Vespa s 2 takt lekt benzine bij gaskraan

Thimobl

Member
Hallo,

Ik heb onlangs een vespa s 50 2 takt overgenomen van iemand via marktplaats. De scooter trok altijd erg traag op en als ik hem koud startte moest ik eerst 2 minuten gas in houden voor die daadwerkelijk vooruit kwam.

Nu kwam ik erachter dat de vacuum pomp kapot was, dus die heb ik vervangen. Echter start de motor nu niet meer. Hij krijgt nu wel weer benzine maar een deel van de benzine komt eruit via de gaskraan, terwijl wij hier niet aan gezeten hebben en die dit ervoor niet deed.

Kan iemand dit verklaren en zeggen wat ik eraan moet doen want hij zit verder prima vastgedraaid.
 
Advertisement - register to remove this

Met gaskraan bedoel ik het punt, waar de kabel om gas te geven en de carburateur samen komen. Zie foto, bij de rode cirkel lekt het aan de grens tussen het zwarte plastic en het aluminium van de carburateur.
 

Attachments

  • E24EDFCC-1567-47F9-BA3F-C890122A5B42.jpeg
    E24EDFCC-1567-47F9-BA3F-C890122A5B42.jpeg
    184.6 KB · Views: 18
Oké dat is een gaskraan, ik dacht dat dit gewoon het dekseltje was van de gasschuif, stom van mij. ;)
Als daar vloeibare benzine uit lekt, loopt de carburateur dus over.
Waarschijnlijk sluit de vlotter/vlotternaald combinatie het brandstoftoegangskanaaltje van de carburateur niet goed af als de vlotterkamer vol zit.
Persoonlijk zou ik denken dat de benzine dan lekt op een lager punt bij de venturi-inlaat of uitlaat van de carburateur bijvoorbeeld.
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat een carburateur daar lekt.

Weet je zeker dat op dat punt er benzine uit de carburateur lekt of druppelt er misschien benzine van een hoger gelegen punt op het dekseltje van de gasschuif?
 
Oké dat is een gaskraan, ik dacht dat dit gewoon het dekseltje was van de gasschuif, stom van mij. ;)
Als daar vloeibare benzine uit lekt, loopt de carburateur dus over.
Waarschijnlijk sluit de vlotter/vlotternaald combinatie het brandstoftoegangskanaaltje van de carburateur niet goed af als de vlotterkamer vol zit.
Persoonlijk zou ik denken dat de benzine dan lekt op een lager punt bij de venturi-inlaat of uitlaat van de carburateur bijvoorbeeld.
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat een carburateur daar lekt.

Weet je zeker dat op dat punt er benzine uit de carburateur lekt of druppelt er misschien benzine van een hoger gelegen punt op het dekseltje van de gasschuif?
Lekke vlotterkamer zou nog kunnen, maar das wel gek want dag er voor liep die nog wel gewoon. Zou dit op te lossen zijn met een nieuwe vlotter kamer erop zetten?

En ja ik weet 100% zeker dat die daar lekt aangezien we wel 5x gekickt hebben en keken waar het als eerste uit liep!
 
Zou dit op te lossen zijn met een nieuwe vlotter kamer erop zetten?
Ik heb helemaal niet gesproken van een lekke vlotterkamer en vervangen kun je en vlotterkamer niet, deze is onderdeel van de carburateur.

Lees onderstaand verhaal even aandachtig.
In de vlotterkamer zit een vlotter die drijft op de benzine in de vlotterkamer.
Deze vlotter duwt tegen een vlotternaald, als het benzineniveau in de vlotterkamer een bepaalde hoogte bereikt drukt de vlotter zo hard tegen de vlotternaald zodat deze vlotternaald een gaatje dicht drukt.
Dit gaatje is de nippel waar de benzineslang zit aangesloten die van de benzinekraan bij je tank komt.

Sluit de vlotternaald dit gaatje niet goed of niet af, blijft de benzine steeds doorstromen ook al is de vlotterkamer vol.
Deze loopt dan over en je carburateur begint te lekken.

Dit principe kun je vergelijken met het gebeuren in de jachtbak van een WC.
 
Ik heb helemaal niet gesproken van een lekke vlotterkamer en vervangen kun je en vlotterkamer niet, deze is onderdeel van de carburateur.

Lees onderstaand verhaal even aandachtig.
In de vlotterkamer zit een vlotter die drijft op de benzine in de vlotterkamer.
Deze vlotter duwt tegen een vlotternaald, als het benzineniveau in de vlotterkamer een bepaalde hoogte bereikt drukt de vlotter zo hard tegen de vlotternaald zodat deze vlotternaald een gaatje dicht drukt.
Dit gaatje is de nippel waar de benzineslang zit aangesloten die van de benzinekraan bij je tank komt.

Sluit de vlotternaald dit gaatje niet goed of niet af, blijft de benzine steeds doorstromen ook al is de vlotterkamer vol.
Deze loopt dan over en je carburateur begint te lekken.

Dit principe kun je vergelijken met het gebeuren in de jachtbak van een WC.
Aha dat is duidelijke taal. Maar wat ik hier precies aan doen want voorheen lekte de er ook geen benzine uit de carburateur. Moet ik iets met het naaldje of de vlotter doen of vervangen? Zijn er manieren hoe je kan testen of de vlotternaald goed afsluit?
 
Het was inderdaad de vlotter naald die kapot was. Het pinnetje was gebogen en daarom kwam die nagenoeg niet in beweging heb een andere originele carb voor 40 euro op de kop getikt en nu werkt hij wel prima. Echter heeft mijn bougie nog steeds een aparte kleur (zie foto).3440521F-CCBE-424C-88F2-18CB13B4FDDC.jpeg
Iemand enig idee wat dit nog kan veroorzaken?
 
Back
Top