Vespa S 4t 4v malossi 80cc

Dugalic

New Member
Gegroet!

Ik heb een ratelende vespa.
ketting is vervangen nokkenas (malossi) en zuiger 80cc (malossi) staan op tijd. Met de moment sleutel alles netjes aangedraaid. Er zit tevens een malossi multivar met 7,2g rollen in en een malossi digitronic voor de 4klepper.

bij het starten hoor je de vespa keihard ratelen. Eenmaal opengemaakt stond alles netjes op tijd en zijn de zuiger en kop niet beschadigd geraakt.
Ik ben nu buiten kennis en weet niet wat ik verder zou moeten doen?
Alvast bedankt!

Link:

Advertisement - register to remove this

zip50cc

Member
Gegroet!

Ik heb een ratelende vespa.
ketting is vervangen nokkenas (malossi) en zuiger 80cc (malossi) staan op tijd. Met de moment sleutel alles netjes aangedraaid. Er zit tevens een malossi multivar met 7,2g rollen in en een malossi digitronic voor de 4klepper.

bij het starten hoor je de vespa keihard ratelen. Eenmaal opengemaakt stond alles netjes op tijd en zijn de zuiger en kop niet beschadigd geraakt.
Ik ben nu buiten kennis en weet niet wat ik verder zou moeten doen?
Alvast bedankt!

Link:
krukass lagers. controleer of er speling zit op je krukass bij de vario bijvoorbeeld en anders de zuiger eraf halen. en checken op de krukas. of kijken of alles goed zit vast gedraaid

Dugalic

New Member
Zit geen speling op. Heb het motorblok compleet gereviseerd. Doe normaal in mijn werk compressoren reviseren vandaar dat ik dit raar vind. Zou het kunnen zijn dat de ketting niet goed gespannen wordt? Ook al heb ik die ook gecontroleerd alleen niet vervangen. Ben mij ten einde raad namelijk. Kleppen zien er gewoon goed uit. Zou alleen nog de kleppen moeten laten stellen wat over is gebleven. Dat ze te strak staan misschien en met de malossi nokkenas die ervoor zorgt dat ze iets langer openblijven staan net minimaal geraakt worden? De kleppen zie er voor de duidelijkheid gewoon goed uit.

zip50cc

Member
Zit geen speling op. Heb het motorblok compleet gereviseerd. Doe normaal in mijn werk compressoren reviseren vandaar dat ik dit raar vind. Zou het kunnen zijn dat de ketting niet goed gespannen wordt? Ook al heb ik die ook gecontroleerd alleen niet vervangen. Ben mij ten einde raad namelijk. Kleppen zien er gewoon goed uit. Zou alleen nog de kleppen moeten laten stellen wat over is gebleven. Dat ze te strak staan misschien en met de malossi nokkenas die ervoor zorgt dat ze iets langer openblijven staan net minimaal geraakt worden? De kleppen zie er voor de duidelijkheid gewoon goed uit.
stellen is wel belangrijk en kan de oorzaak zijn

Dugalic

New Member
Net langs de scooterzaak geweest blijkbaar staat mn scooter niet op tijd. Heb een trucje daar meegekregen om het 100% goed te doen. Indien dat niet het geval is moet ik het toch wegbrengen helaas. ‍♂

Enterprise

Active Member
hij gaat ze eerst op tijd zetten denk ik
Uhm wat? De kleppen op tijd zetten? Je realiseert je toch dat je de kleppen niet kan stellen als ze niet op tijd staan? Krijg je er waarschijnlijk niet eens een voeler tussen. Denk dat je de ontsteking op tijd zetten bedoelt?

Net langs de scooterzaak geweest blijkbaar staat mn scooter niet op tijd. Heb een trucje daar meegekregen om het 100% goed te doen. Indien dat niet het geval is moet ik het toch wegbrengen helaas. ‍♂
Hoe dan? Heb hier nog nooit van gehoord eigenlijk. Ik heb ook wat last van ratelen, maar de kleppen staan goed afgesteld qua speling.

marcelMHR rox

Active Member
Zet je zuiger bovenaan en zorg ervoor dat je kleppen dichstaan in je kop, dan alles monteren ( je nokkenas en tandwiel met het streepje op de correcte plek, zo doende loopt ie altijd goed, doe dit vice versa en je zuiger ramt in je kleppen

Dugalic

New Member
Heb mijn nokkenas eruit gehaald en bleek er een stuk ingesleten te zijn waardoor hij een beetje afweek. Heb de normale originele gemonteerd deze was nog goed, alles op tijd met je nokkenas streepje naar je bout. Zuiger in de hoogste stand natuurlijk. Kleppen van de inlaat En uitlaat alle vier dus staan iets te strak (geen voelermaatjes helaas die ben ik kwijt). Wel met een rietje geprobeerd om te kijken of er uberhaupt speling in zat. Alleen bij de rechter uitlaat klep. De scooter rijdt nu wel en ratelt niet maar met de 80cc cilinder merk je wel dat met deze nokkenas de scooter niet lekker rijdt. Er moet een nieuwe malossi nokkenas in en kleppen stellen. Iemand nog een idee voor een stationair sproeier? Zit een standaard in en de andere is nu 82.

Harrr

Active Member
Enige waar ik aan kan denken is dat de kettingspanner niet ontspannen is gemonteerd en daarmee de ketting te strak heeft gehouden. Of heb je aanzienlijk dikkere voetpakking gebruikt dan hiervoor?
Groet,

Dugalic

New Member
Enige waar ik aan kan denken is dat de kettingspanner niet ontspannen is gemonteerd en daarmee de ketting te strak heeft gehouden. Of heb je aanzienlijk dikkere voetpakking gebruikt dan hiervoor?
Groet,
de bijbehorende van malossi heb ik gebruikt. De dikkere is voor de iget die ik niet heb. Ontspannen gemonteerd. Moet dus een nieuwe nokkenas kopen inclusief een nieuwe lager.
Post automatically merged:

Die "bus" en inkeping horen er niet zo uit te zien:

Ben wel benieuwd hoe dat heeft kunnen gebeuren.
Ik ook! Nooit eerder gezien. Misschien een nieuwe kettingspanner kopen? Dat deze niet goed meer is.

Dugalic

New Member
Het is al een tijdje geleden alweer. De nieuwe malossi nokkenas inclusief nieuwe lager zijn ontvangen. Ik krijg hem nog steeds niet op tijd. Heb namelijk gezien dat het met het indrukken van de ketting 1tand letterlijk terug loopt. Ik heb het aantal tanden geteld en het zijn er 73. Deze ketting is nieuw en bij fred motoren gekocht. De oude was uitgerekt maar heb het aantal tanden niet geteld. Kan iemand mij vertellen of dit klopt? Lijkt alsof ik 1 tand teveel heb namelijk.
Post automatically merged:

Extra controle nog uitgevoerd mbt de cilinder of deze op zijn dode punt stond.

Attachments

Advertisement - register to remove this