Vespa Primavera Krukas vervangen?

ArasVespa

New Member
Ik ben vandaag door random iemand aangesproken en die zei hey die scooter van jou heeft onderhoud nodig. Reed toevallig langs een scooterzaak en die zei bij het aankomen rijden al meteen je krukas moet vervangen worden. Ik heb gevraagd of een grote onderhoud miss mijn scooter in leven kon houden maar helaas. Hij gaf een schatting van de prijs: 600-700 euro!!!!!! Ondanks dat ik onhandig ben ga ik toch proberen die blok uit elkaar te halen ik denk zelf dat het helemaal mis gaat maar ik kan niet zoveel betalen! Of heeft iemand enig idee? En misschien een duidelijke video over hoe dit te doen is? Miss bijv een nieuwe blok kopen compleet ?
 
Advertisement - register to remove this

Wel knap dat ze dat vanaf buiten kunnen zien.
Inderdaad je lagers kan je horen. Als je standaard rijd en dit ook blijft doen kunnen de asjes lang meegaan.

Je kan de krukas controleren op spelingen als je cilinder eraf is. Axiale speing mag maar radiaal is niet goed.
Als je zelf zegt onhandig te zijn zou ik er zelf niet aan beginnen, heb je geen vriend, vader of kennis die je erbij kan helpen.

Nooit zomaar de verhalen van dealers geloven! Bij twijfel nog naar een andere dealer gaan voor een mening.
 
Beetje bizar verhaal ja. Breng hem eerst even weg voor controle(kosten). Als je weet wat het is kan je het inderdaad zelf doen of een rondje bellen naar andere dealers voor een offerte oid. Maar tis wel een pittig klusje voor een beginnende sleutelaar (mochten het je krukaslagers zijn?) . Voor die prijsindicatie heb je bijna een mooie 2e handse. Tegenwoordig het arbeidsloon joh, man man man...

En je geeft inderdaad geen informatie over je scooter zelf.
 
Rustaaagh, zou iemand in jouw omgeving zonder belangen (enkel en alleen jouw belang) er even naar kunnen kijken en luisteren? Degene die onderhoud pleegt? Misschien heeft deze random persoon gelijk en ben je ergens op tijd bij, misschien niet.
Groet,
 
hoezo zou die stuk zijn dan? hoogstenst je lagers, wat is je km stand?
Km stand is 14.000 de scooter maakt wel echt raar geluid als ik stil sta tijdens het rijden minder
Post automatically merged:

Wel knap dat ze dat vanaf buiten kunnen zien.
Inderdaad je lagers kan je horen. Als je standaard rijd en dit ook blijft doen kunnen de asjes lang meegaan.

Je kan de krukas controleren op spelingen als je cilinder eraf is. Axiale speing mag maar radiaal is niet goed.
Als je zelf zegt onhandig te zijn zou ik er zelf niet aan beginnen, heb je geen vriend, vader of kennis die je erbij kan helpen.

Nooit zomaar de verhalen van dealers geloven! Bij twijfel nog naar een andere dealer gaan voor een mening.
[/QUO
Helaas heb ik nieman ddie mij erbij kan helpen
 
Beetje bizar verhaal ja. Breng hem eerst even weg voor controle(kosten). Als je weet wat het is kan je het inderdaad zelf doen of een rondje bellen naar andere dealers voor een offerte oid. Maar tis wel een pittig klusje voor een beginnende sleutelaar (mochten het je krukaslagers zijn?) . Voor die prijsindicatie heb je bijna een mooie 2e handse. Tegenwoordig het arbeidsloon joh, man man man...

En je geeft inderdaad geen informatie over je scooter zelf.

Een 2ehands 4t blok is ook niet betrouwbaar.. Het heeft ooit gelopen, en je weet daar niet de werkelijk status ervan. Iemand kan zeggen dat het blok goed is, maar om eigen best wil het blok verkoopt met een leugen om er van af te zijn en om er geld voor te krijgen.
Jij als gebruiker zit dan met het probleem als de krukas lagers ook versleten blijk te zijn, of speling op het big-end of draad van de krukas dol gedraaid. Zelf een blok opbouwen weet je zelf (want je doet er zelf controlle op) dat het blok tenminste goed is.
 
Ik ben vandaag door random iemand aangesproken en die zei hey die scooter van jou heeft onderhoud nodig. Reed toevallig langs een scooterzaak en die zei bij het aankomen rijden al meteen je krukas moet vervangen worden. Ik heb gevraagd of een grote onderhoud miss mijn scooter in leven kon houden maar helaas. Hij gaf een schatting van de prijs: 600-700 euro!!!!!! Ondanks dat ik onhandig ben ga ik toch proberen die blok uit elkaar te halen ik denk zelf dat het helemaal mis gaat maar ik kan niet zoveel betalen! Of heeft iemand enig idee? En misschien een duidelijke video over hoe dit te doen is? Miss bijv een nieuwe blok kopen compleet ?
Wat voor blok betreft het? 2 klepper 3 klepper 4 klepper of iget?
 
Ik heb inmiddels de blok van de vespa afgehaald samen met een vriend die er wel een beetje verstand van heeft. Cilinder is er ook af alleen de standaard die moet los ofzo en die wil niet echt meewerken. Bekend probleem zou het moeten zijn. Nou heeft deze vriend niet zoveel tijd en equipment om door te gaan. Any tips?
 

Attachments

  • 5C59D6B8-3B1C-412B-80F0-C3B32C145AEA.jpeg
    5C59D6B8-3B1C-412B-80F0-C3B32C145AEA.jpeg
    184.8 KB · Views: 13
Back
Top