Vespa lx50 verkeerd afgesteld

Steyn

New Member
Hoi allemaal,

Een jaartje geleden heb ik een Vespa LX50 4t Gekocht, 2ehands. ( blauw kenteken) Heeft altijd goed gereden en na 4000 kilometer in een jaartje toch tijd geweest dat ik hem is een beurt zou geven. Geen proffesional maar met wat hulp toch zelf gedaan.

Nou erger ik me er al een tijdje aan dat de scooter langzaam optrekt, elke andere gelijke scooter lijkt sneller. (In optrekken niet in topsnelheid).

Ook ben ik erachter gekomen dat mijn vespa een 45km/u CDI heeft en een 6mm varioring erin waardoor hij 38 op de teller loopt. Is dit gebruikelijk?

Mijn vraag dus. Wat kan ik doen om hem wat feller te maken, zonder hem harder te laten lopen. En is het gebruikelijk dat een 25 km scooter een 45 km cdi heeft?

Km stand: 12000
Topsnelheid: 38
Sproeier: 75 (teruggebracht van 78)
Rolletjes: niet bekend naar lichtere dan origineel.
Leeftijd: 2008


Thanks!
 
Advertisement - register to remove this

Ja dat is vrij normaal. Normaal heb je bij een snor ook een snor cdi waardoor hij 25 gaat. Ik denk dat de vorige eigenaar deze vervangen heeft om wat harder te kunnen rijden. Haal je de Vario ring eruit gaat hij dus nog harder. Je geeft aan dat je zelf de beurt heb uitgevoerd, heb je de kleppen wel goed gesteld dan? Slecht optrekken vanuit stilstand kan ook aan je koppeling liggen. Als de segmenten versleten zijn kom je amper van de plek af. Als hij gewoon slecht trekt in het algemeen kunnen het ook nog de rollen zijn die misschien vierkant zijn inmiddels. Waarom heb je er trouwens een kleinere sproeier ingezet?
 
Ja dat is vrij normaal. Normaal heb je bij een snor ook een snor cdi waardoor hij 25 gaat. Ik denk dat de vorige eigenaar deze vervangen heeft om wat harder te kunnen rijden. Haal je de Vario ring eruit gaat hij dus nog harder. Je geeft aan dat je zelf de beurt heb uitgevoerd, heb je de kleppen wel goed gesteld dan? Slecht optrekken vanuit stilstand kan ook aan je koppeling liggen. Als de segmenten versleten zijn kom je amper van de plek af. Als hij gewoon slecht trekt in het algemeen kunnen het ook nog de rollen zijn die misschien vierkant zijn inmiddels. Waarom heb je er trouwens een kleinere sproeier ingezet?

De kleppen is het enige wat ik heb laten doen, dus dit zou in principe goed moeten zitten. De sproeier heb ik verkleind omdat de bougie enorm zwart was en binnen een jaar 3 keer kapot/verstopt is geraakt. Dit kan dus een teken zijn van te grote sproeier. Hierdoor heb ik voor de zekerheid de originele teruggezet. Rollen zijn ook 2 dagen oud en de rollen die er hiervoor in zaten waren volgens de monteur ook nog prima.

Wat zou er aan de koppeling verkeerd zijn denk je? Het gaat vooral van 0 tot 20/25 wat erg traag gaat. Alles wat aangegeven werd .

Ook maakt de scooter na de nieuwe scooter veel toeren tijdens het opwarmen waardoor de scooter gaat bewegen, toch staat de stationairschroef in warme stand goed afgesteld. Kan dit betekenen dat de vorige sproeier toch terug moet m



Alvast bedankt voor de hulp. Ik ben lerende! :)
 
Als hij vanzelf blijft rijden terwijl hij warm is krijgt hij misschien veel te veel lucht ofzo. Misschien ergens valse lucht. Ook kan het zijn dat je choke erop blijft staan omdat ie stuk is en dus meer benzine geeft en hem uiteindelijk verzuipt. Van 0 tot 30 moet wel de koppeling zijn. Ik heb even een foto gemaakt van een minarelli koppeling. Ik wijs met mijn vinger 1 van de segmenten aan. Als deze segmenten versleten zijn heeft hij minder grip op het koppelingshuis waardoor je dus bagger en soms zelfs stoekend optrekt. Verder zou ik ook niet zomaar je sproeier veranderen. Zet er een nieuwe bougie in. Ga een flink stuk rijden, en bekijk dan de kleur. Na het veranderen van de sproeier, weer stuk rijden en controleren want monteer je een te kleine sproeier dan is de pret meestal vlug over. En ga je de koppeling vervangen, doe dan ook even de rollen en de v snaar als die aan vervanging toe zijn. Vinden ze leuk.
 

Attachments

  • IMG_20190713_081915.jpg
    IMG_20190713_081915.jpg
    358.4 KB · Views: 7
Kan ook zijn dat de luchtschroef te hoog staat? ( Je hebt 2 schroeven, die boven op je carburateur zit en die aan de zijkant zit) Dat ie daarom hoger loopt? Het kan ook helpen om je 45 cdi eruit te halen en een orignele erin te zetten, varioring eruit en lichtere rollen rijd je 40 op teller en trek je lekker snel op.
 
Back
Top