Vespa Primavera 2014 4t2v remlicht en tikkend geluid ontsteking

Ser92

New Member
Hi,

mijn Vespa vertoont problemen. Bij volgas houdt de scooter regelmatig (niet altijd) in en hoor ik een tikkend geluid aan de rechterkant van het blok. Het klinkt als het geluid van de vonk van een bougie tegen staal. Soms is het ook bij een beetje gas en valt de scooter uit. De bougie is vervangen en laat (volgens mij) een sterke schok zien.

Daarnaast heb ik regelmatig dat wanneer ik rem (zowel met linker als rechter remhendel) het remlichtvan sterkte knippert. Mogelijk heeft dit met mijn probleem te maken?

Hoop dat iemand enig idee heeft wat het kan zijn!

Alvast dank!
 
Advertisement - register to remove this

Hi,

mijn Vespa vertoont problemen. Bij volgas houdt de scooter regelmatig (niet altijd) in en hoor ik een tikkend geluid aan de rechterkant van het blok. Het klinkt als het geluid van de vonk van een bougie tegen staal. Soms is het ook bij een beetje gas en valt de scooter uit. De bougie is vervangen en laat (volgens mij) een sterke schok zien.
Kan zijn dat je bougiekabel poreus is en dat je overslag krijgt naar de massa.
Op het moment dat de overslag plaatsvindt heb je geen vonk.
Overslag zie je het best als het donker is.

Daarnaast heb ik regelmatig dat wanneer ik rem (zowel met linker als rechter remhendel) het remlicht van sterkte knippert. Mogelijk heeft dit met mijn probleem te maken?

Hoop dat iemand enig idee heeft wat het kan zijn!

Alvast dank!
Kijk de fitting en de bedrading van je achterlicht na op slechte contacten/oxide.
 
Dank voor je reactie. Zojuist in het donker gekeken. Ik zie geen stroom ‘lekken’. De bougiekabel ziet er overigens nog erg goed uit.
 
Op de bougiekabel en dop staat een zeer hoge spanning (Enkele Kilo Volts).
Een hoge spanning heeft de neiging van de plus naar de min te springen in de vorm van een vonk, in principe gebeurt dit bij de elektrode van je bougie, hier sprinkt de vonk vanuit de elektrode in het midden (die verbonden is met je bougiedop/bougiekabel) naar de rand van de bougie (die via je cilinder/blok aan massa ligt.

Stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand.
Dus, als bougiekabels/doppen ouder worden worden ze poreus en nemen water op.
Met andere woorden ze isoleren niet meer zo goed.
Als men dan op deze bougiekabel/dop een hoge spanning zet, kan het zijn dat de vonk niet bij de bougie naar massa springt maar al eerder vanuit de niet goed isolerende bougiekabel/dop naar je motorblok.
Op dat moment dat dit gebeurt heb je geen vonk aan de bougie.
 
Erg interessant, bedankt! Dat verklaard ook het tikkende geluid dat leek op een vonk en vooral bij het volledig open draaien van de gashendel.
 
Back
Top