This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Vespa s 4t 2v 80 cc gemonteerd

Timvandervalk

New Member
Ha allen,

Een paar weken geleden 80 cc gemonteerd op mijn vespa s 4t 2v. Alles goed gemonteerd, maar toch voor de zekerheid de vraag, als de zuigerveren niet goed zitten zou de scooter dan wel starten of zou je dit misschien dan horen? er is compressie en een vonk. De scooter start wel maar niet zoals het hoort, hij loopt nauwelijks tot niet stationair en als ik gas geef dan heeft de scooter ook bijna geen vermogen. Ik heb de bougie vervangen. Ook had ik een nieuwe cdi gekocht met ingebouwde begrenzer, als ik die aansluit start de scooter helemaal niet, maar met de oude scooter start hij wel. Zelf zit ik te denken aan misschien valse lucht of toch iets niet goed met de ontsteking of de cdi, maar kom er niet uit. Alle hulp is welkom, alvast bedankt!

Ook zou ik een filmpje willen plaatsen van de scooter als die loopt, is dit mogelijk?
 
Weet je zeker dat hij 100 procent op tijd staat? Klinkt namelijk als een tandje verkeerd.
 
Weet je zeker dat hij 100 procent op tijd staat? Klinkt namelijk als een tandje verkeerd.
Ik had de zuiger op het hoogste punt gezet en de nokkenas tandwiel met dat streepje op het bolletje. Ik had hier heel dingen over gelezen, of hij nou op 2t of 4t moest staan. Als ik het vliegwiel op 4t zette stond de zuiger 1 tandje naar achteren. Dus heb toen ervoor gekozen om hem op het hoogste dode punt te zetten. Heb ik het juiste gekozen?
 
je moet de 2e nok op het vliegwiel hebben. Deze moet gelijk staan met de pickup van de ontsteking. Dan staat de zuiger op het juiste punt.
 
Je moet niet op de koelvin kijken maar op de nog van het vliegwiel. Als je deze met de klok meedraait gaat eerst de eerste nok langs de pickup en dan de tweede nok.


 
Je moet niet op de koelvin kijken maar op de nog van het vliegwiel. Als je deze met de klok meedraait gaat eerst de eerste nok langs de pickup en dan de tweede nok.


View attachment 76214
Post automatically merged:

Heel erg bedankt voor reactie, heb het blok weer gedemonteerd. Op foto zie je de stand van hoe het stond en helaas stond deze op de 2e nok en zuiger bovenaan. Enig idee wat het verder kan zijn?
 

Attachments

  • IMG_9795.jpeg
    201 KB · Views: 20
Maar stond de boel nou op tijd toen je het uit elkaar haalde?
Post automatically merged:

Toen ik het uit elkaar haalde stond het vliegwiel met het tweede nok op de pickup en de zuiger op het hoogste punt en de kleppen dicht (streepje op het tandwieltje gelijk met het bolletje)
 
Heb je de kleppen gesteld?
Bij 80cc moet de uitlaatklep ook vaak op 0.10 ipv 0.15 mm

Valse lucht ook zeker checken. Inlaat gaat vaak scheuren.
Wat ik ook wel eens heb gehad is de gasschuif. Rubber bovenop lek of schuif zover versleten dat er teveel vacuum lekte en de schuif niet naar boven getrokken werd.
luchtfilter slang eraf en dan als ie loopt met je vinger via inlaatat de gaschuif eens omhoog duwen. Mischien heb je dan wel max vermogen
Post automatically merged:

En die cdi klinkt ook verdacht (heb vaker meegemaakt dat ze niet goed werken).
Met de oude zou hij ook goed moeten werken
Je hebt het over compressie. Bij een 80cc moet dat echt flink wat tegendruk geven bij kicken. Belangrijk dat ie de zuigerveren op de juiste manieren gedraaid hebt (slotjes/openingen op 120graden van elkaar geloof ik)
 
Bedankt voor reactie!
Kleppen had ik gesteld op inlaat 0,1 en uitlaat 0,15. In het spruitstuk zit echt een heel klein scheurtje, dit zou denk niet uit moeten maken omdat de scooter altijd met dit heeft gereden. Cdi durf ik niet te zeggen, hoe kan ik controleren of deze goed werkt? Ja en had met monteren de openingen van de zuigerveren in een soort ster geplaatst. Ook heb ik geen momentsleutel voor aandraaien cilinder tap einden, ik doe nu alles met een gewone ratel is dit een probleem?
 
Dat gescheurde spruitstuk zou ik sowieso vernieuwen , gaat het nu goed , krijg je er later toch problemen mee .
ook kun je als hij loopt een valse lucht test doen , en heb je ook de motor warm afgesteld met de mengsel schroef ? En heb je ook een hogere sproeier als die 80 , die zou ik eens proberen , ik rijdt met een standaard 50cc met 85 , met kleiner heeft mijn motor problemen , ook stotteren en lage snelheid . Ik weet elke motor is anders , maar dat geldt nu ook nadat je er een 80 cc op hebt gezet .
Ook heb ik geen momentsleutel voor aandraaien cilinder tap einden, ik doe nu alles met een gewone ratel is dit een probleem?
Hoeft geen probleem te zijn , maar ze geven niet voor niets aanhaal momenten aan . Heb je ze ook kruislings vast gezet , en nieuwe set pakking gemonteerd ?
 
Ja precies daar dacht ik hetzelfde over, nee sproeier moet ik dan nog even kopen, misschien 85 proberen dan? En over de mengsel schroef, waar zit deze en hoe stel ik hem af? Ja kruislings en een nieuwe pakkingset, als motor draait geen teken van olie lekkage. Heb nu 6,5 gr rollen dat is denk ook prima. Maar iemand een idee hoe ik kan zien of de cdi nog goed is?
 
Dat kun je zien aan de vonk , heb je een mooie vonk blauw ? Dan kun je ervan uitgaan dat de cdi / bobine goed is .
Verder zou je dit kunnen zien met een scoop , of , ik heb dit laatst bij mijn trabant gemeten , met een stroboscooplamp , deze begon steeds op 1 cil te lopen , de lamp erop , eerst op cil1 , ( toevallig de boos doener) toen bleek dat daar de bobine na verloop van tijd verzaakte , en de cilinder geen vonk meer had .
Zou je ook op je scooter kunnen doen . Maar ik denk niet dat je het daarin hoeft te zoeken .
Verder had ik voor mijn carb (keihin) een set sproeiers gehaald , van 80 tot 90 geloof ik om te proberen , bleek op 85 het beste te lopen .
Afstellen carb : Motor goed warm draaien , Mengsel schroef dicht draaien , daarna 1.5 slag open draaien , met stationair schroef ( bij gaskabel) stellen tot hij net blijft lopen , daarna met mengselschroef hoogste toerental opzoeken ( in of uit schroeven) . Daarna stationair op 1900 toeren stellen .
 

Attachments

  • blob.jpeg
    38.5 KB · Views: 11
Post automatically merged:

Heel erg bedankt voor reactie, heb het blok weer gedemonteerd. Op foto zie je de stand van hoe het stond en helaas stond deze op de 2e nok en zuiger bovenaan. Enig idee wat het verder kan zijn?
De vraag is vooral hoe het streepje op het nokkenas tandwiel stond in deze stand van de zuiger.
 
De vraag is vooral hoe het streepje op het nokkenas tandwiel stond in deze stand van de zuiger.
Die stond goed met het bolletje op het blok, ik had een dmp cdi gekocht met begrenzer, maar lees ook dat die niet goed is. Iemand advies welke cdi ik het beste kan nemen?
 
Best is origineel Ducati. Die gaan niet zo snel kapot. Origineel Kokusan (China) is niet zo goed.
 
Is even geleden, cdi vervangen voor ducati cdi en hij loopt helemaal goed. Heel erg bedankt voor de hulp allemaal! Nu alleen nog een beetje afstellen, heb nu 10 gr rollen en standaard druk en trek veren. Alleen nog heel licht getik wat uit de carterkap komt. Het geluid wordt wat minder als de motor warm is. Kan dit te maken hebben met nieuwe cilinder die nog ingereden moet worden?