Vespa LX50 4T 2V Snor loopt ineens 60 ipv 35

Gbotman

Member
Beste Forumleden,

Ik heb even een klein vraagje over een Vespa LX 50 4T 2V snor uit 2009 van een vriend van mij.

Eerst even wat informatie over de scooter:
Een aantal maanden geleden heb ik een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd aan de scooter (rollen, motorolie, vertandingsolie, v-snaar, luchtfilter element, carburateur schoongemaakt).
De scooter is volledig origineel (10g piaggio rollen, standaard snor-cdi, piaggio v-snaar, standaard 50cc cilinder, standaard sproeier), de varioring zat er alleen niet in. Met deze combinatie loopt het blokje mooi rustig en de scooter rijdt ongeveer 35 op de teller, wat een prima snelheid is voor een snor lijkt mij.

Nu komt het probleem: de scooter loopt sinds een aantal dagen ineens 60km/h op de teller, wat natuurlijk niet ideaal is. Zelf ben ik op het moment erg druk en niet in de buurt om het probleem uitgebreid te diagnosticeren, dus ik hoop dat iemand dit probleem herkent en mij op de goede weg kan helpen zodat ik dit probleem snel kan oplossen wanneer ik in de buurt ben dit weekend.

Het enige probleem dat in mij opkomt, is dat de begrenzing in de CDI stuk is, maar ik heb hier nog nooit wat over gehoord, vandaar de verbijstering dat hij zo snel liep. Naar mijn kennis is de toerenbrenzer standaard ingebouwd in de snor-CDI en wordt er niet gebruik gemaakt van een cartersensor die de snelheid meet en dit terugkoppelt naar de CDI, zou iemand dit voor mij bevestigen?

Het lijkt mij niet dat de scooter met een standaard snor-CDI (rond de 6500 tpm denk ik?) een snelheid van 60 km/h weet te halen zonder meer toeren te draaien (zoals bij een brom of ontgrensde CDI), dus het probleem kan volgens mij alleen maar in de CDI zitten.

Ik hoop dat iemand dit kan bevestigen of hetzelfde probleem heeft gehad zodat ik dit weekend wat efficienter te werk kan gaan en op tijd onderdelen kan bestellen wanneer dit nodig is. Ik hou jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

Met vriendelijke groet,
Guus
 
Advertisement - register to remove this

goeiemiddag Guus,

ik heb het zelf nog nooit meegemaakt maar ik het het wel al eens gelezen op dit forum.
Wat de uitkost ervan was of dat het dan toch over een cdi ging met een cartersensor weet ik niet meer.
Misschien even de zoekfunctie gebruiken.

De vraag is echter, loopt de scooter ook echt 60 kmpu of loopt hij gewoon 35 en geeft de snelheidsmeter ineens 60 kmpu aan?
Loopt de scooter echt 60 kmpu dan zou de eigenaar ook gemerkt moeten hebben dat het toerental ineens drastisch omhoog gegaan is. (misschien wel overtoeren).
 
Beste @Sparky, bedankt voor je reactie!

Zelf kan ik helaas het desbetreffende topic nog niet vinden op het forum, wel genoeg topics die het graag andersom zien:p

De scooter loopt echt een stuk harder volgens de eigenaar. Ik had zelf al gevraagd aan hem of de motor meer geluid maakte, maar volgens hem "valt dit mee" (Misschien dat door het windgesuis het verschil lastig te horen is). De jongen is ook niet bijzonder technisch aangelegd... Ook heb ik hem gevraagd om een filmpje te maken waarbij hij de gashendel even opendraait op de standaard, deze kan hij mij vanavond pas sturen ivm met zijn baan. Ik denk dat het sowieso een goed plan is om een snor-cdi van iemand anders te lenen om van het weekend dit uit te sluiten / op te lossen.

Groeten Guus
 
Hoi @simsa,

Het lijkt mij ook dat dit het probleem moet zijn! ik heb net via marktplaats een afspraak gemaakt om een tweedehands snor-CDI testen en te kopen als hij naar verwachting werkt. Ik zal een update plaatsen als het probleem opgelost is zaterdag!
 
Beste allen,

Even de beloofde update: het probleem is opgelost, de scooter loopt weer netjes onder de wokgrens. De CDI bleek inderdaad het probleem te zijn, ook kwam ik er achter tijdens het wisselen dat er geen originele piaggio CDI in de scooter zat, de eigenaar wist hier niets van, dus waarschijnlijk is dit een keer tijdens een servicebeurt gebeurd. Met de originele piaggio snor-CDI liep de scooter in de eerste instantie nog iets te hard (zonder varioring), na het toevoegen van een varioring van ongeveer 1mm liep hij 33 op de gps.

Bedankt voor jullie hulp, ik heb dit probleem niet vaak meegemaakt dus ik hoop dat iemand hier wat aan heeft.
 
Beste Forumleden,

Ik heb even een klein vraagje over een Vespa LX 50 4T 2V snor uit 2009 van een vriend van mij.

Eerst even wat informatie over de scooter:
Een aantal maanden geleden heb ik een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd aan de scooter (rollen, motorolie, vertandingsolie, v-snaar, luchtfilter element, carburateur schoongemaakt).
De scooter is volledig origineel (10g piaggio rollen, standaard snor-cdi, piaggio v-snaar, standaard 50cc cilinder, standaard sproeier), de varioring zat er alleen niet in. Met deze combinatie loopt het blokje mooi rustig en de scooter rijdt ongeveer 35 op de teller, wat een prima snelheid is voor een snor lijkt mij.

Nu komt het probleem: de scooter loopt sinds een aantal dagen ineens 60km/h op de teller, wat natuurlijk niet ideaal is. Zelf ben ik op het moment erg druk en niet in de buurt om het probleem uitgebreid te diagnosticeren, dus ik hoop dat iemand dit probleem herkent en mij op de goede weg kan helpen zodat ik dit probleem snel kan oplossen wanneer ik in de buurt ben dit weekend.

Het enige probleem dat in mij opkomt, is dat de begrenzing in de CDI stuk is, maar ik heb hier nog nooit wat over gehoord, vandaar de verbijstering dat hij zo snel liep. Naar mijn kennis is de toerenbrenzer standaard ingebouwd in de snor-CDI en wordt er niet gebruik gemaakt van een cartersensor die de snelheid meet en dit terugkoppelt naar de CDI, zou iemand dit voor mij bevestigen?

Het lijkt mij niet dat de scooter met een standaard snor-CDI (rond de 6500 tpm denk ik?) een snelheid van 60 km/h weet te halen zonder meer toeren te draaien (zoals bij een brom of ontgrensde CDI), dus het probleem kan volgens mij alleen maar in de CDI zitten.

Ik hoop dat iemand dit kan bevestigen of hetzelfde probleem heeft gehad zodat ik dit weekend wat efficienter te werk kan gaan en op tijd onderdelen kan bestellen wanneer dit nodig is. Ik hou jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

Met vriendelijke groet,
Guus
Niet gewoon je vario ring vergeten?
 
Back
Top