Hoe meet ik de stator? Ik heb een uitgebreide multimeter en krijg veel waardes te zien als ik hem op verschillende standen zet in het wisselspanningsgebied. Heeft u een idee welke stand ik moet hebben?
 
Probeer de stand 20V ~
Zwarte meetpen aan de min-pool van de accu.
Rode meetpen op de .grijs/blauwe draad van de stator.
Bij de stator MOET je spanning meten anders zou de CDI het niet doen en de scooter zou dus niet lopen.
De vraag is komt deze wisselspanning aan bij de spanningsregelaar.
Deze statorspanning meet je dus alleen met lopende motor.

Meet voor je begint ook even de weerstand tussen motorblok en minpool van de accu.
Dit doe je door de multimeter in het laagst Ohm-bereik te zetten, de zwarte meetpen op de min-pool van de accu en de rode op een blank stuk metaal van je motorblok.
De weerstand mag niet hoger zijn dan een paar tiende Ohm.
By the way, geeft de multimeter OL aan, dit is niet 0 Ohm maar dit betekent meer dan het ingestelde meetbereik kan meten!!!
 
Wederom wat metingen verricht. Het blijkt best lastig. Als ik de hoeveelheid OHM wil meten dan is het sterk afhankelijk waar ik de rode draad op het motorblok zet. Bij de carb. is het meestal 0.02. In de buurt van de cilinder is het oneindig veel. Op op mijn frame is het afhankelijk waar ik hem plaats.

Dan de grijs blauwe draad: ik krijg een meting die sterk schommelt tussen de 0.00 en 0,60. Als de motor even draait zakt hij nog verder terug. Naar bijna 0.00. Deze metingen heb ik verricht bij de spanningsregelaar als bij de stator zelf. Uitkomst is nagenoeg hetzelfde.966865FC-147C-4874-91A4-381E84E61E36.jpeg
 
Marijn,

ik weet niet wat de bedoeling is van de foto van je multimeter maar deze staat op de foto op Ampere dus niet op volt wisselspanning noch op weerstand.
Weerstand van de massa meten doe je door de keuzeschakelaar op 200 te zetten van het bereik met de gele rand!
Wisselspanning meten doe je door de keuzeschakelaar op 200 te zetten links onder van het opschrift V~

Op de foto staat de keuze schakelaar op de stand om mili Amperes te meten met een maximum van 20 mili Ampere????
 
Excuus. Ben blijkbaar nog onvoldoende bekend met deze apparatuur. Nu de metingen verricht met jou aanwijzingen.

1. Ik had de weerstand gelukkig wel goed gemeten. Die is 0.02 op de meeste delen van het motorblok.

2. De blauw grijze draad geeft rond de 70v aan.

3. De witte draad geeft met de multimeter (gelijkspanning hoop dat dat klopt) bij contactslot en spanningsregelaar 12,6 volt. Met gas of stationair geeft geen verschil.
 
Marijn87 said:
1. Ik had de weerstand gelukkig wel goed gemeten. Die is 0.02 op de meeste delen van het motorblok.

Dit is dik in orde.
Marijn87 said:
2. De blauw grijze draad geeft rond de 70v aan.
Dit lijkt ook in orde.

Marijn87 said:
3. De witte draad geeft met de multimeter (gelijkspanning hoop dat dat klopt) bij contactslot en spanningsregelaar 12,6 volt. Met gas of stationair geeft geen verschil.

Dit is niet ok, de spanning van de spanningsregelaar zou moeten stijgen naar een spanning van ongeveer 14 a 15 Volt.

Dus ik ga ervan uit dat deze defect is en wanneer vervangen, je knipperlichten het ook weer doen.
 
Last edited:
Beste Sparky,
Ontzettend bedankt voor alle hulp tot nu toe. Ik hoop dat ik t.z.t. met de nieuwe kennis andere ook kan gaan helpen.
Weer een probleem opgelost! Met de nieuwe spanningsregelaar wordt de accu nu weer netjes geladen met net wat meer dan 14V.
De knipperlichten en de andere lampen doen nog helaas niets en ook op het dashboard blijft het angstvallig stil. Ik heb hier en daar lukraak wat draadjes gemeten en meestal krijg ik 7,5V te zien. Alle aansluitingen netjes even met WD40 schoongemaakt. Wat het probleem is weet ik nog niet. Morgen maar even proberen om de draden te zoeken die naar het knipperlicht relais gaan en die met elkaar verbinden. Zelfde truc als met de startmotor. Kijken of dat meer duidelijkheid geeft. Geen idee of er iets met het relais aan de hand kan zijn aangezien de startmotor het wel gewoon doet.

Mocht je nog tips hebben dan hoor ik het graag al voel ik me ondertussen een beetje bezwaard na alle verkregen antwoorden.

Groet,
Marijn
 
Last edited:
Hallo Marijn,

volgens het schema dat ik heb van de Vespa LX50 4T 2kleps komt de knipperspanning voor de knipperlichten uit de spanningsregelaar en wel via de draad waar bij staat Bl-Ne, dus ik vermoed een blauw-zwarte draad.
Hier moet je een knipperende spanning van ongeveer 12 Volt op kunnen/moeten meten.
Van de spanningsregelaar loopt deze blauw-zwarte draad naar de knipperlicht schakelaar, ook hier weer zou je die knipperende spanning van ongeveer 12 Volt op kunnen/moeten meten.
Vanuit de knipperlichtschakelaar vertrekt een Bi-Bl draad (ik denk wit-blauwe draad) voor de rechter knipperlichten en een Ro draad (geen idee welke kleur dit is) voor de linker knipperlichten.
Elk lampje van de knipperlichten is met een zwarte draad verbonden naar massa (lees min-pool van de accu)
 
Beste Sparky,

Ik wil je ongelofelijk bedanken voor je hulp de afgelopen weken. Ik heb door jou hulp het project kunnen afronden. Het laatste euvel blijkt een kapotte knipperlicht schakelaar. Volledig gecorrodeerd aan de binnenkant. Snel een nieuwe bestellen en dan een lange proefrit maken en hopen dat alles goed blijft functioneren. Korte proefritjes gingen zonder problemen.

Nogmaals bedankt!

Mvg.
Marijn
 
Hallo Marijn,

fijn dat alles is opgelost en hartelijk dank voor de terugkoppeling.
Altijd fijn als iemand laat weten dat het probleem verholpen is en hoe het verholpen is.

Veel plezier met de scoot.

emoticon thumbs up.png
 
Beste mensen,

Na een lange periode van sleutelen heb ik een opgegeven Vespa LX50 4T weer netjes gemaakt.
Helaas een groot probleem, hij start niet... Als ik de sleutel omdraai gebeurt het volgende:
-remlichten doen het
-benzinelicht brandde tot ik er voldoende benzine in had zitten. Die doet het dus ook!
-claxon doet het

-buggie geeft geen vonk
-kickstarte trapt wel netjes door en zet zuiger in beweging maar verder gebeurt er niets.
-koplamp is kapot maar ik verwacht dat dit alleen het lampje is. Er zwerft immers een veertje onderin. Accu is trouwens nieuw.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Zekering bij de accu misschien
 
Back
Top