veel harder te laten lopen maar sneller bij de stoplichten weg. De 41 Km/hr wat hij nu doet is prima maar dan zonder dat het 2 minuten duurt haha).
Hoor graag of het mogelijk is en hoe jullie dit zouden aanpakken
Ik neem aan dat je van een carburateur model afkomt (Vespa's ouder dan 2019) en het is heel simpel euro5 is gewoon behoorlijk traag.
Je kan natuurlijk de scooter gewoon opvoeren door hem te ontgrenzen en heel wat dure spullen te kopen maar dan loopt dat ding 60 en het is behoorlijk zonde van je geld voor een beetje optrek.
Post automatically merged:

cdi zit trouwens niet in een euro 5
 
Beste Sen.
Dank voor je reactie. Ik bedoel dit niet zo lullig als het misschien overkomt maar mijn vraag is of het technisch mogelijk is en niet of het verstandig is :blush: Er zijn mensen die heel wat dure spullen kopen om een scooter 60+ te laten rijden wat ik dan weer zonde vind. Zoveel mensen, zoveel wensen ;)
Ik rij mijn km's met name in het stadsverkeer waarbij optrekken en korte stukken rijden naar het volgende stoplicht of rotonde veel voorkomt. Vandaar het optrekken voor mij belangrijk is. Maar zoals eerder aangegeven niet met een top van 60 Km/Hr.
 
Je kan de scooter opvoeren met de dure spullen zoals malossi torque driver, ecu en multivar maar dit kost sowieso 400 euro en je optrek zal misschien iets omhoog gaan als ik het goed heb maar het zou me niks verbazen als je niks merkt.
 
Na wat zoekwerk kwam ik een video tegen waarbij een sprint euro 5 met meerdere stappen sneller is gemaakt. Qua optrekken lijkt dit voldoende voor mij. Ze hebben daar een malossi injectronic op gedaan in combinatie met een gladde bus en 6.5 gr rollen. Op top rijdt deze dan 57 km/hr. Is hierop vervolgens de topsnelheid te reduceren naar 40 km/hr zonder de trekkracht te verliezen? Als dit softwarematig zou gebeuren (met een begrenzer) dan lijkt het me dat de trekkracht evenredig af zal nemen, of niet? Of zou dit met een varioring kunnen of neemt dan de trekkracht ook weer af?
Weet niet of je hier links mag plaatsen maar de video staat op YouTube. Zoeken op:

OPVOEREN VESPA SPRINT iGET SNOR - STAP 5 - MALOSSI INJTRONIC ECU + PERFECTE ROLLEN

 
Ik ben weer iets verder gekomen en kwam onderstaande bericht met daarna conclusie tegen van iemand die in 2020 ongeveer hetzelfde probleem ondervond als ik nu heb. Zou het nog uitmaken dat dat een euro 4 was en ik een euro 5 heb?


Oorspronkelijke bericht:
Recent heb ik een 2020 Vespa Sprint S i-Get Euro 4 Snor aangeschaft. Als 50+er kom ik erachter dat het opvoeren van een brommer toch wel heel anders werkt t.o.v. die 'goede ouwe tijd" met mijn Honda MT. Waarom opvoeren? Als "ouwe lul" mag het duidelijk zijn dat ik niet van plan ben om mijn woonwijk onveilig te maken met speedruns, lawaai en exhaust flames, etc.

Mijn use case is als volgt. De scooter mag wat meer pit en snelheid krijgen binnen Nederland. Dus max snelheid (34, WOK) met wat meer trekkracht. Prima in de stad. Echter, de scooter gaat een paar keer per jaar achterop de camper mee naar Spanje en Frankrijk. Juist daar wil ik dat de Vespa optimaal presteert. Er gelden in deze landen andere regels en ik draag daar ook een helm.

Op dit moment heb ik de volgende zaken uit laten voeren:

- Power Commander die is in te stellen op een begrensde snelheid;
- Malossi Multivar set met Malossi 7,5 gram rollen.

Positieve resultaten:

- Dankzij de Malossi Multivar met 7.5 gram rollen een veel betere acceleratie en opbouw van toeren;
- Topsnelheid op de teller meestal 50km/u soms 55km/u.

Negatieve resultaten:

- Bij een koude start stottert of houdt de motor in tijdens de eerste kilometer. Eenmaal warm is het weg;
- Wanneer het gas wordt losgelaten en daarna weer gas wordt gegeven lijkt het alsof alles weer begrensd wordt. Gas loslaten en dan weer volgas lost het probleem op. In de praktijk is dit zeer irritant omdat er meestal met variabele snelheden wordt gereden.

Conclusie:

Gisteren heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een Malossi ECU aangeschaft. Ik moet zeggen dat ik helemaal niet ontevreden ben met het resultaat!

Welke stappen ik heb genomen:

- Snor ECU en Power Commander verwijderd. Malossi ECU geïnstalleerd en volgens de beschrijving ingeleerd. Power Commander weer aangesloten.

Resultaten:

- Geen gestotter meer tijdens de eerste kilometer;
- Niet meer inhouden bij gas terug/vol gas;
- Trekkracht aanmerkelijk verbeterd;
- Power Commander lijkt veel beter instelbaar. Staat ingesteld op 32 km/u (GPS) en trekt dan op zoals een snorscooter dat standaard zou doen. Voorheen was de scooter in begrensde stand niet vooruit te branden.
- Topsnelheid (GPS) 55 km/u
- Acceleratie 0-40 (GPS) = 10,1 seconden over 151 meter (gemeten via app Race Timer, IOS)
- Acceleratie 0-50 (GPS) = 18,4 seconden over 336 meter (gemeten via app Race Timer, IOS)

Conclusie:

- De combinatie Power Commander en Snor ECU werkt wel maar is geen gelukkig huwelijk vanwege het inhouden/stotteren bij koude start en toch in de begrenzing gaan bij gas terug/vol gas. Door de Snor ECU te vervangen door een Malossi ECU zijn alle problemen opgelost en zijn de prestaties ook nog eens beter. Dit alles in combinatie met een Malossi Multivar set met 7,5 gram rollen. De slang die bij de Malossi ECU werd meegeleverd is niet gebruikt.
 
Wat hij zegt klopt hoogstwaarschijnlijk wel en misschien zijn de resultaten iets anders omdat e4 anders is dan e5 maar het is in principe het zelfde. Power commanders werken wel zo dat al heb je hem begrensd trekt die minder hard op en al ontgrens je hem dan loopt die ook gelijk ongeveer 60.
Ook zijn power commanders illegaal maar en duur maar als je daar niks om geeft kan je dit zeker doen
 
Back
Top