Vespa s bendix kapot?

Barryabc2

New Member
https://www.dropbox.com/s/sz72hutwlc1h3jn/IMG_5112.mp4?dl=0

Ik heb in de dropbox link een video staan met daarop het probleem.
De startmotor gaat wel rond, maar neemt de krukas niet mee.
op het begin als ik de scooter schuin hield startte hij wel, maar nu ook niet meer.

Verder had ik laatst ook uit het niets dat de vlotterbak van de carburateur overliep en dat er een benzine vlek onder mijn scooter lag.
Sindsdien als ik 60 rijd, komen er ploffen uit de uitlaat en stottert hij.
Ik heb het spruitstuk al vervangen, maar dit loste niks op.
 
Advertisement - register to remove this

https://www.dropbox.com/s/sz72hutwlc1h3jn/IMG_5112.mp4?dl=0

Ik heb in de dropbox link een video staan met daarop het probleem.
De startmotor gaat wel rond, maar neemt de krukas niet mee.
op het begin als ik de scooter schuin hield startte hij wel, maar nu ook niet meer.

Verder had ik laatst ook uit het niets dat de vlotterbak van de carburateur overliep en dat er een benzine vlek onder mijn scooter lag.
Sindsdien als ik 60 rijd, komen er ploffen uit de uitlaat en stottert hij.
Ik heb het spruitstuk al vervangen, maar dit loste niks op.
Wat betreft de bendix haal deze er is uit en draai hem eens open gaat dit soepel en draait die vanzelf weer soepel dicht?
Zit de bendix er vergenoeg in zodat die meegenomen word door de startmotor?
 
Ik heb hem eruit gehaald en hij komt soepel naar buiten.
Ook zit hij aangesloten op de startmotor.
Ik heb wel het probleem gevonden. De bendix kan niet ver genoeg naar buiten kan komen hierdoor maakt hij dus geen contact met de startkrans.

Alleen hoe los ik dit op..
 
Ditzelfde heb ik ook gehad bij mijn gy6 , wat bleek , de accu spanning werd te laag bij het starten , heb toen de accu opgeladen en de startmotor deed het weer perfect , en na ongeveer een week had ik dit probleem weer , toen de laad spanning gemeten en het bleek dat de accu niet geladen werd. Had dus eigenlijk de eerste keer gelijk moeten meten .
Meet je accu spanning eens , en ook bij het starten .Ook als de scooter loopt of de spanning dan bij verhoogd toerental in de buurt van de 14/15 volt komt
 
zijn er Shim ringen toegepast tussen Vario bus en de starterkrans ?
ja, deze heb ik eruit gehaald en toen weer alles vast gezet. Hierna geprobeerd te starten maar klonk er een schuren geluid.
Hierdoor heb ik het dus weer allemaal los gehaald alleen kwamen de starterkrans en de vario bus er ontzettend lastig vanaf. Ongeveer een half uur over gedaan..
Hierna zag ik dat de spiebanen op de krukas waren aangetast. de starterkrans en de vario zijn er dus 1 of meerdere keren overheen geschoten..
Post automatically merged:

Ditzelfde heb ik ook gehad bij mijn gy6 , wat bleek , de accu spanning werd te laag bij het starten , heb toen de accu opgeladen en de startmotor deed het weer perfect , en na ongeveer een week had ik dit probleem weer , toen de laad spanning gemeten en het bleek dat de accu niet geladen werd. Had dus eigenlijk de eerste keer gelijk moeten meten .
Meet je accu spanning eens , en ook bij het starten .Ook als de scooter loopt of de spanning dan bij verhoogd toerental in de buurt van de 14/15 volt komt
Ik heb afgelopen week een nieuwe accu erin gezet.
 
Kijk de tandjes van de starterkrans ( inwendig ) eens na , misschien zijn die nu weg , of zwaar beschadigd omdat de starterkrans misschien niet ver genoeg op de krukas heeft gezeten .
Het is altijd zeer belangrijk dat de V snaar goed diep in de Koppelling is geknepen , voordat de V snaar op de Variobus word gelegd , dus dat de Vsnaar ver boven de Variobus ligt voordat de Starterkrans word vastgezet , ligt de snaar te laag ,dus op de Bus , als je de boel vastzet , klem je de Snaar tussen de schijven , en zit de Starterkrans niet ver genoeg op de krukas , met alle gevolgen van dien .
 
Last edited:
Kijk de tandjes van de starterkrans ( inwendig ) eens na , misschien zijn die nu weg , of zwaar beschadigd omdat de starterkrans misschien niet ver genoeg op de krukas heeft gezeten .
Het is altijd zeer belangrijk dat de V snaar goed diep in de Koppelling is geknepen , voordat de V snaar op de Variobus word gelegd , dus dat de Vsnaar ver boven de Variobus ligt voordat de Starterkrans word vastgezet , ligt de snaar te laag ,dus op de Bus , als je de boel vastzet , klem je de Snaar tussen de schijven , en zit de Starterkrans niet ver genoeg op de krukas , met alle gevolgen van dien .
Tandjes van de starterkrans zijn idd beschadigd. Denk inderdaad dat het hier is misgegaan.
 
Back
Top