vespa lx50 4T 4V altijd zelfde probleem

torreb1

Member
Hallo iedereen,

Ik ben eigenaar van een scooterwinkel en heb het afgelopen jaar 4 Vespas LX50 4T 4V verkocht, die allemaal rond de 5000 km hebben gereden. Deze scooters vertonen hetzelfde gedrag, wat ik zelf als een beetje vreemd beschouw, maar ik ben er niet zeker van of het echt een probleem is. Wanneer de scooter volledig koud is, start hij makkelijk, maar tijdens het wegrijden sputtert hij en lijkt hij weg te vallen. Het eerste minuutje moet je heel voorzichtig zijn met het gas, daarna kun je gewoon wegrijden. Dit klinkt misschien logisch aangezien het om een brommer met een carburateur gaat en je sowieso voorzichtig moet zijn met het gas wanneer de motor koud is, maar zelfs bij een heel klein beetje gas lijkt de scooter al weg te vallen. Dit is iets wat ik niet tegenkom bij andere scooters die ik bezit, die ook een carburateur hebben en ongeveer dezelfde leeftijd hebben (rond 2010), zoals bijvoorbeeld de gy6 scooters

Daarnaast merk ik dat de motor bij koude start makkelijk aanslaat, maar wanneer de motor warm is, moet ik wat gas geven om hem te starten. Bij een beetje gas start de motor zonder problemen. Dit lijkt ook niet helemaal normaal, aangezien ik dit probleem niet heb met andere merken scooters. Bij elke Vespa heb ik de kleppen afgesteld, de carburateur schoongemaakt en een nieuwe bougie geplaatst, maar de problemen blijven steeds terugkomen. Hoewel deze problemen niet door mijn klanten als groot worden ervaren, zou ik toch graag willen weten of iemand anders deze ervaringen heeft gehad en of er mogelijke oplossingen zijn.

Groetjes
 
Advertisement - register to remove this

Dat is gewoon normaal, dat is hoe de choke werkt.

Gebeurt op een GY6 ook gewoon.

Een carb blok moet gewoon even opwarmen tot je weg rijd. En als je niet wacht krijg je dit soort gedrag. Is ook logisch, want de choke zorgt dat hij veel rijker loopt. Je bent de boel gewoon aan het verzuipen als het nog koud is.
 
Dat is gewoon normaal, dat is hoe de choke werkt.

Gebeurt op een GY6 ook gewoon.

ik kan bevestigen dat ik bij geen enkele gy6 die ik al ooit heb gehad gas moest bijgeven om te starten bij een warme motor
vandaar dat ik het gevoel heb dat dit toch niet helemaal normaal is
en is de functie van de choke niet net extra benzine geven zodat hij koud niet zou schokken en wegvallen
 
Ik zeg dat de choke op een GY6 hetzelfde werkt als op elke andere scooter met carb. Bij een warme motor is weer iets heel anders, wat helemaal niets met de choke te maken heeft. Bij een warme motor doet de choke natuurlijk niets.

De functie van de choke is zorgen dat de motor überhaupt start als de motor koud is. Heb je wel eens een koude motor proberen te starten zonder choke?

Wat is dat toch met mensen die een vraag stellen, antwoord krijgen, en dan bijdehand gaan doen?

Lees de handleiding een keer, kijk wat die er van zegt.

Prima joh, jij zal het vast beter weten. Maar waarom ben je dan hier?
 
Last edited:
Wat is dat toch met mensen die een vraag stellen, antwoord krijgen, en dan bijdehand gaan doen?

Prima joh, dan niet.
ik probeer helemaal niet bijdehand te doen, voor mijn gevoel is "dat is gewoon hoe een choke werkt" te kort door de bocht. Geen commentaar op u gewoon een gesprek dat ik probeer te voeren. Wat is dat toch met die mensen die zo snel op hun tenen getrapt zijn :grimacing:
 
Ik zal nog een poging doen, als je het niet mee eens bent... Tja.

Een choke zorgt er voor dat een koude motor meer benzine krijgt, zodat je hem makkelijk kan starten. (En ik zou ook nog uit kunnen leggen waarom een koude motor zo moeilijk start... Maar laat dat maar even zitten.)

Zoals ik al eerder vroeg, heb je wel eens een motor proberen te starten zonder choke? Dan zou je waarschijnlijk beter begrijpen wat een choke doet. Dan ben je gewoon 5 minuten aan het starten. Een choke zorgt er voor dat dat niet hoeft. Niet meer, niet minder.

Het heeft niets met rijden te maken. Het idee is dat je wacht tot de choke er af is om weg te rijden. Nogmaals, dat staat ook in de handleiding.

Als je weg rijd met de choke er op is hij veel te rijk dus ga je de motor verzuipen. Het is niet gemaakt om met de choke er op te rijden, dat is niet de bedoeling.
 
Last edited:
nogmaals, totaal niet mijn bedoeling om te verbeteren, ik zocht gewoon nog wat meer info waarvoor enorm bedankt. Ik had het inderdaad nog niet op deze manier bekeken omdat dit bij andere modellen veel minder was maar zal in intensiteit gewoon verschillen van merk tot merk. Dat gasgeven bij koud starten is dan ook gewoon eigen aan de vespa lx vermoed ik aangezien de choke er dan niet meer op staat?
 
Het ligt natuurlijk ook aan de afstelling van de carburateur. Als die al wat rijk afgesteld staat, zal hij meer "last" van de choke hebben dan een scooter die juist wat armer afgesteld staat. De rijke scooter zal bijna meteen proberen te verzuipen, terwijl de armere scooter misschien juist wel wat beter reageert met de choke er op.

Bij een perfect afgestelde scooter word het stationair toerental hoger als de choke er op staat, door de extra benzine.

Je bedoelt het gas geven met een warme motor? Dat heeft niets meer met de choke te maken, die is er dan gewoon af. Het kan wel eens zijn dat je ietsje gas moet geven, dat is ook niet echt een probleem. Maar als alles perfect is, perfecte afstelling, geen valse lucht etc, zou hij ook warm gewoon zonder gas moeten starten. Maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, helemaal als het allemaal wat ouder begint te worden.
 
Last edited:
Back
Top