Vespa pk80 start niet elektrische

Vespaniels

New Member
Hallo,
Ik heb een vespa pk80 met elektrische start, nu is de accu vol alleen start hij niet meer elektrisch.. als ik de startknop indruk hoor ik wel een tik geluid.. alleen de startmotor slaat niet aan! Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Schakelcontact van startrelais waarschijnlijk kapot.

Een kortsluiting maken op de 2 dikke draden van je startrelais als je startmotor dan wel draait, vervang je startrelais dan maar.
 
Als ik de 2 dikke draden van de relais afhaal en ik verbind ze door gebeurt en niks.. als ik hem op contact zet en druk de start knop in blijf ik een tik horen, verder gebeurt en niks
 
Start relais is dan waarschijnlijk goed , als je de dikke draden die van je accu naar de startmotor gaan hebt door verbonden , moet de startmotor draaien. Dus waarschijnlijk startmotor defect.
 
Dus waarschijnlijk startmotor defect.

Of de draad van de plus=pool van de accu naar de ene zijde van het startrelaiscontact.
Of de draad van de andere zijde van het startrelaiscontact naar de startmotor of de massadraad van de startmotor/motorblok naar de min-pool accu.
Of een te zwakke accu.

@Vespaniels, heb je een multimeter?
 
Start relais is dan waarschijnlijk goed , als je de dikke draden die van je accu naar de startmotor gaan hebt door verbonden , moet de startmotor draaien. Dus waarschijnlijk startmotor defect.
Ik zal kijken of dat lukt bedankt
Post automatically merged:

Of de draad van de plus=pool van de accu naar de ene zijde van het startrelaiscontact.
Of de draad van de andere zijde van het startrelaiscontact naar de startmotor of de massadraad van de startmotor/motorblok naar de min-pool accu.
Of een te zwakke accu.

@Vespaniels, heb je een multimeter?
Ik heb de accu opgeladen, zal kijken of ik een multimeter kan regelen, dan meet ik de accu door
Post automatically merged:

Ik zal kijken of dat lukt bedankt
Post automatically merged:


Ik heb de accu opgeladen, zal kijken of ik een multimeter kan regelen, dan meet ik de accu door
De accu is goed, doorgemeten en is 12.44v, wanneer ik contact aandoe en druk op startknop zakt hij naar 12.40v. Ga nu proberen of de start motor het doet rechtstreeks vanaf de accu
Post automatically merged:

Nou ik heb de startmotor los gehaald, de min van de accu zit nog op de startmotor, als ik de plus van de accu aan de startmotor doe gebeurt er niks, als ik de plus van de accu op het motorblok zet komen er vonken vanaf
 
Last edited:
Startmotor weer gemonteerd, min van de accu zit nog op de startmotor, nu de plus van de accu op het blok, en ik krijg alleen maar vonken, maar de startmotor doet niks... Startmotor ķapot?
 
De plus en min NOOIT!!!! met elkaar verbinden is kortsluiting. Min moet op het motorblok en de plus gaat via het start relais naar de aansluiting die OP!! de startmotor zit. je moet de draden gewoon aangesloten laten en b.v met een schroevendraaier de dikke polen op je startrelais met elkaar verbinden . VAN DE MASSA WEG BLIJVEN. Ook je frame is massa dus uitkijken dat je ook dit niet raakt.
Anders je startmotor demonteren en met startkabels b.v de min op het startmotor huis en de plus op de geisoleerde aansluiting waar de draad vanaf je relais opzit , aantikken dan moet hij ook lopen. Haal als je dat doet wel even je accupolen los voor alle zekerheid.
 
als ik de plus van de accu op het motorblok zet komen er vonken vanaf
Op die manier maak je een kortsluiting, geen wonder dat je vonken krijgt.
Hiermee heb je wel aangetoond dat je motorblok wel aan massa ligt. ;)

Als je de startmotor rechtstreek op de accu wilt testen moet je, de aansluiting waar nu de draad op zit die naar het startrelais loopt met een draad aan de plus-pool van de accu aansluiten.

Maar in principe heb je dit al gedaan door het startrelais kort te sluiten, als de bedrading verder in orde is.

Daarom mijn opmerking in post#6:

Of de draad van de plus-pool van de accu naar de ene zijde van het startrelaiscontact.
Of de draad van de andere zijde van het startrelaiscontact naar de startmotor
Die twee dikke draden even met de multimeter op het laagste Ohm-bereik meten, de weerstand van elk van deze twee draden mag niet hoger zijn dan een paar tiende Ohm.

Als deze twee draden in orde zij kun je ervan uit gaan dat je startmotor hemelen is.
 
Back
Top