Vespa S 2013 maakt raar geluid trekt traag

sneopj

New Member
Heb gister een malossi multivar met rolletjes van 7.1g in mijn vespa S gemonteerd. Ik had niet het juiste gereedschap hiervoor maar heb met wat moeite m er toch in kunnen zetten.
Nu maakt ie een raar geluid wat ik denk dat de v snaar is die mogelijk te strak zit? De scooter ging eerst makkelijk 60 en trok prima op, nu gaat ie niet voorbij de 45 en trekt ie heel traag op.
Ik heb gelezen dat het misschien aan de buisjes aan de luchtfilter kan liggen maar ik heb geen idee welke buisjes waar horen. Er zit nu een grote buis die naar de cabarateur gaat aan vast en nog een kleiner zwart buisje.

Iemand enig idee wat er mis mee kan zijn
 
Advertisement - register to remove this

" ik heb mijn teen gestoten en nou loop ik mank, kan dat aan mijn oor liggen?" :rolleyes:

knap dat je zonder het juiste gereedschap (ik vermoed blokkeergereedschap?) je multivar hebt kunnen monteren, maar ik zou eerst goed kijken of het monteren wel helemaal goed gegaan is (of je halfpoelie wel helemaal goed op de spievertanding zit, of je riem goed onderin je vario komt of dat de malossi bus korter is en je die eigenlijk had moeten shimmen..
 
Zat bij het aandraaien van de vario je snaar helemaal onderin ?
Dan heb je deze waarschijnlijk afgeklemd en is deze tijdens het rijden weer omhoog gekomen en zit er nu speling op de vario. Als eerste loopt dan je kunststof ventilatie schijf eraf en dan de starterkrans.
 
Zat bij het aandraaien van de vario je snaar helemaal onderin ?
Dan heb je deze waarschijnlijk afgeklemd en is deze tijdens het rijden weer omhoog gekomen en zit er nu speling op de vario. Als eerste loopt dan je kunststof ventilatie schijf eraf en dan de starterkrans.
het is inderdaad handiger om hem even achter in de poeliehelften van de koppeling te klemmen zodat je vóór meer ruimte krijgt, maar als hij 'm voor echt afgeklemd heeft, hàd er dus eigenlijk een shim tussen gemoeten. (dat klopt dan met dat ie nu beroerd trekt)
die ventilatieschijf en starterkrans/halfpoelie kunnen wel lawaai maken als ze loskomen denk ik ja.
 
Zat bij het aandraaien van de vario je snaar helemaal onderin ?
Dan heb je deze waarschijnlijk afgeklemd en is deze tijdens het rijden weer omhoog gekomen en zit er nu speling op de vario. Als eerste loopt dan je kunststof ventilatie schijf eraf en dan de starterkrans.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niet echt op heb gelet. Heb sowieso niet heeel veel verstand van scooters. Ik ga hem zometeen weer uit elkaar draaien en kijken wat jullie bedoelen.Enige tips zometeen bij t terug in elkaar zetten?
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niet echt op heb gelet. Heb sowieso niet heeel veel verstand van scooters. Ik ga hem zometeen weer uit elkaar draaien en kijken wat jullie bedoelen.Enige tips zometeen bij t terug in elkaar zetten?
Jazeker, trek de achterste poulie naar je toe zodat daar de snaar onderin kan zitten.
Dan kan de snaar vooraan boven in de poulie, dus niet tegen de as aan.
Kijk eventueel met een lampje of de poulies goed aansluiten op de vario bus.
 

Attachments

  • Poulie.jpg
    Poulie.jpg
    122 KB · Views: 14
Jazeker, trek de achterste poulie naar je toe zodat daar de snaar onderin kan zitten.
Dan kan de snaar vooraan boven in de poulie, dus niet tegen de as aan.
Kijk eventueel met een lampje of de poulies goed aansluiten op de vario bus.
Bedoel je hier de poulies bij de koppeling?
 
Jazeker, trek de achterste poulie naar je toe zodat daar de snaar onderin kan zitten.
Dan kan de snaar vooraan boven in de poulie, dus niet tegen de as aan.
Kijk eventueel met een lampje of de poulies goed aansluiten op de vario bus.
Ja, bij je achterwiel.
Ik zie dat ik erg weinig ruimte heb bij me variobuis
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    164.2 KB · Views: 13
  • image.jpg
    image.jpg
    212.7 KB · Views: 12
  • image.jpg
    image.jpg
    359.6 KB · Views: 10
Ik zie dat ik erg weinig ruimte heb bij me variobuis
Die snaar kan veel verder in de koppelingpoulies (bij je achterwiel)
Druk deze 2 poulies uitelkaar en duw de snaar verder naar binnen je zal dan zien dat je bij je varia meer speling krijgt op de snaar.
 
Jazeker, trek de achterste poulie naar je toe zodat daar de snaar onderin kan zitten.
Dan kan de snaar vooraan boven in de poulie, dus niet tegen de as
Die snaar kan veel verder in de koppelingpoulies (bij je achterwiel)
Druk deze 2 poulies uitelkaar en duw de snaar verder naar binnen je zal dan zien dat je bij je varia meer speling krijgt op de snaar.
Hoeveel speling moet er zitten? want ik kan hem dr helemaal induwen maar dat lijkt me weer teveel speing
 
Hoeveel speling moet er zitten? want ik kan hem dr helemaal induwen maar dat lijkt me weer teveel speing
Je moet hem zo ver mogelijk erin duwen!

En dan alles netjes vast zetten bij de vario
zodra je de scooter start word de snaar automatisch op spanning gezet
 
Je moet hem zo ver mogelijk erin duwen!

En dan alles netjes vast zetten bij de vario
zodra je de scooter start word de snaar automatisch op spanning gezet
Kdenk dat bij de variateur alles wel in orde is ju, hij trekt goed op en maakt geen raar geluid meer. Alleen de topsnelheid is wat minder geworden (50-55 was eerst makkelijk 60-62)
 
Kdenk dat bij de variateur alles wel in orde is ju, hij trekt goed op en maakt geen raar geluid meer. Alleen de topsnelheid is wat minder geworden (50-55 was eerst makkelijk 60-62)
Dat kan je nog opvullen met een shimring of meer, verkrijgbaar bij K-parts of Zandri.
Dan komt je snaar net iets verder bij de as en zal je top iets hoger zijn.
Let er wel op dat de starterkrans nog wel op de spiebanen zit.
 
je hebt zó op de foto juist te veel. heb je je bus ook helemaal aangedrukt? bus en binnenkant snaar moeten gelijk liggen.View attachment 69389
Hij kan niet meer verder worden ingedrukt, heb vanochtend weer gereden en de top is nu 45 wat eerst 60 was. Kreeg bij de multivar ook een zwart plastic ringetje wat ik dacht dat een varioring was, moet ik hier wat mee doen?
 
heb je wel de bus van je multivar bij je multivar gebruikt? of is dit de originele bus nog? (als de gradenplaat van een multivar dikker is, moet de bijbehorende bus evenveel korter zijn). is dat plastic ringetje dezelfde diameter als je bus of pas hij juist eromheen? en zit er geen handleiding bij waar in staat wat je daarmee moet?
of is er misschien een shim van achter je originele ramplaat op de krukas blijven zitten?
 
heb je wel de bus van je multivar bij je multivar gebruikt? of is dit de originele bus nog? (als de gradenplaat van een multivar dikker is, moet de bijbehorende bus evenveel korter zijn). is dat plastic ringetje dezelfde diameter als je bus of pas hij juist eromheen? en zit er geen handleiding bij waar in staat wat je daarmee moet?
of is er misschien een shim van achter je originele ramplaat op de krukas blijven zitten?
Bij een multivar zit altijd een ring die om de variobus past. Heb er inmiddels genoeg.
 
Back
Top