Vespa Primavera 2015 4T2V ombouw naar IGET 4T3V, succesvol afgerond

bruzski

New Member
Hoi allemaal,

Voor een ander project heb ik een Vespa Primavera 4T2V 2015 omgebouwd naar een IGET E5 4T3V, alleen werken de knipperlichten niet meer, ben ik soms wat vergeten?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

In een ander draadje van je schrijf je dit:
bruzski said:
Ik wil mijn Vespa Sprint 4T3V E5 kop voorzien van een 2V carb kop met 80cc, kan dat ??
Hieruit lees ik dus dat je een Euro5 scooter hebt, een injectieblok dus (Iget), waar je een grotere cilinder en een carburateur wilt opzetten.

In dit draadje beweer je een scooter met een carburateur blok te hebben omgebouwd naar injectie dus.

Misschien lees ik het verkeert maar misschien kun je een beetje beter uitleggen wat je bedoelt met:
ik een Vespa Primavera 4T2V 2015 omgebouwd naar IGET
 
Last edited:
hoi Sparky,

ik heb 2 projecten lopen, een voor mezelf en de ander voor mijn vrouw, deze heb ik prima kunnen ombouwen van 2V naar IGET en start prima, echter werkt alleen het verlichtingsgedeelte niet. ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie.
 
Ah oké dan had ik dat verkeert begrepen.
Helaas heb ik geen schema van de Iget dus ik ken de elektrische verschillen ook niet tussen de iget en de carburateurversie, buiten dan dat de ene een cdi en de andere een ecu heeft.

Dus de draadboom is anders en veel uitgebreider gezien de hoeveelheid sensoren.

Vraagjes:

  • Je hebt een i-get blok onder een frame van een carburateurversie, dit klopt neem ik aan?
  • Gebruik je de draadboom van de I-get? (ik neem aan van wel, kan bijna niks anders)
  • Heeft het I-get blok de originele stator of de stator van de carb. versie?
  • Welke spanningsregelaar gebruik je?
  • Welk cockpit gebruik je?
  • Liggen er nog ergens loshangende connectoren die je nergens op aan kunt sluiten?
 
Ah oké dan had ik dat verkeert begrepen.
Helaas heb ik geen schema van de Iget dus ik ken de elektrische verschillen ook niet tussen de iget en de carburateurversie, buiten dan dat de ene een cdi en de andere een ecu heeft.

Dus de draadboom is anders en veel uitgebreider gezien de hoeveelheid sensoren.

Vraagjes:

  • Je hebt een i-get blok onder een frame van een carburateurversie, dit klopt neem ik aan?
  • Gebruik je de draadboom van de I-get? (ik neem aan van wel, kan bijna niks anders)
  • Heeft het I-get blok de originele stator of de stator van de carb. versie?
  • Welke spanningsregelaar gebruik je?
  • Welk cockpit gebruik je?
  • Liggen er nog ergens loshangende connectoren die je nergens op aan kunt sluiten?

Nee, het iget blok is nieuw en bijna compleet met alle relevante componenten, o.a, contactslot, kabelboom, ecu, E5 uitlaat, ik wacht alleen nog even op de juiste benzinetank, de verlichting werkt inmiddels top, voor iget modellen moeten kennelijk de verlichtings draden omgedraaid worden.

Starten van de scooter gaat nog niet, waarschijnlijk omdat ik de juiste benzinetank nog niet binnen heb.
 
Bij de Euro5 is het knipperrelais uit de gelijkrichter/spanningsregelaar gehaald, en zit het in de buurt van het startrelais achter op het frame, waar ook de gelijkrichter/spanningsregelaar zit.
Leuk project!
 
Zo'n los knipper-relais is ook veel fijner, je hoeft niet de hele spanningsregelaar te vervangen en dus een stuk goedkoper mocht je het ooit moeten vervangen.
Hetzelfde geldt voor die scooters die deze knipperunit in de cockpit hebben.
Peugeot maakt er helemaal een potje van met z'n Speedfight3 en nieuwere Django modellen!

Wat was je daar voor kwijt? 5000 euro?
Wat doet dat ertoe wat het gekost heeft?
De speedfight die je bent aan het opknappen kost ook veel meer dan hij ooit zal opbrengen bij verkoop.
@bruzski is er blij mee en heeft er waarschijnlijk veel van geleerd en daar gaat het toch om!
 
Last edited:
euro 5 blok loopt als een malle, wel moet je rekening houden dat je veel moet vervangen, o.a kabelboom, tellerbak is niet noodzakelijk, je ziet alleen geen storing en die zijn toch wel nuttig om te weten. :) ook een euro5 benzine tank ivm injectie leiding op druk brengen, uitlaat, bedrading euro3 knipper verlichting omsolderen, euro4/5 contactslot is een dikkere mechaniek, gelukkig kan je deze 2 draden solderen op een euro 3 contactslot, storingen gaan niet vanzelf weg, deze zal je met een obd2 lezer + euro 5 koppelstukje besteld via amazon moeten verwijderen. kortom.. supergaaf project en nuttige kennis opgedaan.

A4DB3700-4210-4E38-A686-6D22A8508731_1_201_a.jpeg

tempImagec5jb4H.jpg

gg.pnggg.png
 
Last edited:
Er schiet me nog iets te binnen. Je hebt je verlichting al in orde gekregen. Maar toch: dim- en grootlicht bij mijn Zip euro 5 worden 'aangezet'
door de ECU. Wanneer de motor echt aangeslagen is, geeft de ECU een aarde aan een relais, links van de ECU, en dat zorgt ervoor dat er stroom gaat lopen voor dim-en grootlicht.
Dat relais zit denk ik niet op je scooter. Maar wanneer je ergens een schakelaar monteert die aarde kan geven, ben je een van de weinige mensen die hun verlichting ook gewoon uit kunnen zetten, en aan, zonder dat de motor loopt...
Er was verder ook iets met het starten; Bij de euro 5 is het starten terwijl de motor al loopt op twee manieren beveiligd: via het intrekken van een van de remmen, maar ook via de ECU die aarde voor het startrelais maken verhindert.
Vraag: wat voor ECU gebruik je dat je kunt zeggen dat het blok als een malle loopt?
 
Er schiet me nog iets te binnen. Je hebt je verlichting al in orde gekregen. Maar toch: dim- en grootlicht bij mijn Zip euro 5 worden 'aangezet'
door de ECU. Wanneer de motor echt aangeslagen is, geeft de ECU een aarde aan een relais, links van de ECU, en dat zorgt ervoor dat er stroom gaat lopen voor dim-en grootlicht.
Dat relais zit denk ik niet op je scooter. Maar wanneer je ergens een schakelaar monteert die aarde kan geven, ben je een van de weinige mensen die hun verlichting ook gewoon uit kunnen zetten, en aan, zonder dat de motor loopt...
Er was verder ook iets met het starten; Bij de euro 5 is het starten terwijl de motor al loopt op twee manieren beveiligd: via het intrekken van een van de remmen, maar ook via de ECU die aarde voor het startrelais maken verhindert.
Vraag: wat voor ECU gebruik je dat je kunt zeggen dat het blok als een malle loopt?

ik heb een standaard snor euro 5 ECU gemonteerd
 
euro 5 blok loopt als een malle, wel moet je rekening houden dat je veel moet vervangen, o.a kabelboom, tellerbak is niet noodzakelijk, je ziet alleen geen storing en die zijn toch wel nuttig om te weten. :) ook een euro5 benzine tank ivm injectie leiding op druk brengen, uitlaat, bedrading euro3 knipper verlichting omsolderen, euro4/5 contactslot is een dikkere mechaniek, gelukkig kan je deze 2 draden solderen op een euro 3 contactslot, storingen gaan niet vanzelf weg, deze zal je met een obd2 lezer + euro 5 koppelstukje besteld via amazon moeten verwijderen. kortom.. supergaaf project en nuttige kennis opgedaan.

View attachment 65701

View attachment 65704

View attachment 65705


Jammer dat je geen blogje kan maken.. Had het wel willen volgen hoe en wat je precies hebt gedaan.
 
Ik ook, hij kan ook bijna niet 'googlen' want de Euro 5 is bijna nieuw. Hij heeft bijna alles zelf moeten onderzoeken/uitvinden, wat een werk.
Post automatically merged:

ik heb wat online filmpjes bekeken van Zandri en Scootercentrum Reeuwijk, deze waren uitermate super belangrijk om mij op weg te helpen! hulp van welbekende scooter influencers/winkels kon ik vergeten.
 
Last edited:
Wat heb je daar dan precies aangezien dan? Want normaal gesproken zijn die filmpjes niet zo heel uitgebreid.
 
Jammer dat je geen blogje kan maken.. Had het wel willen volgen hoe en wat je precies hebt gedaan.
ik ga binnenkort een verslag maken aangezien ik vaak de vraag krijg van brommerzaken hoe ik dit voor elkaar heb gekregen, ik heb tegenwoordig een gratis piaggio dealer login verkregen zodat ik technische tekeningen (tokens) per uur of 24uur kan kopen . zeer handig.
 
waarom heb je deze ombouw gedaan? rijdt een iget beter dan een carb versie? overweeg mij zelf eentje te kopen tweedehands maar neig naar een carb omdat een euro 5 juist sloom rijdt met standaard ECU...
 
Back
Top