Vespa LX50 4T4V carburateur afstellen

danzl

Well-Known Member
Ik heb een Vespa LX 4T 4V
originele uitlaat
malossi vario met 6.1 gr rollen
Geboorde ECU

Nu heb ik het volgende probleem,

Met een 75 sproeier komt als hij warm is vanuit stationair bijna niet op toeren na veel met het gas spelen lukt dat uiteindelijk.

Met een 72 sproeier is dit probleem zo goed als opgelost alleen als ik dan rond de 30 rij en het gas loslaat en dan weer gas geef houd hij in en duurt het even voordat hij weer gaat.
Ook de topsnelheid valt best wel tegen op het moment, op de teller komt hij maar net tegen de 50 aan

Kan iemand mij uitleggen hoe ik het beste de carburateur stap voor stap kan afstellen, ik kan nu wel vanalles proberen maar waarschijnlijk maak ik het er niet beter op als ik niet precies weet wat ik aan het doen ben.

Alvast heel erg bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Heb je de witte drukveer ook gemonteerd? Dit helpt met de gashername
6,1gr rollen is best wel licht, weet je zeker dat dit het beste gewicht is?
Post automatically merged:

De luchtschroef afstellen kan ook helpen met het optrekken
 
Dat is ook waar

even out of the box gedacht

stel de ontsteking staat niet goed dat wil zeggen het vliegwiel zou eigen 360graden gedraaid moeten zijn tegenover de kleppen kan dat ook deze problemen veroorzaken
 
Ik bedoel 360, dacht dat daar misschien verschil in zat bij een 4 Klepper maar dan had ik dat fout.
Post automatically merged:

Even kort samengevat over de ontsteking,

als de zuiger op het hoogste punt staat en de kleppen zeg maar neutraal (als ik met het vliegwiel beetje naar l en r beweeg doen ze niets)
En het streepje van het tandwiel dat op de ketting zit gelijk staat met het midden van de schroef van de cilinderkop moet dat goed zijn met de ontsteking
Post automatically merged:

Ik meende namelijk dat een viertaktmotor met 2 omwentelingen werkte vandaar deze vraag
Post automatically merged:

Maar hij vonkt natuurlijk bij beide slagen
Post automatically merged:

Maar hoe kan ik het beste de carburateur stap voor stap afstellen?
 
Last edited:
De carburateur is een
Keihin NCV 20
Probeer eerst je carburateur geheel te reinigen aan de hand van YouTube filmpjes en haal een setje sproeiers t/m 82 + bougie. 72 of 75 is arm voor een ontgrensde Vespa. Volgens mij wordt er voor een 4T4V ook iets zwaardere rollen aangeraden (7,2g). Dan zal je top ook iets omhoog gaan. Als de Vsnaar onderhoud nodig heeft neem je die gelijk mee.
 
De carburateur van deze 4 klepper laat zich maar ten dele afstellen.
Omdat er een stationair regeling op zit die geregeld wordt door de ECU. Meer, minder lucht toelaten door een klep meer dicht of open te zetten.
Ik heb dit mechanisme nooit onder handen gehad, maar het zou vervuild kunnen zijn. Kijk maar eens in de handleiding, of je daar wat wijzer van kan worden.
Als eerste echter zou ik de ECU van je vrouw's scooter even overzetten, en kijken of dat iets uitmaakt. Dan kun je dat afvinken.
 

Attachments

  • Vespa Primavera 50 4t 4v service manual (1).pdf
    4.8 MB · Views: 13
Back
Top