Vespa S50 4Takt vermogen verlies na grote beurt

Status
Not open for further replies.

ejdb

New Member
Ik heb de Vespa S50 uit 2012 van mijn zoon een grote beurt gegeven. Leuk om zelf te doen. Nu merk ik alleen dat ik vermogen kwijt ben ten opzichte van voor de beurt. Waar kan dat aan liggen?

Ik zal hieronder beschrijven wat ik er allemaal aan gedaan heb.

  • VSnaar vervangen door originele Piaggio snaar. Er zat een Gates snaar op, is ook een prima merk maar kan dat verschil maken?
  • Variateur geleiders vervangen door nieuwe originele Piaggio geleiders 50cc
  • Rolletjes vervangen door 8,4 gram Mallossi rolletjes. De oude rolletjes zijn denk ik origineel geweest want die waren nu nog rond de 9 gram. Ze waren wel flink versleten want er zat echt een recht vlak op. Kunnen deze nieuwe lichtere rolletjes ervoor zorgen dat het totaal vermogen minder wordt?
  • Kleppen gesteld 0,10 inlaat en 0,15 uitlaat. Op de inlaat klep zat helemaal geen speling voor het afstellen en op de uitlaatklep zat wel wat speling. Nu hebben ze allebei wat speling.
  • Gaskabel vervangen want die was gebroken. Als ik het gas vol opendraai dan zie je het nokje bij de carburateur tegen de aanslag komen dus verder kan hij niet volgens mij? Of is daar verder nog iets aan af te stellen?
  • Bougie vervangen door NGK CR8EB
  • Nieuwe Bougiekabel gemonteerd. Deze was veel te kort en sleet hard tegen het kleppendeksel aan
  • Luchtfilterelement vervangen door origineel Piaggio
  • Motorolie vervangen door Castrol Power RS Racing 4T 5W-40
  • Transmissieolie vervangen door Kroon Scoogear 75w90. De oude was echt vies en stonk
  • Oliefilter vervangen door origineel Piaggio
  • Koppeling en koppelingshuis goed schoongemaakt en een beetje licht opgeschuurd
Er zat al geen Varioring meer op en nu ook niet. CDI was al "doorgezaagd"

Met veel pijn en moeite komt hij op een lang recht stuk uit op 60kmh maar dat was altijd makkelijk 70kmh . Starten gaat prima en de motor klinkt op zich wel goed maar het voelt alsof hij niet zijn volle vermogen kan geven.

Als jullie tips hebben dan hoor ik het graag
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb de Vespa S50 uit 2012 van mijn zoon een grote beurt gegeven. Leuk om zelf te doen. Nu merk ik alleen dat ik vermogen kwijt ben ten opzichte van voor de beurt. Waar kan dat aan liggen?

Ik zal hieronder beschrijven wat ik er allemaal aan gedaan heb.

  • VSnaar vervangen door originele Piaggio snaar. Er zat een Gates snaar op, is ook een prima merk maar kan dat verschil maken?
  • Variateur geleiders vervangen door nieuwe originele Piaggio geleiders 50cc
  • Rolletjes vervangen door 8,4 gram Mallossi rolletjes. De oude rolletjes zijn denk ik origineel geweest want die waren nu nog rond de 9 gram. Ze waren wel flink versleten want er zat echt een recht vlak op. Kunnen deze nieuwe lichtere rolletjes ervoor zorgen dat het totaal vermogen minder wordt?
  • Kleppen gesteld 0,10 inlaat en 0,15 uitlaat. Op de inlaat klep zat helemaal geen speling voor het afstellen en op de uitlaatklep zat wel wat speling. Nu hebben ze allebei wat speling.
  • Gaskabel vervangen want die was gebroken. Als ik het gas vol opendraai dan zie je het nokje bij de carburateur tegen de aanslag komen dus verder kan hij niet volgens mij? Of is daar verder nog iets aan af te stellen?
  • Bougie vervangen door NGK CR8EB
  • Nieuwe Bougiekabel gemonteerd. Deze was veel te kort en sleet hard tegen het kleppendeksel aan
  • Luchtfilterelement vervangen door origineel Piaggio
  • Motorolie vervangen door Castrol Power RS Racing 4T 5W-40
  • Transmissieolie vervangen door Kroon Scoogear 75w90. De oude was echt vies en stonk
  • Oliefilter vervangen door origineel Piaggio
  • Koppeling en koppelingshuis goed schoongemaakt en een beetje licht opgeschuurd
Er zat al geen Varioring meer op en nu ook niet. CDI was al "doorgezaagd"

Met veel pijn en moeite komt hij op een lang recht stuk uit op 60kmh maar dat was altijd makkelijk 70kmh . Starten gaat prima en de motor klinkt op zich wel goed maar het voelt alsof hij niet zijn volle vermogen kan geven.

Als jullie tips hebben dan hoor ik het graag
Eindelijk een post die je normaal kan lezen :)

Ik denk dat je het echt in de rollen moet zoeken, vooral als je eerst waarschijnlijk 9 gram had en nu 8.4.

Lichtere rollen geven over het algemeen meer snelheid onderin de toerentallen maar verlies je topsnelheid mee.
 
Eindelijk een post die je normaal kan lezen :)

Ik denk dat je het echt in de rollen moet zoeken, vooral als je eerst waarschijnlijk 9 gram had en nu 8.4.

Lichtere rollen geven over het algemeen meer snelheid onderin de toerentallen maar verlies je topsnelheid mee.
Haha dankje.....ik probeer inderdaad zo compleet mogelijk te zijn ;)

Ik denk dat de originele rolletjes misschien wel de.originele 10 grams rollen waren want ze waren nu flink versleten en nog 9,1 gram. Maar maakt dat dus als zoveel verschil t.o.v. de 8,4 die ik er nu in heb gezet?.zou het dan dus verstandiger zijn om weer naar 10 over te gaan?
 
Beste,
Welkom. Heb je de Gates nog liggen? Indien ja, zou je die eens kunnen proberen?
Groet,
 
Beste,
Welkom. Heb je de Gates nog liggen? Indien ja, zou je die eens kunnen proberen?
Groet,
Ja die heb ik nog, kan ik inderdaad eens terugleggen.....kan daar zoveel verschil in zitten? Ik dacht met origineel altijd goed te zitten. Ik kan het natuurlijk proberen maar ookal scheelt dat, dan nog wil ik die riem vervangen hebben......
 
t zwarte om de 'rolletjes' is niks waard qua gewicht....
t metaal is t gewicht.. t zwarte is voor t balans ..zeg maar.
je zou zelfs je rolletjes weer ''rond'' kunnen schuren.
die vlakke vlakken zijn wel een dooddoener.
 
t zwarte om de 'rolletjes' is niks waard qua gewicht....
t metaal is t gewicht.. t zwarte is voor t balans ..zeg maar.
je zou zelfs je rolletjes weer ''rond'' kunnen schuren.
die vlakke vlakken zijn wel een dooddoener.
Ik heb de rolletjes dus vervangen.....maar door iets lichtere
 
Fijn om te lezen dat je als pa grondig te werk bent gegaan, dat zeker! Soms is het euvel ontdekken dat je 1 voor 1 dingen uitsluit. Nu even iedere stap 'terug-'controleren, al heb je helemaal gelijk dat een originele snaar altijd goed moet zijn, zolang de rest van de aandrijflijn ook nog origineel is.
Groet,
 
ook ik ben blij met je duidelijke post!

de breedte van de snaar bepaalt mede hoe de vario werkt/reageert. kijk maar eens of hij wel helemaal onderin en/of bovenin de vario komt door daar een streep op te zetten vanuit het hart (vlak op de variobus) naar buiten. dan even rijden en kijken waar de stift weg is danwel nog staat.
ook moet je voor het dichtbouwen eigenlijk kijken of de smalle (geribbelde) kant van de snaar mooi op de variobus past als je de vario helemaal op de krukas naar het carter duwt. als de riem breder is, zou daar een vulring (shim) bij moeten zodat de riem helemaal onderin kan komen.
ook schijnt het nodig te zijn om een riem even in te rijden, dus misschien wordt het nog wat beter?

ikzelf kreeg juist met de overstap van een versleten Bando (oem Kymco) naar een Dayco (die nog steeds 0,5 mm smaller is dan voorgeschreven) 4 km/u extra op de teller! maar andersom kan misschien ook wel.

is dat nieuwe originele luchtfilter voorgeölied en of heb je het licht ingeolied als dat voorgeschreven is?

als de scooter zònder klepspeling goed liep, zou je de inlaatklep weer wat strakker kunnen zetten (0,5?) dat zou wel een betere vulling geven.
de uitlaat zou ik lekker zo laten of hooguit op 0,10 zetten want deze heeft de sluitingstijd nodig om zijn warmte aan de kop te kunnen afgeven. (de inlaatklep wordt gekoeld door de koude inlaatlucht, de uitlaatklep wordt juist opgewarmd door hete uitlaatgassen, vandaar het verschil in speling)
 
Dat was lekker lezen zeg. Stop er weer een Gates snaar in, het is hoogst waarschijnlijk dat. Heb een keer een Malossi snaar in mn scooter gedaan en die ging van 75 opeens naar 60.
 
ook ik ben blij met je duidelijke post!

de breedte van de snaar bepaalt mede hoe de vario werkt/reageert. kijk maar eens of hij wel helemaal onderin en/of bovenin de vario komt door daar een streep op te zetten vanuit het hart (vlak op de variobus) naar buiten. dan even rijden en kijken waar de stift weg is danwel nog staat.
ook moet je voor het dichtbouwen eigenlijk kijken of de smalle (geribbelde) kant van de snaar mooi op de variobus past als je de vario helemaal op de krukas naar het carter duwt. als de riem breder is, zou daar een vulring (shim) bij moeten zodat de riem helemaal onderin kan komen.
ook schijnt het nodig te zijn om een riem even in te rijden, dus misschien wordt het nog wat beter?

ikzelf kreeg juist met de overstap van een versleten Bando (oem Kymco) naar een Dayco (die nog steeds 0,5 mm smaller is dan voorgeschreven) 4 km/u extra op de teller! maar andersom kan misschien ook wel.

is dat nieuwe originele luchtfilter voorgeölied en of heb je het licht ingeolied als dat voorgeschreven is?

als de scooter zònder klepspeling goed liep, zou je de inlaatklep weer wat strakker kunnen zetten (0,5?) dat zou wel een betere vulling geven.
de uitlaat zou ik lekker zo laten of hooguit op 0,10 zetten want deze heeft de sluitingstijd nodig om zijn warmte aan de kop te kunnen afgeven. (de inlaatklep wordt gekoeld door de koude inlaatlucht, de uitlaatklep wordt juist opgewarmd door hete uitlaatgassen, vandaar het verschil in speling)
Je gaat me toch niet vertellen dat je wil dat dd TS verbrande kleppen krijgt!?

Piaggio is hoe dan ook altijd 0.10 in 0.15 uit!

Tenzij anders voorgeschreven staat in het werkboek.
 
Je gaat me toch niet vertellen dat je wil dat dd TS verbrande kleppen krijgt!?

Piaggio is hoe dan ook altijd 0.10 in 0.15 uit!

Tenzij anders voorgeschreven staat in het werkboek.
dan had ie ze toch al gehad? hij vond inlaat op 0 speling en uitlaat met nog minimaal (en dat liep prima ) inlaat blijft koel door inlaatgassen, uitlaat warmt op. ok, laat je die op 0,15.
 
Last edited:
Jongens geen ruzie maken. Ik denk dat de kleppen afstelling nu best goed is..ik heb inderdaad gewoon de fabrieksvoorschrifren aangehouden. 0,10 inlaat.en 0,15 uitlaat. Heeft dat verder serieus invloed of het vermogen? Denk toch dat ik het meer in de riem moet zoeken die nu wat anders reageert.....ik ga voor de grap de oude snaar nog eens terugzetten maar uiteindelijk moet die toch vervangen worden. Ik houd jullie op de hoogte
 
Jongens geen ruzie maken. Ik denk dat de kleppen afstelling nu best goed is..ik heb inderdaad gewoon de fabrieksvoorschrifren aangehouden. 0,10 inlaat.en 0,15 uitlaat. Heeft dat verder serieus invloed of het vermogen?
niet dezelfde motor, maar bij een Honda C 310 (onderliggende nokkenas met stoterstangen) hoorde de speling in 0,6 en uit 0,8 te zijn (ruimte voor stoterstangen om uit te zetten als ze warm worden, maar toen we die eens warm op 0,1 en 0,15 zetten, liep het ding ineens bijna 70, waar 55 daarvoor een opgaaf was. eenmaal afgekoeld bleven er misschien 0,4 en 0,5 over, dus te weinig. maar het liep prachtig en ging niet stuk!
uiteraard moet je er rekening mee houden dat het verloopt, dus als je met krappere speling gaat werken moet je vaker checken.
in mijn eerste auto, eveneens met onderliggende nokkenas, werd de speling met slijtage altijd groter en waar 10000 km de officiële interval was om ze weer te stellen, merkte ik het als het weer tijd was rond de 7000 km en stelde ik ze dan weer scherp (op of iets onder het minimum) af.
als je weet dat je speling kleiner wordt (door inslaan van de kleppen) kun je beter de standaard waarde aanhouden, òf vaker checken. (dat laatste heeft dan mijn voorkeur)
 
niet dezelfde motor, maar bij een Honda C 310 (onderliggende nokkenas met stoterstangen) hoorde de speling in 0,6 en uit 0,8 te zijn (ruimte voor stoterstangen om uit te zetten als ze warm worden, maar toen we die eens warm op 0,1 en 0,15 zetten, liep het ding ineens bijna 70, waar 55 daarvoor een opgaaf was. eenmaal afgekoeld bleven er misschien 0,4 en 0,5 over, dus te weinig. maar het liep prachtig en ging niet stuk!
uiteraard moet je er rekening mee houden dat het verloopt, dus als je met krappere speling gaat werken moet je vaker checken.
in mijn eerste auto, eveneens met onderliggende nokkenas, werd de speling met slijtage altijd groter en waar 10000 km de officiële interval was om ze weer te stellen, merkte ik het als het weer tijd was rond de 7000 km en stelde ik ze dan weer scherp (op of iets onder het minimum) af.
als je weet dat je speling kleiner wordt (door inslaan van de kleppen) kun je beter de standaard waarde aanhouden, òf vaker checken. (dat laatste heeft dan mijn voorkeur)
Ok 2 vragen:
1: kleppen stellen: moet dat met een warme of koude motor? Of maakt niet uit?

2: wat is dat schimmen van je vsnaar?
Post automatically merged:

Ik heb net de kleppen nog even gecheckt en die staan bij koude motor op 0,10 en 0,15. Voor de beurt stond de inlaatklep zo goed als dicht/vast. Met rijden geen verschil. Optrekken tot 35 gaat best ok maar daarna pakt hij niet verder op. Hij was voor de beurt veel feller en ging makkelijk over de 60. Ik (met flink Gewicht ) kom nu niet over de 45


Daarna de oude vsnaar teruggeplaatst en weer rijden maar geen verschil.


Dan blijven er voor mij nog 2-3 mogelijkheden over:
1: kleppen stellen heb ik met koude motor gedaan maar moet met warme (weet ik niet maar die vraag heb ik net gesteld)
2 de bougie die ik vervangen heb, kan die van invloed zijn?
3 de rolletjes die ik vervangen heb zijn watichter dan wat erin zat?.toch zwaardere erin doen?
Of toch 4 : Ik zie iets totaal over het hoofd?

Het enige wat ik me daarbij kan bedenken is het volgende. Toen ik voor de beurt het carterdeksel los wilde maken zag ik dat er niet in alle gaten een bout zat. Dat heb ik nu wel gedaan.......het zijn er nu 11.....ga ik daar dan ergens de mist in?
 
Last edited:
kleppen stellen: officieel met koude motor.
rollen: heb je het idee dat ie boven die 35 overtoeren maakt, of te lage toeren draait om door te kunnen?
shimmen: de smalle kant van de riem moet met aan/teruggedrukte vario en bus precies gelijkvallen met de variobus. als de riem er overheen valt moet hier een vulring bij om dat verschil te compenseren.
Screenshot_20230315-124609~3.png
in dit plaatje is het andersom, de variobus steekt uit, maar ik vermoed dat de bus niet goed aangedrukt is.. maar dit is waar je naar moet kijken.
IMG_20230210_1154203.jpg
dit is een plaatje van mijn eigen oude riem.. een nieuwe dayco paste precies!
 

Attachments

  • Screenshot_20230315-124609.png
    Screenshot_20230315-124609.png
    809.4 KB · Views: 4
kleppen stellen: officieel met koude motor.
rollen: heb je het idee dat ie boven die 35 overtoeren maakt, of te lage toeren draait om door te kunnen?
shimmen: de smalle kant van de riem moet met aan/teruggedrukte vario en bus precies gelijkvallen met de variobus. als de riem er overheen valt moet hier een vulring bij om dat verschil te compenseren.
View attachment 69395
in dit plaatje is het andersom, de variobus steekt uit, maar ik vermoed dat de bus niet goed aangedrukt is.. maar dit is waar je naar moet kijken.
View attachment 69396
dit is een plaatje van mijn eigen oude riem.. een nieuwe dayco paste precies!
Ok dat zij mooie plaatjes. Ik heb hem alleen net dicht zitten Morgen nog maar eens kijken hoe dat zit.


Jouw vraag; vanaf 35 heeft ie te weinig toeren om door te kunnen.

Ik heb de oude rolletjes nog eens gewogen en die waren toch 10 gram. Nu heb ik er 8,4 in zitten. Zou dat het te weinig aan toeren verklaren?
 
Ok dat zij mooie plaatjes. Ik heb hem alleen net dicht zitten Morgen nog maar eens kijken hoe dat zit.


Jouw vraag; vanaf 35 heeft ie te weinig toeren om door te kunnen.

Ik heb de oude rolletjes nog eens gewogen en die waren toch 10 gram. Nu heb ik er 8,4 in zitten. Zou dat het te weinig aan toeren verklaren?
Ja 8,4 en 10 is een flink verschil, op de rollerbank zou je dat niet merken maar op de weg kan het toch heel anders zijn. Als 10 gram gewoon mooi door trok zal ik eens 10 gram proberen.
 
alleen is de theorie/logica andersom: met zwaardere rollen langer minder toeren.. met lichtere rollen langer hoge toeren en trekkracht. en dat icm een nieuwe snaar (breder komt overeen met "korter" (vóór sneller bovenin/buiten trekt achter sneller "onderin" ) dan hoop ik dat je die nog opvullen kunt/moet.
 
Last edited:
Ik ga vandaag nog maar eens kijken. Wat die riem betreft viel me op dat de brede kant van de riem in ieder geval breder was dan de brede kant van de oude riem. de smalle kant heb ik niet vergeleken . Ik ga dus even kijken hoe die op de variobus past.

10 grams rolletjes ga ik voor de zekerheid toch ook nog maar bestellen om hem wat dat betreft weer origineel te maken en te kijken of dat het gewenste verschil maakt.
Post automatically merged:


ik wilde wat spullen gaan aanschaffen en toen kreeg ik van een van de grote bekende online zaken het advies om geen 10 grams rollen te gebruiken bij een onbegrensde 25khm 4t omdat dat te zwaar voor de motor zou kunnen zijn. er werd geadviseerd om een malossie multivar set te installeren om ervoor te zorgen dat de aandrijflijn goed op elkaar is afgestemd. en dan ook een maat grotere sproeier te plaatsen (76 of 78).
Hij denkt dat hij voorheen zo hard heeft gelopen omdat de onderdelen (rolletjes en riem) waarschijnlijk al ver versleten waren

wat zeggen jullie daarvan? is die 10 gram te zwaar voor onbegrensd?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top