Vespa Primavera (2019) laadt niet tijdens rijden

Classic Vibe

New Member
Nadat onze Vespa Primavera (2019, 6000 km) onlangs met een lege accu stond, was het advies: Accu vervangen.
Dit gedaan, en dat ging even goed.
Deze week, met een maand oude accu, leeg, en dus niet willen starten, zelfs niet met startkabels (accu echt helemaal leeg dus).
Nieuwe/geladen accu geplaatst en een multimeter op de accu polen gezet.

Dit gebeurt er:
  • Contact uit, 12,6V
  • Contact aan: 12,2 V
  • Starten, motor draait stationair: 12,8 volt
  • Bij stilstaand gasgeven: 14,00 V
  • Tijdens rijden met gas open: 12,0V
  • Tijdens rijden en gas los: ineens weer 14V !
Symptomen: Laadt niet bij tijdens rijden, alleen bij gas loslaten en alleen bij stilstand met motor toerental.
De Scooter reparateur in het dorp zegt de spanningsregelaar uitgewisseld te hebben voor een andere, en dat gaf hetzelfde effect... Weet het niet meer.

De Vespa is helemaal standaard, geen extra elektrische accessoires, alarm oid.

Alvast hartelijk dank voor suggesties!
 
Advertisement - register to remove this

Bij gas geven bij stilstand, stond hij op de middenstandaard , neem ik aan , bij rijden , heeft de motor een andere hoek , evenals een beweging bij gas los laten . Ik vermoed dat er ergens vanaf het blok een connector is die geen goed contact maakt . En die tijdens het op de bok zetten , gas los laten , weer goed contact maakt.
 
Bij gas geven bij stilstand, stond hij op de middenstandaard , neem ik aan , bij rijden , heeft de motor een andere hoek , evenals een beweging bij gas los laten . Ik vermoed dat er ergens vanaf het blok een connector is die geen goed contact maakt . En die tijdens het op de bok zetten , gas los laten , weer goed contact maakt.
Klopt, bij gas geven stond de scooter op de middenstandaard. Het vreemde vind ik dat bij rijden, direct bij het gas loslaten, er direct weer 14V op de accupolen staat. Dank voor het meedenken en de tip, ik zal de connectoren eens langs lopen.
Post automatically merged:

Stapje verder in diagnose zoeken:
  • Stilstaand op de wielen, met iets verhoogd toerental: 14V
  • Voorzichtig wegrijden met halfgas; 14V
  • Gas helemaal open: 12,5 V.
  • Ook bij stilstand op de wielen, voorzichtig verhoogd toerental: 14V, bij gas open valt deze af naar 12,5V
  • Dit patroon kan steeds gereproduceerd worden.

  • Extra test; Snelheids sensor bij voorwiel losgemaakt en rijdend geprobeerd. Geen verschil. Weer terug gemonteerd.
 
Last edited:
Back
Top