Marijn87

New Member
Beste mensen,

Na een lange periode van sleutelen heb ik een opgegeven Vespa LX50 4T weer netjes gemaakt.
Helaas een groot probleem, hij start niet... Als ik de sleutel omdraai gebeurt het volgende:
-remlichten doen het
-benzinelicht brandde tot ik er voldoende benzine in had zitten. Die doet het dus ook!
-claxon doet het

-buggie geeft geen vonk
-kickstarte trapt wel netjes door en zet zuiger in beweging maar verder gebeurt er niets.
-koplamp is kapot maar ik verwacht dat dit alleen het lampje is. Er zwerft immers een veertje onderin. Accu is trouwens nieuw.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

bougie geeft geen vonk zou ik het eerste oplossen.. Anders zal de motor ook niet gaan lopen.. Misschien een defecte cdi??

Bij een 4-takt gaat de bougie ook wel eens stuk.. Zou eerst voor bougie gaan.. Dan cdi
 
Ik heb nu een vonk en hij start via kickstarten. Lijkt er opmaat de carburateur vies was van binnen aangezien hij het nu wel doet sinds ik hem helemaal schoon heb gemaakt.
Maar nu het volgende probleem.

Als ik elektrisch wil starten dan hoor ik de startrelais netjes tikken maar verder gebeurt er niets (dmv een kickstart start de motor wel)
Knipperlichten werken niet.
Op het benzinelampje na! werken de dashboard lampjes niet.
Accu laad volgens mij niet op de spanning blijft rond de 12,5V met de motor uit en met de motor aan.
Remlichten werken wel!

Wie heeft een idee wat ik moet doen?
 
Ik denk niet dat al deze euvels één oorzaak hebben maar meerdere.
Dus eerst maar even de elektrisch start.

Wat je zou kunnen proberen is om de twee dikke draden van het startrelais met elkaar door te verbinden.
Nu moet de startmotor onmiddelijk gaan draaien ook met het contactslot op "UIT".

Draait de startmotor nu, dan is het hoofdcontact in je startrelais verbrand en moet je dit relais vervangen.
Dit gebeurt vaak als men met een lege accu toch de scooter herhaaldelijk probeert te starten.

Draait de startmotor niet, dan laat iets weten dan moeten we verder zoeken.
 
Dan is het startrelais in orde echter moet je verder zoeken.

Er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn, het best controleer je dit met een multimeter,
heb je er geen, een 12 Volt lampje met 2 draadjes eraan kan ook.

1. lege accu, controleer even de spanning.
2. slecht contact of breuk in de rode kabel tussen accu en startrelais.
3. slecht contact of breuk in de rode kabel tussen startrelais en startmotor.
4. slecht contact of breuk in de massaverbinding van de startmotor (zwarte kabel).
5. de startmotor zelf.

controleer ook de massaverbinding van je motorblok
 
Last edited:
Zou zelf de startmotor eerst controleren.. Met een simpele test kan je zo zien of hij werkt of niet.. Dus dat is heel makkelijk uit te sluiten.
 
Ik heb stapsgewijs alle ‘dingen’ doorgemeten:

1: accu is nieuw en geeft 12,82v
2: rode kabel tussen startrelais en accu is goed en geeft ook 12,82v aan
3: rode kabel tussen startrelais en startmotor geeft ook 12,3v dus ook in orde lijkt me
4: massaverbinding van startmotor geeft 0.00 ohm aan. Lijkt dus ook in orde.
5: ik heb de twee rode draden met elkaar verbonden maar de startmotor doet niets.

Een conclusie kan dan zijn dat de startmotor defect is maar dat verklaar nog niet dat de accu niet oplaad en de knipperlichten etc. het niet doen. Of het zijn natuurlijk meerdere oorzaken...
 
Last edited:
Als je 12 Volt op de rode draad bij de startmotor meet op het moment dat je de startknop drukt en het startrelais hoort klikken en de massaverbinding is in orde dan zou de startmotor moeten draaien.
Draait de startmotor niet is hij defect of wordt hij eventueel door verkeerde montage mechanisch geblokkeerd.

Echter je dit staat los van de andere problemen.
 
De startmotor bleek kapot te zijn. Ik heb een nieuwe gekocht en de elektrische start werkt. Weer een probleem opgelost. Dank!!

Nu resten er nog twee problemen. De accu laadt niet op en de knipperlichten doen het samen met enkele dashboardlampjes niet. Is er iemand die mij verder kan helpen?
 
De knipperspanning voor de knipperlichten komt ook uit de spanningsregelaar, zo ook de spanning voor de cockpit, dus dit is de gemeenschappelijke deler van de resterende problemen..
 
Last edited:
Dan zou het probleem met het opladen van de accu ook opgelost moeten zijn? Ik lees op internet dat een kapotte spanningsregelaar kan resulteren in een te hoge voltage op de accu bij een draaiende motor dat is bij mij niet het geval omdat er niets gebeurd. Wel brandt het lampje van mijn benzinemeter als ik te weinig benzine in de tank heb. Niet om je oordeel in twijfel te trekken maar even dubbel checken omdat een spanningsregelaar al snel richting de 50 euro gaat zag ik....
 
Last edited:
omdat je lange tijd geen stroom op heeft gestaan is de code van je sleutel in ruststand gegaan dan moet opnieuw worden geïnstalleerd dat noemen ze uitlezen dan doet hij namelijk alles behalve vonken en loopt dus niet
 
beste Bambie, bedankt voor je reactie. De scooter heeft ondertussen geen startproblemen meer. Als ik het contact omzet dan start hij gewoon dmv de elektrische start. De laatste problemen zijn zoals ik eerder al omschreef het niet willen laden van de accu en het niet functioneren van de knipperlichten.
 
Marijn,

ik heb niet gezegd dat de spanningsregelaar defect is!
Natuurlijk kan dit wel het geval zijn maar dat moet je eerst onderzoeken want zomaar onderdelen wisselen kan een dure grap worden.

Begin eens eerst met het meten van de wisselspanning die van je statorspoel naar de spanningsregelaar wordt gebracht want zonder inputspanning, geen output spanning. (Uiteraard meten met draaiende motor)
Mijn Italiaans is niet zo best en op mijn Italiaans schema staat dat deze draad Gr-Bl is dus ik vermoed Grijs-Blauw.
De stator zelf is in orde want de scooter start en deze statorspanning wordt ook gebruikt als laadspanning voor de CDI.

Verder ook even de gelijkspanning meten die van de accu via de zekering en het contactslot naar de spanningsregelaar loopt.
De draad tussen accu en zekering is Rs, ik vermoed dus Rood.
De draad tussen zekering en contactslot is RS-BL, ik vermoed Rood-Blauw.
De draad tussen contactslot en CDI vertrekt als Bi, ik vermoed Wit maar komt aan als Bl (Blauw dus) ik weet niet of dit een drukfout is of dat deze draad onderweg daadwerkelijk wisselt van kleur dus bij de CDI vind je ofwel een Witte of wel een Blauwe draad waar de accuspanning op moet staan als het contactslot op "ON" staat.
 
Last edited:
Marijn,

ik heb niet gezegd dat de spanningsregelaar defect is!
Natuurlijk kan dit wel het geval zijn maar dat moet je eerst onderzoeken want zomaar onderdelen wisselen kan een dure grap worden.

Begin eens eerst met het meten van de wisselspanning die van je statorspoel naar de spanningsregelaar wordt gebracht want zonder inputspanning, geen output spanning. (Uiteraard meten met draaiende motor)
Mijn Italiaans is niet zo best en op mijn Italiaans schema staat dat deze draad Gr-Bl is dus ik vermoed Grijs-Blauw.
De stator zelf is in orde want de scooter start en deze statorspanning wordt ook gebruikt als laadspanning voor de CDI.

Verder ook even de gelijkspanning meten die van de accu via de zekering en het contactslot naar de spanningsregelaar loopt.
De draad tussen accu en zekering is Rs, ik vermoed dus Rood.
De draad tussen zekering en contactslot is RS-BL, ik vermoed Rood-Blauw.
De draad tussen contactslot en CDI vertrekt als Bi, ik vermoed Wit maar komt aan als Bl (Blauw dus) ik weet niet of dit een drukfout is of dat deze draad onderweg daadwerkelijk wisselt van kleur dus bij de CDI vind je ofwel een Witte of wel een Blauwe draad waar de accuspanning op moet staan als het contactslot op "ON" staat.
35848D81-CB7A-4646-8D69-C5A366423E6B.jpeg
 
Na wat metingen heb ik de volgende informatie:
-spanning op de draad van de stator naar de spanningsregelaar springt tussen de 0.17v en 0.30v op en neer.
-Als ik de multimeter direct op de output van de stator houdt dan geeft hij bij max. gas 1volt. maar schommelt vooral rond de 0,4v
-draad van de stator naar de spanningsregelaar heeft geen draadbreuk.
-rode draad van de accu naar de zekering geeft 12,6v
-rood-blauwe draad geeft ook 12,6v zowel bij de zekering als het contactslot.
-de witte draad van het contact naar de spanningsregelaar geeft bij een draaiende motor ook 12,6v

Houdt dit in dat er iets met de stator aan de hand is?
 
Marijn,

dit zou betekenen dat, wanneer je de metingen correct hebt uitgevoerd, zowel de stator als spanningsregelaar defect zou zijn.
Niet dat dit niet mogelijk is maar alle twee is wel toevallig dus om het één en ander duidelijk te krijgen, hieronder een aantal vraagjes.

1. De spanning die uit de stator komt is wisselspanning, heb je met de multimeter ook wel op het wisselspanning bereik gemeten of stond de meter gewoon op gelijkspanning?

2. De 12,6 Volt op de witte draad waar heb je die gemeten, bij het contactslot, bij de spanningsregelaar of beide?

3. De 12,6 Volt op de witte draad was dit bij stationair toerental, bij gas geven of bij beide?
 
Back
Top